6 803 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Pendlande vattentryck från egen pump/hydropress (tror det heter så?)
Hej!
Har egen brunn så klart... har tidigare luftat för några år sedan o pumpat in nytt tryck. Rätt basic, öppna kranarna, stäng av pumpen, stäng kranar o pumpa till angivna 1,8-2 kg.
Idag pendlar vattnet upp o ner... så, fick pallra mig till biltema o köpa nån pump.
Dock något konfunderad, för fyller på till ca 2 (står bar på mätaren på pumpen, ska väl vara ungefär samma som 2kg?). Men fortsatt så pendlar trycket o pumpen går av o på...
missar jag något?
Bifogar två videos...
MVH
Micke
Har egen brunn så klart... har tidigare luftat för några år sedan o pumpat in nytt tryck. Rätt basic, öppna kranarna, stäng av pumpen, stäng kranar o pumpa till angivna 1,8-2 kg.
Idag pendlar vattnet upp o ner... så, fick pallra mig till biltema o köpa nån pump.
Dock något konfunderad, för fyller på till ca 2 (står bar på mätaren på pumpen, ska väl vara ungefär samma som 2kg?). Men fortsatt så pendlar trycket o pumpen går av o på...
missar jag något?
Bifogar två videos...
MVH
Micke
ok, säker på det? har instruktionerna från förra ägaren så något konfunderad o fått just samma att öppna, tömma, pumpa när allt är avstängt men med kranarna stängda av en annan vän nu....V valter53 skrev:
tycker mig höra något pysande längre ner i åbäket, inte riktigt från själva hydropressen... kan den börja paja ur?
Om du tänker efter hur funktionen är, så inser du att det måste vara en kran öppen när du pumpar luft. I annat fall kan ju nästan hela behållaren upptas av den vattenfyllda blåsan och du får in kanske 2 dl luft med trycket 2 bar. Hur ska den lilla mängden luft kunna trycka ut det mesta av vattnet ( 20 liter? ) i blåsan ? Det andra extremläget är ju att det finns 2 dl vatten och 19,8 liter luft med trycket 2 bar just innan pumpen startar.
Tack, ska testa i morgon, nu får d va söndag resten av kvällen =)HasseTeknik skrev:
Om du tänker efter hur funktionen är, så inser du att det måste vara en kran öppen när du pumpar luft. I annat fall kan ju nästan hela behållaren upptas av den vattenfyllda blåsan och du får in kanske 2 dl luft med trycket 2 bar. Hur ska den lilla mängden luft kunna trycka ut det mesta av vattnet ( 20 liter? ) i blåsan ? Det andra extremläget är ju att det finns 2 dl vatten och 19,8 liter luft med trycket 2 bar just innan pumpen startar.
tänkte att, öppna, töm tryck, men när jag pumpar så kändes det första logiska att jag skulle pumpa i evighet o mest trycka ut vatten ur kranarna om d var öppna. Men testar i morgon. Tack för hjälp!
Du kommer i princip att få pumpa tills det slutar komma vatten ur de öppna kranarna. Du ska fylla luft till ca 90 % av tillslagstrycket (trycket där pumpen startar).S Stegalos skrev:
Får du inte upp trycket och det till slut kommer luft ur kranarna så är blåsan trasig i hydropressen.
ok tack!L lordi skrev:
Att jag hör pysande nånstans nere i brunnen känns lite undrande så att säga....svårt lokalisera
ok, tror jag fattar lite bättre, men inte helt =) ... så meningen är att trycka ut allt vatten så när det slutar rinna ur kranarna så ska den alltså vara fylld med luft.
o sen stänger jag kranarna när det slutat rinna... o slår på hydropressen igen, men vad händer då? kommer den fylla på med vatten till rätt mängd eller? något konfunderad, då är den väl full med luft o trycker bort vattnet som kommer upp?
o sen stänger jag kranarna när det slutat rinna... o slår på hydropressen igen, men vad händer då? kommer den fylla på med vatten till rätt mängd eller? något konfunderad, då är den väl full med luft o trycker bort vattnet som kommer upp?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Luften fungerar som en fjäder.
OM din vattenpump ger 2-4 bar (tillslag och frånslagstryck) så ska lufttrycket vara 1,8 bar när hydropressen är helt tom på vatten.
ger din pump mellan 4 och 5 bar så ska lufttrycket vara 3,8 bar.
Protte
OM din vattenpump ger 2-4 bar (tillslag och frånslagstryck) så ska lufttrycket vara 1,8 bar när hydropressen är helt tom på vatten.
ger din pump mellan 4 och 5 bar så ska lufttrycket vara 3,8 bar.
Protte
tack, börjar läsa på om hur den funkar så börjar klarna lite. Är det növändigt ha en lufttrycksmätare, det var nästa som gjorde mig konfunderad, måste väl vara exakt samma som sitter på pumpen?
skaffade denna igår:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/fotpump-2000041226
ja, ber om ursäkt för bedrövlig okunskap på denna del av husfixandet... uppskattar den snabba hjälpen man får här as always!
skaffade denna igår:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/fotpump-2000041226
ja, ber om ursäkt för bedrövlig okunskap på denna del av husfixandet... uppskattar den snabba hjälpen man får här as always!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Den pumpen kommer att fungera, men det blir nog många pumpslag men trägen vinner.
Protte
Protte
haha ok, tack... ska se om jag kan låna en koompressor istället av någon. Pumpade ut lite vatten nu o stängde kranar o slog på o känns jämnare i trycket so far... så får jag försöka lösa kompressor o göra det grundligare snarast...prototypen skrev:
Ska låna kompressor inom nån veck. Hur illa är det att vattnet pendlar sådär? Skulle haft lite folk över för kalas, e d illa att använda för mycket innan man antingen fått styr på denna eller en ny hydropress installerad?