Hej,

Har köpt en FM Mattsson köksblandare med softpex-rör, 10mm, inga gängor. Funderar vad jag behöver för att ansluta dem till mina befintliga rör som är på ordentliga 20 mm invändigt (se bild).

Försökte först med Bauhaus via deras chat. Gick inget vidare, det var också någon som satt och googlade på andra sidan internet och hittade inget vettigt som gick att använda.

Försökte istället idag med den lokala bygghandeln men efter att gubben jag pratade med försökt i en halvtimme så han till slut också upp och hänvisade mig till proffsen. Så här är jag!

Någon som kan hjälpa mig...?

• Koppling mellan tjockare rör och smalare rör utan gängor under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att det är R10 gänga du har. Du behöver en koppling som omvandlar R10 utvändig (som du lindar med gängtejp och drar fast i den invändiga gängan i den nedre delen till 10mm rör. Sedan stoppar du in en 10mm PEX stödhylsa (OBS! Det är inte samma stödhylsa som till kopparrör eftersom PEX är tjockare gods) i PEX - röret och sticker in i kopplingen och drar åt.

Hmmm, menar du att slangen på blandaren avslutas ned PEX? Ofta har blandat a ett metallrör i slutet som gör att dom passar i vanliga klämringskopplingar. Läs gärna manualen och kolla vilken koppling som behövs

Tack för svar kamrater! Blev inte helt klar på det bara.

softpex-röret avslutas med en metallhylsa. Enligt instruktionerna skall det på en G3/8 på.
Ritning av softpex-rör med G3/8-anslutning och en diameter på 10 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret underifrån som jag kanske slarvigt mäter till 20mm inuti, är det möjligtvis R15 då, dvs 18mm invändigt.
Tabell med dimensioner för röranslutningar, inklusive gamla och nya beteckningar samt inner- och yttermått.

I så fall återstår uppgiften att sätta ihop dessa då båda är gängade invändigt.

• Gilla
Kejps
  • Laddar…

Bästa svaret

Ok, är det slang med lekande mutter i ändan så köper du en R10 - R10 hane och gängtejp. Är det rörände köper du en R10 utvändig till 10mm rörände. Rörändarna är så kraftiga att det inte behövs någon stödhylsa.

Mät och kolla dimension, finns övergång R15 - R10.

• Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.