Griffeltavlan
Griffeltavlan: Det är formodligen stopp längre ut i stammen på avloppet.
1 svar · 570 läst
N
NoOne2k: Du har ju redan en tråd i ämnet, varför inte fortsätta på den? https://www.byggahus.se/forum/threads/lta-hur-ska-man-taenka-och-pa-vad.329372/page-2
3 svar · 1,3k läst
N
NoOne2k: Jag vet inte riktig vad du är ute efter men det bästa är att montera 45 graders t-rör typ rsk 2529983 och svetsa det med elektrosvetsmuffar. Men då bör man ha gått utbildning i plastsvetsning. För hemmafixaren är det ofta lättare att montera skruvkopplingar eller instickskopplingar. Då hade jag satsat på kopplingar från prk, isiflo eller beulco. Efter t-röret monterar du sedan
19 svar · 6,6k läst
K
kacklarn: Har jag nångång sagt att jag inte följer reglerna? Jag drar. Kopplar inte in.. det gör vvsarn
23 svar · 12,5k läst
·
S
sagan1: Den går inte igång då,den kärvar inte..
2 svar · 607 läst
·
S
sulfobus: Jag har denna äldre badkarsblandare som jag vill sätta en utloppspip och duschslang på: [bild] [bild] Men jag hittar varken utloppspip eller duschslang som passar i kopplingarna utan gängor. Inre diametern är 20 resp. 25 mm. Finns det adapters till vanlig ½" för slangen och M26 för pipen? Någon som vet mer om denna blandare?
0 svar · 1,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] I grund och botten har du två alternativ: 1. Fosforfälla med polonit. Detta kräver ett utlopp från din nuvarande avloppsanläggning så att vattnet kan ledas till fosforfällan innan det släpps ut. Det är en stor och klumpig sak där kran behövs för att lyfta ned en enormt säck med polonitkalksten. Dyr kostnad vid varje byte. 2. Fällning av fosfor med aluminium/järnsalter i
2 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Vi har en propp som liknar denna [bild] i gästtoalettens handfat, men diametern på proppen är ca 33 mm i stället för vanliga 40 mm. Nu har hårsilen gått sönder och det innebär att proppen lätt kommer på sned så den kärvar och hårsilen har fångat upp en hel del hår under åren så det bästa vore att byta ut den. Någon här som hittar en ersättare? Proppen hör till ett
0 svar · 1,6k läst
Cancerman_777
Cancerman_777: Ok, men även ytvattennivåerna är ju långt under normala nivåer (de små magasinen).
15 svar · 3,1k läst
B
BPCP: [bild] [bild] Vi har en slamavskiljare på tomten med infiltration som fungerar bra och är godkänd av kommunen. Det är dock en gammal modell med betonglock och den är placerad ”för nära” huset. Vi har inte mycket tomt att flytta på den tyvärr. Nu vill vi bygga en altan på platsen där slamavskiljaren är placerad. Altanen skulle då gå i linje med locket så att det inte blir
0 svar · 1,9k läst
·
MikaelRav
MikaelRav: [citat] Helt rätt, Krilleman! Började med att försöka bända ut sidorna innan jag upptäckte att snäppet var på flärpen mellan rören. Snäppte av den med en spårmejsel.
3 svar · 8,1k läst
·
Immobil
Immobil: Den brukar sitta i/bredvid värmecentralen( i pannrummet om det är en gammal fastighet).
12 svar · 4,7k läst
nino
nino: Har en låda med blandade delar utan ordning... Köpte en vinkel som ska anslutas till dels 15 pex (det har jag) och 15 kromat, vinkeln är TA Har 2 muttrar märkta 1/2 - 15 TA FPL klämringar har jag också blandat, men vilken hör till TA? Dom ser ju lite olika ut... [bild] Kan det här höra ihop?
0 svar · 1,9k läst
·
88-65
88-65: [citat] Absolut. Det blir ju dålig lukt om inte annat, när vattnet står stilla där. Lite svårt att säga, men jag är ganska säker på att vattenansamlingen är ett resultat av den läckande rörskarven. Kommer ju bli tydligt när röret är bytt.
17 svar · 9,9k läst
·
J
johan_fbg: [citat] Bra idé. Frågan är hur lång tid det tar att värma en 32 PEM som frusit? Är det rimligt att ha rinnande vatten 21:00 om vi kommer fram till stugan 18:00?
4 svar · 2,3k läst
J
Juantino: Hej! Nu är det fixat – tack för all hjälp! Den vita proppen gav med sig till slut (utan att gå sönder) och den här från Clas Ohlsson fick bort klegget. https://www.clasohlson.com/se/Avlopps--rörrensare/30-8666
14 svar · 5,6k läst
·
P
Phasio: [citat] Nej jag tror det kan bli svårt. Men alltid värt ett försök. Jag köpte spetsbrunn först men blev inget bra så jag fick gräva ner en betongbrunn istället
4 svar · 3,1k läst
·
A
Alice B: Tack alla! Jo, om man som okunnig provar är det inget håll som känns självklart. Men det löste ni åt mig!
7 svar · 5,2k läst
·
prototypen
prototypen: Vatten har liten expansion/kompression pga tryckförändringar, oerhört lite vatten kommer att gå in och ut ur lila röret vid typ start/stopp på pumpen eller tryckvariation på kommunala vattnet. För utkastarens del tillför inte ventilen något, samma sorts vatten och samma temperatur. Protte
4 svar · 3,1k läst
·
J
jonaserik: [citat] Då har den frusit i pumphuset och det är bara ett nytt som då gäller, finns nog inte som din motor passar direkt på utan en adapter måste till, det går att koppla på en ny pump till befintliga slangar eller sätta en dränkbar i hålet. Du får kolla priserna för respektive pumpmodell
11 svar · 3,6k läst
·
J
JeppeKa: Jag lyfter min egen gamla tråd då jag ej fått detta gjort ännu. Men jag gillar tanken med en pex-slang från pem-kopplingen på bilden till en fördelare. Men vad för koppling ska pexen ha för att passa mot pem-slangen(25mm), Och vilken typ av pex?
2 svar · 1,8k läst
·
D
Daniel 109: Det vattnet borde ju följa slangen bort från fasaden, men det är nog bara en oring som behöver bytas.
1 svar · 10,3k läst
D09
D09: [citat] Du är grym! :love:
18 svar · 6,2k läst
·
W
WIP: [citat] Inte alls. Om man kommer ihåg att stänga av ventilen är det bara att trycka på knappen och vips så är den avstängd. Det är bara om man glömmer detta som den slår ifrån på förvalt intervall på 4 eller 12 timmar. (y)
19 svar · 37,2k läst
·
O
oggeh: Den gamla radiatorn är redan borttagen och rören är ”avstängda”
5 svar · 4,2k läst
T
ToRy: Japp, hittade den på Rinkaby, 170 spänn med frakt. (Närmaste butik ligger i Jönköping, 15 mil från Gbg.) Men Prottes tips om rördiametern ovan kanske öppnar för att det går att hitta närmare än så... Tack för svaret KoW!
27 svar · 12,4k läst
·
C
claesborjesson: Det ser inte bra ut, kan vara ett fabrikationsfel. Slangarna är vanligtvis tillverkade i flera lager, om det kommit in fukt mellan lagren i fabriken, som sedan vid förvaring här i kalla Norden frusit kan det bli så här. Något snarlikt hände mig själv för många år sedan, men leverantören viftade bort det hela med att rören hade frusit. Jag skulle definitivt kontakta leverantören och
1 svar · 6,2k läst
·
D
DejvidK: Jag kör med klassiska "blå" vattentunnor. Mest för att få vatten till bevattning då huset står på en höjd med fall från huset. Men ska undersöka om grundvattet möjligen trycker på i den gamla brunnen innan den eventuellt knackas ned och fylls igen.
9 svar · 8,7k läst
·
A
alecocco: Tack, M26 till G15 gjorde susen!
3 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.