A Ahuran skrev:
Jag hade nyss besiktning på mitt hus och fick en anmärkning för sömmen inåt för just isproppsargumentet.
Seriöst!? Är det någon någonsin som sett eller hört om ett sönderfruset stuprör som äventyrar fasaden på så sätt?
Det här är ett sådant här låtsasfel som någon hittat på, helt befriat från all verklighet.
Har aldrig sett det på ett småhus men inte alls ovanligt på flerfamiljshus med högre rör där vatten sen läcker hela vårvintern och orsakar frostsprängning i putsen.

Tycker absolut du ska byta till självrensande, De ska precis som de renstrattar du har sitta med stupröret i linje med markröret. Går det inte att flytta stupröret kan du sätta vinklar på markröret. Men att flytta in stupröret en bräda är den bästa lösningen.

Stuprör kopplat till ett självrensande vattenutkast vid husgrund med synlig frostsprängning i putsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toolman77: Jag har redan renstrattar av dylikt slag, jag är inte trådstartaren.
Vi bor i växtzon 1, sönderfrusna rör på enplanshus händer inte här.

A Ahuran skrev:
Seriöst!? Är det någon någonsin som sett eller hört om ett sönderfruset stuprör som äventyrar fasaden på så sätt?
Du fick svar på ovanstående. Ja, det är ett problem med sönderfrysning av rör. Regelverk är normalt samma för hela landet även om du normalt har milda vintrar.

Resterande var svar till TS. Kanske borde delat upp i två poster för att du inte skulle missförstå.

C
A Ahuran skrev:
Vi bor i växtzon 1, sönderfrusna rör på enplanshus händer inte här.
Ja, om det aldrig blir minusgrader där du bor har du inget att oroa dig för ;)

Då borde vi ha speciella "stuprörsvintrar" när det ömsom tinar och fryser, vilket borde ge utslag i den delen av landet.
Om det skulle frysa sönder och sedan spola bort fasaden får man nog skylla på slarv i att rensa tratten, även en sådan på bilden ovan kan gägga igen av löv.

C
A Ahuran skrev:
Om det skulle frysa sönder och sedan spola bort fasaden får man nog skylla på slarv i att rensa tratten, även en sådan på bilden ovan kan gägga igen av löv.
Visst är det så. Just därför varianten på renstratt i trådstarten är så värdelös. När det varit uppehåll en tid under lövfällningen och det sedan kommer en rejäl skur kan det komma kilovis med löv ner i stupröret och den lilla tratten blir full direkt. Och när den blir det så börjar löven packas inuti röret. Och när det väl börjat packas någon meter upp är det inte längre så enkelt att få ut dem.

Enda sättet att undvika det är att hålla sig hemma när det regnar och springa ut och rensa med täta mellanrum.

Hej och ursäkta om jag "kapar".

Har något liknande och jag undrar om man inte borde byta den gamla brunnen till någon plastmodell när man ändå är igång? Hur djup ska den vara, 1 meter eller 1,5 kanske?

Finns det att köpa på Biltema eller Bauhaus och ska man även byta slangen ut då, den borde väl vara ganska tilltäppt?

A Ahuran skrev:
Då borde vi ha speciella "stuprörsvintrar" när det ömsom tinar och fryser, vilket borde ge utslag i den delen av landet.
Jag tror inte att det är igensatt renstratt som är problemet utan att röret fylls med is när smältvatten som rinner från taket fryser i röret och sakta byggs på tills röret får en ispropp. Det är för att undvika detta som högre hus ofta har värmekabel i stuprören

C
T toolman77 skrev:
Jag tror inte att det är igensatt renstratt som är problemet utan att röret fylls med is när smältvatten som rinner från taket fryser i röret och sakta byggs på tills röret får en ispropp.
Det är nog så att även ett "rent" rör kan drabbas av ispropp under ogynnsamma förhållanden, men det torde inte vara ett helt kontroversiellt påstående att den risken ökar rejält om röret är packat med löv och bös.

Vare sig man anser sig ha isrisk eller inte så är svepen gjorda för att skarven ska vara utåt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.