P
Hej,

Jag behöver stänga av vattnet till köksblandaren. Hittar ingen ballofix (ballofixen på en av bilderna används inte) och vill inte heller stänga av vattentillförseln för hela längan (bor i radhus).

Måste jag kontakta VVS eller kan ni via bilderna se andra alternativ?

OBS, aluminiumfoliet är en temporär lösning för det vattnet som läcker från köksblandaren.

• Vattenrör med avstängningsventil täckt av aluminiumfolie, placerad nära en vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningsrör med en gammal stängningsventil och tillfälligt aluminiumfolie runt.
    Skapa konto
  • Rostig röranslutning till köksblandare med temporär aluminiumfolielösning.
    Skapa konto
  • Rörsystem under diskbänk med kopplingar och aluminiumfolie runt en läckande del.
    Skapa konto
  • Röranslutning med gammal ventilkropp och aluminiumfolie runt läckande köksblandare.
    Skapa konto
Var har du din vattenmätare? Där brukar huvudvattenkranen för din fastighet sitta.

P
E etompau skrev:
Var har du din vattenmätare? Där brukar huvudvattenkranen för din fastighet sitta.
Ingen aning. Hela radhuslänga än delar på samma vattentätare tror jag.

Betalar du själv vattenräkningen eller är det någon gemensam samfällighet eller Brf du bor i ?
Som sagt, vattenavstängningen brukar alltid sitta i närheten av vattenmätaren.
Kanske ska du höra med någon granne.

P
E etompau skrev:
Betalar du själv vattenräkningen eller är det någon gemensam samfällighet eller Brf du bor i ?
Som sagt, vattenavstängningen brukar alltid sitta i närheten av vattenmätaren.
Kanske ska du höra med någon granne.
Gemensam samfällighet.

Men det betyder väl att vattnet för samtliga hushåll också stängs av? Är det mitt enda alternativ?

Isåfall låter det som ett jobb för en rörmokare - stänga vattnet, montera nya ballofix och på med vattnet igen.

Egentligen vill jag inte lägga dessa pengar ännu, då vi funderar på att renovera köket inom snar framtid.

Låter jobbigt att det inte skulle finnas avstängningsmöjligheter för en enskild fastighet. Tveksam till att det verkligen är så, men kan inte veta mer än så här på distans och på ett diskussionsforum.
Hör med grannar som sagt, det är väl inte ovanligt att man behöver stänga av vattnet för diverse arbete.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
E etompau skrev:
Låter jobbigt att det inte skulle finnas avstängningsmöjligheter för en enskild fastighet. Tveksam till att det verkligen är så, men kan inte veta mer än så här på distans och på ett diskussionsforum.
Hör med grannar som sagt, det är väl inte ovanligt att man behöver stänga av vattnet för diverse arbete.
Tack - får höra med mina grannar.

Betyder det att jag inte kan stänga av det själv med hjälp av det du ser på bilderna?

ett långskott
jag vet att några radhuslängor byggda på 70-talet hade en lucka i golvet under spisen med avstängningar till värme o vatten

• Gilla
1
  • Laddar…
P
T tergo skrev:
ett långskott
jag vet att några radhuslängor byggda på 70-talet hade en lucka i golvet under spisen med avstängningar till värme o vatten

Intressant - vattenledningen kommer ur golvet (betong) och huset är byggt 1976. Värt att undersöka - tack!

Magnus E K
Tyvärr är det ofta så i äldre lägenheter och radhus att det inte finns en avstängning separat för varje lägenhet, och det finns även risk att avstängningsventiler som inte använts på länge inte fungerar. Där jag bodde tidigare blev de tvungna att stänga av vattnet för hela gården (över 150 lägenheter) plus intilliggande förskola för att en granne fick en läcka i diskmaskinen (fanns avstängning för trappuppgången men den gick inte att rubba).

P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tyvärr är det ofta så i äldre lägenheter och radhus att det inte finns en avstängning separat för varje lägenhet, och det finns även risk att avstängningsventiler som inte använts på länge inte fungerar. Där jag bodde tidigare blev de tvungna att stänga av vattnet för hela gården (över 150 lägenheter) plus intilliggande förskola för att en granne fick en läcka i diskmaskinen (fanns avstängning för trappuppgången men den gick inte att rubba).
Tråkigt - vill så gärna slippa det.

Jag har själv haft en rätt stor vattenläcka i min gamla lägenhet. Ballofixen gick inte heller att rubba. Min och mina två grannars lägenheter (alltså tre våningar) blev vattenskadade.

Jag skulle tro att den där T-kopplingen även är avstängningsventil. Pipen son pekar neråt i 45° vinkel har ett gängat lock. Under locket finns ventilkäglan som vrids in medurs med spårmejsel eller insexnyckel.

P
B Bjober skrev:
Jag skulle tro att den där T-kopplingen även är avstängningsventil. Pipen son pekar neråt i 45° vinkel har ett gängat lock. Under locket finns ventilkäglan som vrids in medurs med spårmejsel eller insexnyckel.
Menar du där ballofixen sitter? Den sitter bara på ett rör.

Petepeteee skrev:
Menar du där ballofixen sitter? Den sitter bara på ett rör.
Under ballofixen. Sitter inte ballofixen på T kopplingen i 90° och precis under i 45° vinkel sitter ventilkäglan. Vattnet kommer nerifrån och går upp till kranen?

Magnus E K
B Bjober skrev:
Låter rimligt, MEN om ingen har rört den ventilen sen 1976 skulle jag säga att det inte är riskfritt att försöka stänga av med den, särskilt inte utan att veta hur ingående stängs av ifall det skulle gå åt skogen.

Försök hitta längans vattenmätare, där måste finnas en avstängning som används minst varje gång mätaren byts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.