5 121 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Förhindra att tank fryser.
Sida 1 av 2
Skulle jag kunna använda en cirkulationspump för att förhindra att tank och rör fryser?
jag har en ytligt nedgrävd tank (3 m3) 10 meter från huset. Från tanken går det pem25 till en pump i huset. Slangen ligger ytligt.
skulle man kunna koppla in en cirkulationspump som får gå under vintern. Jag tänker att man gör en avstickare från den befintliga pem25 och drar ett returer till tanken.
om det behövs kan jag koppa på cirkulationssysyemet genom en kulventil. Öppen = cikulation. Stängd = vanliga pumpen
jag har en ytligt nedgrävd tank (3 m3) 10 meter från huset. Från tanken går det pem25 till en pump i huset. Slangen ligger ytligt.
skulle man kunna koppla in en cirkulationspump som får gå under vintern. Jag tänker att man gör en avstickare från den befintliga pem25 och drar ett returer till tanken.
om det behövs kan jag koppa på cirkulationssysyemet genom en kulventil. Öppen = cikulation. Stängd = vanliga pumpen
Lär kanske ta ett tag för 3m3 att frysa sönder tanken. Jag tänker främst på pemslangen. Som går ytligt. Den ligger under en altan och min plan var att stänga av och tömma varje vinter men så tänkte jag att om jag låter vattnet cirkulera i slangen så borde det inte frysa.
nösta problem blir att få ut en returslang till tanken.
Köp en värmekabel som du lägger parallellt. Slå bara på den när det är minusgrader (min PEM mellan gästhus och hus ligger grunt med och där slår jag på värmeslingan när det är under minus 10. )D Derbyboy skrev:Lär kanske ta ett tag för 3m3 att frysa sönder tanken. Jag tänker främst på pemslangen. Som går ytligt. Den ligger under en altan och min plan var att stänga av och tömma varje vinter men så tänkte jag att om jag låter vattnet cirkulera i slangen så borde det inte frysa.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Lägger du markisolering ovanpå slangen kommer den inte att frysa. Värme från jordens inre håller det frostfritt.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har du inte ens 5 cm mellan mark och altan?
Har du tänkt dra returen en annan väg?
Protte
Har du tänkt dra returen en annan väg?
Protte
Svårt att lägga ut markisolering med en arbetshöjd på 5 cm. Jag tänker inte skruva bort trallen för att lägga isolering. Teturslangen får jag dra en annan väg.
Altanen är byggd i samma nivå som marken. Dvs golvreglar mm är nedgrävda skulle man kunna säga.
Altanen är byggd i samma nivå som marken. Dvs golvreglar mm är nedgrävda skulle man kunna säga.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Du tänkte aldrig på slangen när du gjorde altanen........
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men strunt i slangen, gräv en ny sträckning som du isolerar, kan du dra returen en annan väg så kan du ha den som huvudledning.
Du slipper varmt kallvatten när värmekabeln är på och du slipper elkostnad. Ingen el till cirkulationspumpen heller.
Inget att komma ihåg på hösten heller.
Protte
Du slipper varmt kallvatten när värmekabeln är på och du slipper elkostnad. Ingen el till cirkulationspumpen heller.
Inget att komma ihåg på hösten heller.
Protte
Jag tänkte på tusen saker när jag byggde altanen. Planen var att koppla ur och stäng av vattnet. Primärt är det en bevattningstank. Ett tag framöver kommer det dock eventuellt vara allt vatten som finns på fastigheten.