Hej,
Jag behöver stänga av vattnet till köksblandaren. Hittar ingen ballofix (ballofixen på en av bilderna används inte) och vill inte heller stänga av vattentillförseln för hela längan (bor i radhus).
Måste jag kontakta VVS eller kan ni via bilderna se andra alternativ?
OBS, aluminiumfoliet är en temporär lösning för det vattnet som läcker från köksblandaren.
Jag behöver stänga av vattnet till köksblandaren. Hittar ingen ballofix (ballofixen på en av bilderna används inte) och vill inte heller stänga av vattentillförseln för hela längan (bor i radhus).
Måste jag kontakta VVS eller kan ni via bilderna se andra alternativ?
OBS, aluminiumfoliet är en temporär lösning för det vattnet som läcker från köksblandaren.
Gemensam samfällighet.E etompau skrev:
Men det betyder väl att vattnet för samtliga hushåll också stängs av? Är det mitt enda alternativ?
Isåfall låter det som ett jobb för en rörmokare - stänga vattnet, montera nya ballofix och på med vattnet igen.
Egentligen vill jag inte lägga dessa pengar ännu, då vi funderar på att renovera köket inom snar framtid.
Låter jobbigt att det inte skulle finnas avstängningsmöjligheter för en enskild fastighet. Tveksam till att det verkligen är så, men kan inte veta mer än så här på distans och på ett diskussionsforum.
Hör med grannar som sagt, det är väl inte ovanligt att man behöver stänga av vattnet för diverse arbete.
Hör med grannar som sagt, det är väl inte ovanligt att man behöver stänga av vattnet för diverse arbete.
Tack - får höra med mina grannar.E etompau skrev:Låter jobbigt att det inte skulle finnas avstängningsmöjligheter för en enskild fastighet. Tveksam till att det verkligen är så, men kan inte veta mer än så här på distans och på ett diskussionsforum.
Betyder det att jag inte kan stänga av det själv med hjälp av det du ser på bilderna?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Tyvärr är det ofta så i äldre lägenheter och radhus att det inte finns en avstängning separat för varje lägenhet, och det finns även risk att avstängningsventiler som inte använts på länge inte fungerar. Där jag bodde tidigare blev de tvungna att stänga av vattnet för hela gården (över 150 lägenheter) plus intilliggande förskola för att en granne fick en läcka i diskmaskinen (fanns avstängning för trappuppgången men den gick inte att rubba).
Tråkigt - vill så gärna slippa det.Magnus E K skrev:
Tyvärr är det ofta så i äldre lägenheter och radhus att det inte finns en avstängning separat för varje lägenhet, och det finns även risk att avstängningsventiler som inte använts på länge inte fungerar. Där jag bodde tidigare blev de tvungna att stänga av vattnet för hela gården (över 150 lägenheter) plus intilliggande förskola för att en granne fick en läcka i diskmaskinen (fanns avstängning för trappuppgången men den gick inte att rubba).
Jag har själv haft en rätt stor vattenläcka i min gamla lägenhet. Ballofixen gick inte heller att rubba. Min och mina två grannars lägenheter (alltså tre våningar) blev vattenskadade.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Låter rimligt, MEN om ingen har rört den ventilen sen 1976 skulle jag säga att det inte är riskfritt att försöka stänga av med den, särskilt inte utan att veta hur ingående stängs av ifall det skulle gå åt skogen.B Bjober skrev:
Försök hitta längans vattenmätare, där måste finnas en avstängning som används minst varje gång mätaren byts.