A
alecocco: Tack, M26 till G15 gjorde susen!
3 svar · 1,8k läst
·
J
jonaserik: En pumpstation med skärande pump från nedre stugan och en slang upp till avloppsledningen som går in i reningsverket verkar vara något för dig, det som du ska ta reda på är om reningsverket kan ta sörjan som blir ( inga stora bitar blir det bara gröt ) och att slangen ligger frostfritt
1 svar · 954 läst
useless
useless: Samma problem. Rören rör sig vid temperaturförändringar.
4 svar · 5,3k läst
Staffans2000
Staffans2000: Lägg det hur du vill, bara du har ett fall, ju mer, destå bättre.
17 svar · 7,1k läst
K
karkka: Det är under plastskyddet. Verkar som att det kommit frammifrån. Startade ett kortprogram och hade koll, gjmmilisten på luckan i nederkant verkar ha gett sig, då det blev blött på isoleringen som sitter på luckan. En teori är väl att det i såfall ska droppa lite vatten som sen letar under. Under provkörningen så syntets inget vatten alls, så är nog den tätlisten.
3 svar · 5,2k läst
J
Jönas: [citat] Ca tre lusentappar tror jag. Men då blev hela systemet spolat, fräst med roterande kedjerensare, filmat och konstaterat att systemet såg fint ut och inte behövde stammrenoveras. Riktigt bra då det är orginal gjutjärn från 50-talet!
6 svar · 2,2k läst
dof
dof: Bra att du återkopplar (y)
2 svar · 1,7k läst
·
rutberg
rutberg: Jo jag har tänkte på det, men de tillverkarmanualer jag gått igenom för bevattningssystem verkar ge sina rekommendationer på statiskt tryck. Däremot så är vattenkastaren kopplad direkt efter ett handfat i källaren så jag ska ge det en titt.
6 svar · 9,9k läst
·
KalleKe
KalleKe: [citat] Tack blev perfekt! [bild]
6 svar · 2,6k läst
·
A
Aprikos: [citat] Bra svar! Ja det var skönt att höra att det funkar även utan uttag. Då skulle jag tro att det är jordat idag. Uttagen i köket är jordade tex såg jag sen, så viss jord finns ju.
20 svar · 3,3k läst
·
K
Kanna1978: [citat] Ok, frågan är om dom bara är nedstuckna i t-anslutningen eller om dom sitter fast på något sätt. Skulle vilja lossa rör biten så man kommer åt att rengöra ordentligt.
3 svar · 2,7k läst
R
rehn: Hej Jag ska byta vattenmätarkonsol och är lite osäker på hur jag ska tolka specen på anslutningarna: Har 3 mil till närmaste röris så jag vill vara säker på att jag får med mig rätt grejor från början. " Dy35/Dy22, G25x2" Vad betyder detta i klartext ?
0 svar · 856 läst
O
oaedlund: [citat] Tack, ska kolla med dem!
6 svar · 5,3k läst
J
jonaserik: Om du inte köpt alla grejer så köp ett helt koppel som har allt du behöver , sen det med säkertsv, dom ser ut så här
4 svar · 14,4k läst
·
J
jonaserik: Avstängare frostfritt i marken , ca 3-5 meter värmekabel från insida ut i mark , ( obs ej förbi ventilen ) själv skulle ha aldrig dra rör i väggar med tanka på frysrisk. Du ser rören i några månader sen tänker du inte på dom. Framför allt, alla rör ska ligga med lite nerförsbacke mot avtappningsventiler så allt rinner ut
1 svar · 2,4k läst
T
tergo: kolla så krankäglan sitter fast i spideln annars kan det vara att käglan inte följer med när du öppnar för vattnet skall du ta bort de två stjärnskruvarna så måste du plocka bort på insidan av väggen först inlägg 3 https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-vattenutkastare-fm-mattson.322119/
15 svar · 12,0k läst
·
S
Stefan1972: [citat] ojdå, kan du skicka mig ditt nummer så får du prata med lev av min brännare så kanske du kan lösa detta åt dom då? Vad jag förstår så är detta inget ovanligt problem. Jag eldar typ 9 ton om året i en gammal kombipanna utan ackumulatortankar och ibland går brännaren väldigt ofta och tätt mellan gångerna. Klart det sliter på tändelementet. I snitt byter jag nog ett varje
10 svar · 6,3k läst
·
E
Erikhall: Hade samma problem, lyckades ändå få det tätt (än så länge) med klämringskoppling och 15 rör.
5 svar · 11,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Lövsilen är tilltänkt att passa invändigt i ett 110mm rör. Så om du köper denna gumminippel och kapar till ett 110mm rör på ca 6-7cm och du trär på lövsilen på rörsnutten före du drar ner hela kitet i gumminippeln så ska detta nog fungera! Smörj med såpa/glidex! Jag vet dock inte hur UV beständig Purus Gumminippel är... :thinking:
4 svar · 4,7k läst
·
J
jonte0: Tack för den infon - anskaffas omedelbums!! //
10 svar · 7,4k läst
·
M
Magnus_78: [citat] Ta inte mitt tips som något proffsråd bara :) Bra att tänka på är att man får fler skarvar att ta hänsyn till också. Nej, jag har inte behövt rensa än men avloppet har bara varit i drift i ca 9 månader än och då endast periodvis då det är ett fritidshus på 30 mil avstånd från där jag bor. Jag vägde in det horisontella avloppet med 1.5% lutning.
13 svar · 3,8k läst
T
Testarn: Det "brukar" finnas modell ingjutet i porslinet på undersidan av stolen i bakkant, på ena sidan - det tipset fick jag av en VVS-montör (även kallad rörkrökare), och det stämde för de toaletter som fanns i svärfars hur och även vår hemma. Ibland finns det även tillverkare och andra siffror.
10 svar · 5,2k läst
·
M
mogge_73: Koliform bakterie tyder på att man har en nedbrytningsprocess som pågår. Det behöver inte betyda att det är avlopp eller gödsling. Det kan även komma från blöt skogsmark eller myrmark. Även stillastående vattendrag. E-coli är dock också en koliform bakterie och finns bara i tarmkanal hos djur eller människa. Den tas alltid separat på ett vattenprov. Har du E-coli är det påverkan
5 svar · 2,1k läst
Falo01
Falo01: Lösning: Tog loss allt, började om från början för 12:e gången, denna gång satte jag vattenkopplingen på insidan 90 grader annorlunda, då blev allt tätt. Oklart varför, men resultatet blev bra iaf?
19 svar · 14,7k läst
·
L
Leif i Skåne: Nä, ingen påverkan så länge du borrar i mitten på bärlinor. Det är bara dom yttre 45 mm som bär tyngden i en bärlina.
1 svar · 2,1k läst
J
jonaserik: Står inget om kontrollplan, men det finns regler på kontroll som ska göras med jämna mellanrum ,sen det med larm brukar det vara. Du får fråga kommunen var du hittar kontrollplanen om den ska finnas. Det ska alltid finnas ett dokument ( pappersblankett ) som tömning och inspektion av tanken skrives in i, Inget märkvärdigt
3 svar · 842 läst
Dowser4711
Dowser4711: Som andra sagt, allla eldrivna varmvattenberedare har samma effektivitet, så där är det inte mycket att välja på. Om du börjar komplettera med värmepump går det att vinna en hel del. Men, i och med att du har direktverkande el idag och en begränsad ekonomi så är det inget jag rekommenderar. Håller själv på och ska konvertera från direktverkande el till bergvärme och bara att byta
9 svar · 1,4k läst
·
C
carlbanan: [citat] Haha, det blir en ny imorgon. Och nästa gång struntar jag i polygripen
6 svar · 804 läst
·
Axbard_89
Axbard_89: [citat] Då tänker jag rätt med andra ord. Tack och bock!
2 svar · 691 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.