Ulltand
Ulltand: [citat] Enklaste sättet är nog att bryta strömmen och öppna en en kran. När det inte kommer något mer vatten skall trycket visa ungefär 0 bar
7 svar · 2,7k läst
·
W
wilnil09: IFÖ carezza/cascade tror jag. Jag är ingen expert :)
12 svar · 11,7k läst
·
J
jonaslatt: Gick den av en vän som hade den liggandes. Det e väl bara gilla läget och köpa en ny.
15 svar · 6,9k läst
·
allexx
allexx: [citat] Sent svar men nej det händer inget. Du har väl backventil på systemet?
1 svar · 1,3k läst
T
Trrttsch: Ojdå, rivning. Det hade jag hoppats slippa. Ska byta ut plastmattan mot vinyl-klick lite senare i höst och får kanske ta tag i det då. Det är platsbyggt kök och allt är spikat så det blir lite jobb. Det går inga andra rör just där och där rören går ser det torrt ut. Det måste vara dusch-handtaget på andra sidan väggen som stått och droppat, kanske i flera år. Jobbigt att det
3 svar · 1,1k läst
·
Y
yehor: Tack, får bli en ändhuv!
8 svar · 745 läst
·
V
valter53: Koka vatten i en djup kastrull. Stick ner slangen i det kokande vattnet och håll den dör tills slangen blir mjuk. Sen går det lätt att skjuta på kopplingen när slangen är varm.
3 svar · 1,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Gänga isär allt och börja om Från min horisont det det ut som om den sitter snett
1 svar · 2,4k läst
·
K
Kallebob: Hej alla! Har sett några forum där det diskuteras filterrör, dvs rör som är slitsade. Såg att bla #Totalcontrol hade beställt från Tyskland. Min fråga är: Är det någon här som testat att göra egna filterrör av tex blåa tryckrör/bevattningsrör. Tänkte testa att göra det med bandsåg och sedan suga ner dem med spolbil.
0 svar · 974 läst
override
override: Tack för svar! Alltså, vattnet är testat för ett par år sedan och var bra, men nu ser filtret grumligt ut, så jag ska byta. Jag har ett vanligt bommull i idag. Som jag förstår det kan man sätta fler filterhållare efter varandra med olika filter för att filtrera mer olika saker. Om testen på vattnet som jag beställt nu efter att jag bytt filter kommer tillbaks dåligt så får jag
2 svar · 6,1k läst
L
Liljun: Tack för info! Ska ge mig på detta i helgen tänkte jag. Nästa bekymmer är rören till tvättstället i källaren där blandaren tidigare suttit fast i en uppreglad gipsskiva. Jag ska nu fästa den i betongen men den behöver ju komma in ca 10cm till betongväggen. Kan jag lossa klämtingskopplingarna uppe vid ledningarna och ”skarva” med flex skarv eller vad man ska kalla de? Bifogar bil.
5 svar · 3,3k läst
·
M
myrstack: Givetvis kan du köra ett gäng varv vulktejp runt eller om du kommer åt bakom en sträng silikon runt men det riskerar att gå isär och kommer se amatörmässigt ut. Kom ihåg att en normal kopplings gummipackning ska klara de små rörelser som blir med temperaturväxlingar i rör. Det korrekta sättet enligt mig att hantera detta är att: - Såga av det övre röret en 2-3 decimeter upp -
11 svar · 3,5k läst
·
Q
qbase: Jag förbereder för att dra in sjövatten i sommarstugan. Jag har hittat en pump från Gardena och en blandare med liten varmvattenberedare som passar våra enkla behov. Handdiska lite på sommartid... Vad ska jag ha för tjocklek på PEM-slangen mellan pumpen och blandaren? Hade tänkt 32mm, men det kanske är lite överdrivet och de verkar vara styva. Ledningen kommer vara 2-3 meter, pumpen
0 svar · 1,2k läst
R
Relining: Du hade kunnat rörinfodra från fastighet fram till rörbrott. Beroende på hur rörbrottet ser ut så hade du ev. kunnat infodra förbi rörbrottet. Hur gick det med ditt ärende? [citat]
23 svar · 45,9k läst
·
Bennygodman
Bennygodman: Nu är problemet löst med pumpen Det var Igen-geggat stopp i hålen till gummiblåsan Tack för alla tips Mvh Benny
45 svar · 9,5k läst
·
E
Ericplumber: Muff, antagligen rör med muffände på, stl 50mm.
1 svar · 1,7k läst
·
S
Segge: Håller på att plocka ihop delar för att koppla vattnet till badrummet och sen en liten specialare för värmen på övervåningen. Men jag börjar med badrummet. Vatten för TS och WC kommer upp från matkällaren i en innervägg. Den inneväggen ska jag ut genom och in i en "Låda" gjord med geberits fixturer där slangen ansluts till väggdosa. Det bästa vore väl att få rör och
0 svar · 813 läst
·
R
Robibob: HasseTeknik precis som jag tänkt mig. Då vet man att det funkar i alla fall som jag undrade. Tack!
11 svar · 3,1k läst
·
D
Ditec82: [QUOTE="Heppson, post: 3773854, member: 202553" De går jätte bra med en pemslang och en backventil
9 svar · 10,6k läst
·
Blueline
Blueline: Hej! Inga mer tips? Någon som bytt anläggning i närtid?
2 svar · 2,4k läst
jonmo
jonmo: Hmm, nu blev det lite trubbel i paradiset... Jag lyckades hitta dokumentationen för min vvb här: https://www.metrotherm.se/assets/upload/Dokument/mos_metro2012.pdf Jag har alltså 30 liters modell 910. Jag ser att det där står "Plaströr mellan ventilerna är skydd mot galvanisk strömning. Får ej bytas mot annat material." Detta plaströr har jag såklart tagit bort och slängt när jag
3 svar · 2,8k läst
·
D
Derbyboy: Någon som har artikelnummer eller liknande för gummimanchetten? måste ju va den här: https://www.rinkabyror.se/artikel/manschett-400-315-for-slatt-ror/ satan va dyr
11 svar · 7,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Ja, för F370 gäller att den bara går när behov föreligger - vilket det inte gör nu på sommaren.
6 svar · 2,4k läst
·
Synnerdahl
Synnerdahl: Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster [citat] https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2006412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412 Jag tror detta är länken till domen: https://docplayer.se/amp/106779313-Dom-stockholm.html
1 svar · 2,4k läst
N
nyatider: Då var detta löst. Åkte till byggvaruhandeln och köpte en packning oklart om jag råkat slänga den eller tidigare ägaren gjort det. Nu sitter det som det ska.
5 svar · 3,0k läst
H
Haladria: Hej, Någon som har en dimensioneringsguide för rör-i-rör? Vi planerar för en dubbeldusch som har maxflöde på 20l/m (troligen inte max samtidigt) och funderar på om 15mm pex-rör fungerar från källaren till badrummet. I badrummet delas det upp i separata rör för duscharna. Avståndet är ungefär 5 meter som det blir bara ett 15mm rör. Mvh Robert
0 svar · 1,2k läst
D
Danielswe88: Om någon annan hittar hit och har samma fråga så är svaret att pem-slang inte klarar värme över typ 20 grader. Så jag använde mig utav pex-slang istället.
1 svar · 2,8k läst
S
Sirjaline: [citat] Slangen passar. Stort tack! Stefan
2 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.