Hej! Har nyligen haft firma som bytt tak och stuprör hos mig. Finns det någon snyggare lösning än denna?
Mvh Elektrikern

• Ett nyligen installerat stuprör längs en husvägg som övergår i ett äldre, slitet avloppsrör nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Ja. Såga av markröret så att renssilen hamnar i marknivå. Sätt sedan på ett påskjutsrör alternativt förläng stupröret.

Redigerat:
Hur bra sitter platonmattan på väggen? Eller ser den bara ut att vara lös samt utan list i ovankant?

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Det är ju onekligen också en bra fråga. Som det är nu så rinner det nog in finfint bakom platonmattan om det blir stopp i renssilen.

sir_daniel sir_daniel skrev:
Hur bra sitter platonmattan på väggen? Eller ser den bara ut att vara lös samt utan list i ovankant?
Var såhär när jag köpte huset. Har köpt kantlist som jag ska sätta dit. Tänkte kapa strax ovan mark och sätta listen med spikplugg och tätmassa (y) Många spännande vårprojekt

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Såga av markröret så att renssilen hamnar i marknivå. Sätt sedan på ett påskjutsrör alternativt förläng stupröret.
Tack för tipset. Förmodar att de gjort såhär för att slippa förlänga stupröret.

C
Herrejösses, ja det var inte så snyggt. Angående renssilen så skall dels stupröret sitta i andra änden av koppen (finns en flärp där som håller ihop dem med varandra), dels är den typen av renssil helt värdelös då all skit packas i stupröret när silen blir full (dvs om det kommer mycket löv på en gång eller om man glömmer att rensa den).

C cpalm skrev:
Herrejösses, ja det var inte så snyggt. Angående renssilen så skall dels stupröret sitta i andra änden av koppen (finns en flärp där som håller ihop dem med varandra), dels är den typen av renssil helt värdelös då all skit packas i stupröret när silen blir full (dvs om det kommer mycket löv på en gång eller om man glömmer att rensa den).
Tack då vet jag det. Då förstår jag det som att man måste ha ett påskjutsrör för att det skall fungera att ta av och på renssilen? Förutsatt att den sitter som den ska?

C
T Tina Asgrym skrev:
Tack då vet jag det. Då förstår jag det som att man måste ha ett påskjutsrör för att det skall fungera att ta av och på renssilen? Förutsatt att den sitter som den ska?
Om inte annat så underlättar det enormt. Men passa på att byta renssilarna till en självrensande variant typ den på bilden. Och apropå igenproppade stuprör, kontrollera att sömmen är vänd utåt på rören.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om inte annat så underlättar det enormt. Men passa på att byta renssilarna till en självrensande variant typ den på bilden. Och apropå igenproppade stuprör, kontrollera att sömmen är vänd utåt på rören.
[bild]
Tack för infon. Jag ska kika på det. Ser ut så på bilderna men är jätte bra att jag får veta vad jag ska kolla upp.

C cpalm skrev:
[bild]
Varför ska sömmen på stuprör sitta utåt?

C
S spendera skrev:
Varför ska sömmen på stuprör sitta utåt?
Om röret blir igensatt och fryser spricker sömmen och om den då är vänd inåt så hamnar vattnet på fasaden och orsakar så småningom dyra och onödiga skador.

• Gilla
Skip6711 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nyss besiktning på mitt hus och fick en anmärkning för sömmen inåt för just isproppsargumentet.
Seriöst!? Är det någon någonsin som sett eller hört om ett sönderfruset stuprör som äventyrar fasaden på så sätt?
Det här är ett sådant här låtsasfel som någon hittat på, helt befriat från all verklighet.

A Ahuran skrev:
Jag hade nyss besiktning på mitt hus och fick en anmärkning för sömmen inåt för just isproppsargumentet.
Seriöst!? Är det någon någonsin som sett eller hört om ett sönderfruset stuprör som äventyrar fasaden på så sätt?
Det här är ett sådant här låtsasfel som någon hittat på, helt befriat från all verklighet.
Absolut verkligt, var glad för anmärkningen istället så du blir uppmärksammad och kan åtgärda problemet.

C
A Ahuran skrev:
Jäpp, samtliga stuprör var sönderfrysta på det sättet när vi köpte huset. Varje gång det regnade sprutade det mesta av vattnet rakt ut mot fasaden, med ett antal större rötskador på stomme och syll som resultat :(
Hade varit betydligt bättre utan stuprör i det fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.