12 375 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
EcoFlush Extremsnålspolande vs. EcoVac vakuumtoalett
När vi köpte för 6 år sedan så tittade vi på Fann, Ecovac och Jets. Jets var det enda systemet som kändes ordentligt som system. Ser nu att de har kommit med lite enklare pump för mindre system.lnilsson skrev:
Stora skillnaden är att pumpen sitter inomhus och trycker ut genom 32mm pem medan de andra systemen bygger upp vaccum vid tanken.
Vi har Fann sedan i maj i år i fritidshuset. Hittills har det fungerat helt ok/bra. Det är en porslinsstol (vad jag sett verkar Fann inte sälja den i något alternativt plastutförande) vi har så själva "upplevelsen" är precis som en vanlig wc fram till spolningen. Däremot låter det en hel del vid spolning så känns inte som att man smyger upp lite diskret.
Vår lösning är en del av ett kommunalt avlopp där kommunen hade upphandlat Fann så fanns inte möjlighet för oss att välja något annat och har därför inte direkt jämfört med andra system.
Vår lösning är en del av ett kommunalt avlopp där kommunen hade upphandlat Fann så fanns inte möjlighet för oss att välja något annat och har därför inte direkt jämfört med andra system.
Kan inte annat än instämma i ovan. Har en ECO-VAC sen 4-5år tillbaka och har fått bytt vakuumpumpen en gång, även köpt en i reserv då min förra gången bara tvärdog när den gav upp så det är inte så trevligt om man måste vänta flera dagar på att få tag på en ny. Verkar också lite känslig för jordfel då min jordfelsbrytare löste när vacuumpumpen var inkopplad för bara några dagar sen. Magnetventilen har även bytts ut då den började läcka. Trådlösa nivålarmet gav upp inom ett år och jag orkade inte ens reklamera den. Blivit stopp i toan några gånger av gäster som proppat för mycket papper i den innan spolning, inte jättekul. Tycker även att tanken fylls förvånansvärt fort, ca 1500-2000 spolningar fyller min 3kbm tank, dock är det ändå inte mer än 2 tömningar per år i mitt fall så det är ju rätt bra!lnilsson skrev:
Jag har ecovac system. Det är långt ifrån underhållsfritt...
Dels håller sällan vakuumpumpen längre än 4-5 år, vilket jag fått bekräftat av firman som tillverkar pumparna, dom skyller på ”extremt korrosiv miljö” (som att det vore en nyhet...), dels så krånglar nivålarmen (förutom min egen så bekräftade slamtömmaren att det brukar vara ett problem också).
Dock vet jag inte om alternativet är så mycket bättre, men med vakuumsystem man får vara förberedd på att byta lite elektriska prylar då och då (inte så fräscht jobb heller...)
Lite rörigt var installationen också då de bytt färger på elkablarna men inte justerat i beskrivningen men förhoppningsvis har de arbetat bort alla barnsjukdomar nu och fått till kvaliteten bättre. Vet att de bland annat byggt om tanken så att man luftar den bättre, tror även att man kan (eller kanske alltid gör nuförtiden?) sätta vacuumpumpen i ett eget litet hus bredvid tanken och då bör den säkert hålla lite längre. Har man inte möjlighet att ha en vanlig toalett så är det helt klart ett vettigt alternativ!
Ja, håller med om att det är bra med en motor i reserv, dom kan dö plötsligt.
Min förförra motor började låta konstigt först, sedan löste den ut jordfelsbrytaren för att sedan (när jag hade kopplat förbi jordfelsbrytaren) efter ytterligare några dagar ge upp helt. Dom tycker att man inte ska ha jordfelsbrytare eftersom det är en vanlig stickpropp i utrymmet ovanför tanken (där det blir fuktigt av luft från tanken). Men så fort man drar minsta lilla elkabel i/genom ett badrum måsta man (enligt lagen) ha jordfelsbrytare. Hur tänkte dom där?
Som ett tips för att inte lösa ut jordfelsbrytaren, så kan det hjälpa att göra rent kontakten (till motorn i brunnen).
Jo, nu kan man montera motorn utanför, men då måste man bygga lite saker själv, finns inget färdigt paket.
Min förförra motor började låta konstigt först, sedan löste den ut jordfelsbrytaren för att sedan (när jag hade kopplat förbi jordfelsbrytaren) efter ytterligare några dagar ge upp helt. Dom tycker att man inte ska ha jordfelsbrytare eftersom det är en vanlig stickpropp i utrymmet ovanför tanken (där det blir fuktigt av luft från tanken). Men så fort man drar minsta lilla elkabel i/genom ett badrum måsta man (enligt lagen) ha jordfelsbrytare. Hur tänkte dom där?
Som ett tips för att inte lösa ut jordfelsbrytaren, så kan det hjälpa att göra rent kontakten (till motorn i brunnen).
Jo, nu kan man montera motorn utanför, men då måste man bygga lite saker själv, finns inget färdigt paket.
Bra information om jordfelsbrytaren. Funderade faktiskt på att koppla den förbi jordfelsbrytaren men sen skruvade jag isär kontakten i tanken för att kolla hur det såg ut men det såg relativt bra ut så jag skruvade ihop den igen. Provade att slå på slå på strömmen igen och då funkade den faktiskt över jordfelsbrytaren och har gjort nu i några dagar, dock känns det som den inte mår så bra trots att denna pump bara är 9mån gammal så det är bara att avvakta och se.
Är det ingen annan som kör med Jets?
Om jag förstår rätt så är Fann och EcoVac rätt lika med att dra vaccum från tanken. Problemet då blir att motorn sitter på utsatt ställe för exempelvis ammoniak och andra gaser som inte kan vädras ut ur tanken. Jets drat ett lokalt vaccum I huset, maler och sedan trycker ut det till tanken med klenare rördimension. Tanken kan sitta långt bort och behöver ingen el till sig mer än nivågivare.
Vår erfarenhet efter 6 år är en ispropp en gång, lite justering av VOD-tiden och byte av spolknapp. Barn har nästan fyllt hela toan med papper men det blir inget stopp då vaccumet är mycket starkt. Ljudmässigt så mullrar det till 2-3 sekunder (beror på var pumpen sitter), suger ut på 2 sekunder och sedan är det färdigt. Har varit hos andra med Fann/EcoVac och där hör man motorn som få gå mycket längre för att få upp trycket i ledningen. Även ett helt annat sus i toaletten.
Om jag förstår rätt så är Fann och EcoVac rätt lika med att dra vaccum från tanken. Problemet då blir att motorn sitter på utsatt ställe för exempelvis ammoniak och andra gaser som inte kan vädras ut ur tanken. Jets drat ett lokalt vaccum I huset, maler och sedan trycker ut det till tanken med klenare rördimension. Tanken kan sitta långt bort och behöver ingen el till sig mer än nivågivare.
Vår erfarenhet efter 6 år är en ispropp en gång, lite justering av VOD-tiden och byte av spolknapp. Barn har nästan fyllt hela toan med papper men det blir inget stopp då vaccumet är mycket starkt. Ljudmässigt så mullrar det till 2-3 sekunder (beror på var pumpen sitter), suger ut på 2 sekunder och sedan är det färdigt. Har varit hos andra med Fann/EcoVac och där hör man motorn som få gå mycket längre för att få upp trycket i ledningen. Även ett helt annat sus i toaletten.
Ja det skulle jag nog undvika, det kan lukta just vid spolning. Går väl iofs att dra upp en skorsten lite högre upp om det funkar på tomten.Stampen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden