Poolguy skrev:
Hej.
Vi funderar också på att köpa filter från billiga-vattenfilter.com
Är det någon fler som har köpt där och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Tack på förhand!
Tänk bara på att utgå från en ordentlig analys. Dom som säljer billiga filter på nätet använder sig ofta av Birm och sedan pratar man bara om Järnfilter.
Birm är en jättebra massa men den fungerar inte på Mangan, vilket i dom flesta fall förekommer i samband med järn. Man gör det väldigt enkelt för sig som företag när man lägger över ansvaret på kunden. Köper du felfilter är det ju inte deras fel.
Men det är ju så i alla fall man köper nåt! :)

Hej och tack för svar.
Det är primärt deras uv-filter som vi är intresserade av.
Har tjänligt vatten med anmärkning enligt Eurofins analys (2 e.coli). I övrigt var vattnet ua.
Föreningen (sommarstugeområde) har gjort en del förbättringar kring brunnen/pumphuset, bl.a. Ny dränering.
Förhoppningsvis ska detta hjälpa men vi vill gärna ha ett uv-filter som extra säkerhet eftersom vi har 2 barn (2år och 1 månad). Vi hade även tänkt sätta ett Kolfilter.

Någon som provat deras UV-filter?

Ser skumt ut på bilden, det ser ojordat ut! Kolla så det inte är den på bilden.
Annars finns svenska Trojan. Men det är onekligen billigt även för att vara kina import. Är det någon som vet varför dom har prissänkning på alla filter??

Kolfiltret är bra om du har backspolning på, så du flyttar runt kolet för bästa livslängd. du får även ut ev. Partiklar som kan samlas. Men det är onekligen billigt, 5000:- och manuell backspolning kan man ju leva med när det är fritidshus.

Har också sett att det ser ut att vara ojordat , måste kolla upp det.

Alternativet är att beställa en Trojan UV-Max från USA.
Har sneglatpå en D4 och den går loss på 450 dollar, ca 3000kr, ca 4000 inkl, tull, moms och frakt.
Rimligaste jag hittat i Sverige ligger på 12'000kr.
C4 ligger på 8400kr i Sverige och 2500kr i USA (3300kr inkl tull moms och frakt).

Konstigt att det skiljer så mycket!
och ja, det är 230v som jag kikat på... :)

Nån som har monterat ett UV-Filter?
Märke, modell och erfarenheter Tages tacksamt emot!

C4 duger gott! Satsa på den.

Visst är det hög prisskillnad.
Men det företaget som ska ta hem den ska typa den i Sverige, säljorganisation, lager, service, garanti. Vi köper den här i Sverige. Och jag har för mig att den ligger på ca 8-9000:- till konsument.

Fördelen och nackdelen med internet, billigt för konsumenten. Nackdelen om det händer nåt.

Tycker det är en seriös firma, bra service och hjälpsamma, köpte först för litet filter fast jag tyckte jag hade räknat efter så det klägga igen efter 10 månader. Dom sa att jag bör använda deras större modell och jag fick lägga till mellanskillnaden på 1000kr (har jag för mig). och det har fungerat felfritt sen i november -12. Tycker du kan vara lugn med denna firma.

Mvh //Lars

SaabAero skrev:
Någon som har erfarenhet av ovannämnda firma ?
Priserna är onekligen lockande men firmanamnet gör mig skeptisk..

Vågar man handla från denna firma?

Har ett avhärdningsfilter från billiga-vattenfilter.com.
Funkar super!

Är detta fortfarande ett bra företag? Nästan halva priset jämfört med t.ex JMS-vattenrening!

Utgå från en ackrediterad vattenanalys, sen kan du posta den här på forumet. Det viktigaste är inte priset i första hand, utan vilken teknik man ska använda. Livslängd och förbrukning är också en viktig sak att kolla upp. Man kan spara många tusenlappar bara på ex. Salt och service genom att få rätt lösning.

Tar man ett avhärdningsfilter så kan det skilja många kilo per backspolning i saltförbrukning.

Mogge_73, jag har en vattenanalys från SYNLAB. Menar du att jag ska starta en ny tråd med min vattenanalys bifogad?

R rsa skrev:
Mogge_73, jag har en vattenanalys från SYNLAB. Menar du att jag ska starta en ny tråd med min vattenanalys bifogad?
Ja, posta analysen och be om hjälp. Det är bra för alla och precis vad vill med detta forum.
Finns inget att förlora. Många skarpa hjärnor här.

Jag undrar också hur bra billiga-filter kan vara. Väntar efter svar från Synlab men jag antar att det är järn och mangan i vattnet.
Filtrerar den bort mangan lika bra som järn?
Är det någon som använder den med manuell spolning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.