Jag håller på att renovera brunnen här hemma då vattnet är otjänligt pga. att det rinner in ytvatten. Det verkar vara översta skarven som är största problemet men jag har grävt en bit nedanför andra skarven.
Räcker det med t.ex. platonmatta runt eller kommer det dras in vatten bakom? Tänker på det här med kapillärkrafter osv.
Om bruk krävs, är det detta som gäller då? sika tätningsbruk Andra alternativ mottages tacksamt då detta verkar vara beställningsvara och jag vill komma vidare så snart som möjligt.
Vidare undrar jag om locket som verkar vara fastmurat. Bör jag byta ut det mot ett modern glasfiberlock eller kan jag nöja mig med att byta ut plåthuven mot något tätt och monterar avluftningsventil? Vore ju smidigare om jag slapp bryta loss befintligt lock. Nackdelen är förstås att jag inte kan gå ner i brunnen och tvätta väggarna, men det kanske räcker om slamsugaren spolar rent dem med dricksvatten och sen suger ut allt gammal mög på botten och slår i rent grus?
Tack på förhand.
Linus
Räcker det med t.ex. platonmatta runt eller kommer det dras in vatten bakom? Tänker på det här med kapillärkrafter osv.
Om bruk krävs, är det detta som gäller då? sika tätningsbruk Andra alternativ mottages tacksamt då detta verkar vara beställningsvara och jag vill komma vidare så snart som möjligt.
Vidare undrar jag om locket som verkar vara fastmurat. Bör jag byta ut det mot ett modern glasfiberlock eller kan jag nöja mig med att byta ut plåthuven mot något tätt och monterar avluftningsventil? Vore ju smidigare om jag slapp bryta loss befintligt lock. Nackdelen är förstås att jag inte kan gå ner i brunnen och tvätta väggarna, men det kanske räcker om slamsugaren spolar rent dem med dricksvatten och sen suger ut allt gammal mög på botten och slår i rent grus?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand.
Linus
Redigerat:
Ytvatten?
Det är inte så att det är jordbruksmark eller betesmark runtomkring och det påverkar vattenkvaliteten?
Har du möjlighet att få fatt i en maskin som kan lyfta av hela översta ringen så du kan komma ner i brunnen och göra allt du skriver?
Annars funderar jag på om du kan klä betongringsskarven med fiberduk och sen fylla på med lera, det är ju tätt. Och så täta mellan plåthuven och locket?
Om detta inte funkar får du kanske ha ett vattenfilter inomhus istället.
Det är inte så att det är jordbruksmark eller betesmark runtomkring och det påverkar vattenkvaliteten?
Har du möjlighet att få fatt i en maskin som kan lyfta av hela översta ringen så du kan komma ner i brunnen och göra allt du skriver?
Annars funderar jag på om du kan klä betongringsskarven med fiberduk och sen fylla på med lera, det är ju tätt. Och så täta mellan plåthuven och locket?
Om detta inte funkar får du kanske ha ett vattenfilter inomhus istället.
L Limponen skrev:Jag håller på att renovera brunnen här hemma då vattnet är otjänligt pga. att det rinner in ytvatten. Det verkar vara översta skarven som är största problemet men jag har grävt en bit nedanför andra skarven.
[bild]
[bild]
Hej! Har liknande problem. Fick du ordning på brunnen?
[bild]
Tack på förhand.
Linus
Marken är så effektiv på att rena vatten så från åker och bete är det vanligen vatten som rinner på markytan och samlar in bakterier och jordpartiklar och tränger in i brunnen pga att den inte är tät uppe vid markytan. Vattnet som runnit genom marken renas från bakterier på bara några meter i de flesta jordar. Jordpartiklar avskiljs ändå fortare, vanligen på några centimeter om det inte är sprickor som vattnet rinner i. Nitrat kan dock vara ett problem i brunnar på vissa jordar eftersom nitratet är löst i vattnet och därmed kan finnas flera meter ner när vattnet rinner neråt från en gödslad åker.Åsa Lund skrev:
Klicka här för att svara