Fadai
Duschtermostat med varmkallvatten-svårigheter att reglera temperaturen korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en termostatventil för dusch med potentiellt felaktig temperaturinställning.
Skapa konto
Duschblandare med ansluten slang, synliga kalkavlagringar och möjligt fel på termostaten.
Skapa konto
Har haft detta problem sen jag flyttade in. När jag duschar spelar det ingen roll hur jag vrider på termostaten, vattnet är antingen jättevarmt (termostat på lägsta), eller, om jag vrider upp lite, skållhett. Däremot går ”tappvattnet”, det som inte går ut i duschslangen, att reglera normalt. Så vad är felet? Kan jag koppla på duschslangen på ”tappvattnet”? I så fall behöver jag veta om jag kan försegla den andra kranen m ngn lämplig koppling.

Enklast är väl att byta blandaren. Den ser ju inte helt ny ut och är kanske igensatt. Det kan finnas reservdelar om man vill skruva själv och på så sätt kanske spara några kronor.
Om tappvarmvattenpipen har gänga så finns det alltid någon adapter som kan användas till slangen. Ett lock med packning pluggar det andra utloppet.
Är det en hyreslägenhet så byter hyresvärden blandaren.

Fadai
Visst kan jag köpa en ny blandare. Tycker bara det är så knäppt att ena funkar och inte den andra. Tror jag ska byta plats på duschslangen o plugga den andra, som du föreslog, om inte annat så för att lära mig ngt nytt, och hjälper inte det så får jag lära mig hur man byter en blandare.... kan andra så kan väl jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.