Byggahus.se
Hej,

I juli flyttade jag och min sambo till ett hus som är byggt -82 som är en enplansvilla med källare. Vi har nu sedan en månad tillbaka haft otroligt mycket problem med vårat avlopp på entreplan. Det är avloppet i badrummet där dusch, handfat och toalett sitter på samma stam (ursäkta mitt språk men är väldigt dålig på det här med avlopps-språk).

Det började med att det blev stopp i duschen och när man då spolade på toaletten kom det upp vatten + avföring i avloppet i duschen. Då provade vi att spola själva med en iller (min far hjälpte oss) och det höll i kanske någon dag och sedan blev det stopp igen. Då tog vi hit en spolbil som spolade avloppet med en rejälare form av iller och det blev bra i några dagar - sedan blev det stopp i toaletten istället. Det blev väldigt trögspolat och vattnet fylldes på upp till kanten för att sedan långsamt rinna bort. Då tog vi hit spolbilen igen. Vi plockade då bort toalettstolen och kollade med kamera och då såg vi en stor propp ca: 40 cm från öppningen vid toaletten. Vi spolade då återigen med spolbil och det blev bra. Men efter 2 dagar fick vi stopp i duschen igen och då körde vi själva med en iller för spobilen inte hade möjlighet att komma. Nu är det stopp igen....

Det vi har sett när vi har spolat med iller/ spolbil är att det är väldigt mycket smågrus som kommer upp och även stora kakor av sten. Han med spolbilen sa att det är flytspackel som ligger på väggarna i röret och som nu börjar släppa.

Att observera är att badrummet renoverades 94, han vi köpte huset av flyttade in i huset 2011 och har inte renoverat själv utan det var ägaren innan honom som renoverade badrummet. Säljaren vi köpte av har inte sagt någonting om att avloppet krånglar utan har hela tiden sagt att "vi kommer köpa det bästa huset i stan" och sagt att han aldrig haft problem med någonting. Det enda han sagt om avloppet var ett avlopp i källaren som kunde börja lukta ibland och då var det bara att spola lite vatten i det.

Vad ska vi göra nu är min fråga. Vad har vi för rätt ang. dolda fel etc? Det blir väldigt dyrt för oss att hela tiden ta hit spolbilen (om än vi inte behövt betalt för alla gånger då det har legat så nära varandra). Finns det något man kan göra när det ligger spackel på väggarna eller kan det vara något annat som är fel? Jag är jätterädd att vi ska behöva bryta upp hela golvet och krångla....

Ursäkta för långt inlägg men är så desperat..
 
  • Gilla
MalinDz
  • Laddar…
A
Går väl att låta inspektera rören invändigt med kamera för att få en bättre bild:))) av problemet,lider med er,inte roligt att vara utan wc hela tiden.
 
Ja steg 1 måste väl vara en undersökning av rören.
 
Vi har som tur var ett badrum nere, men det är så frustrerande och tar otroligt mycket energi när det krånglar såhär...

Jag får kolla upp efter en kamera och kolla. Det verkar iallafall som att problemet sitter just på de röret som sitter vid badrummet för vi har inga problem med avlopp någon annanstans i huset.
 
S
Spolfirmor brukar ha utrustning för att filma avloppsrör.
 
  • Gilla
jenniferhed och 1 till
  • Laddar…
En fråga till.

Kan det vara avluftningen som spökar? För nu är "stoppet" löst, det rinner på bra när det är mindre mängder vatten och toaletten fungerar. Men när man öser på med mycket vatten så blir det stopp men så rinner det undan sakta. När vattnet runnit bort så fungerar toaletten igen + att spola i duschen. Men som sagt, vid större mängder blir det stopp.

Jag har provat att hälla i en stor hink med vatten i duschen, rakt ner i själva avloppet - jag har tagit bort den där grejen i avloppet som man sätter över typ, vattenlåset. Det funkar till en gräns men sen blir det stopp och det bubblar ur avloppet. Sedan rinner det bort sakta och funkar sedan igen.

Sjukt luddigt förklarat av mig men jag är som sagt ingen expert på detta område - har bara varit husägare i 3 månader :crysmile:
 
C
jenniferhed jenniferhed skrev:
Jag har provat att hälla i en stor hink med vatten i duschen, rakt ner i själva avloppet - jag har tagit bort den där grejen i avloppet som man sätter över typ, vattenlåset. Det funkar till en gräns men sen blir det stopp och det bubblar ur avloppet. Sedan rinner det bort sakta och funkar sedan igen.
Typiskt symptom på begynnande stopp längre ner i stammen. Så länge du häller på måttliga mängder vatten så fylls röret på med vatten som sedan sakta sipprar förbi stoppet. Men fyller du på tillräckligt mycket når nivån golvbrunnen och det är först då det verkligen märks. Ett annat symptom är att vattennivån i toaletten stiger lite när du spolar, för att sedan sjunka tillbaka igen.

Om det kommer ut grus och sten när man spolar brukar det betyda att röret är av någonstans i marken, så att det ramlar in grus, sten och jord i röret. Teorin om flytspackel i rören som lossnar låter osannolik tycker jag, men det är väl inte helt omöjligt. Där har du hur som helst den sannolika orsaken till att det hela tiden blir stopp. Kanske vore en bra idé att ta in en annan firma som filmar för en "second opinion".
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Börja med att ta reda på vad som är problemet och åtgärda det. Det blir nog dyrt i längden att ha spolbil där regelbundet. Troligen måste något åtgärdas. Det är tänkbart att tidigare ägare haft annan användning och inte noterat de problem ni har. Om det är ett äldre avlopp är detta nog något som kan förväntas, så att driva dolt fel är nog svårt, men när ni mer säkert vet problemet kan det bedömas bättre.
 
C cpalm skrev:
Ett annat symptom är att vattennivån i toaletten stiger lite när du spolar, för att sedan sjunka tillbaka igen.
Just det har vi märkt av!

Grejen är att som jag tidigare skrivit så sitter endast duschen, handfatet och toaletten på en stam som sedan går ner i källaren till ett annat rör som sedan går ut till gatan. Det stora röret vi inga problem då allting annat fungerar som det ska hemma.

Då vi har källare och betongplatta mellan våningarna så har vi ingen jord etc som kan komma åt röret. Vi har sett stora bitar av spackel som har kommit upp, när vi hade toalettstolen borta så plockade spolkillen upp ca: 1/2 kilo spackelbitar (eller vad det nu är) ur toalettröret. Vi har även sett sådant grus i duschavloppet och har även plockat upp någon större bit därifrån.

Vi har fortfarande kontakt med denna spolkille som ska komma till veckan, löser det sig inte efter det så ska vi nog fundera på att ta in en annan firma.

Tack så jättemycket till alla er som svarar! Det uppskattas enormt.
 
K klimt skrev:
Börja med att ta reda på vad som är problemet och åtgärda det. Det blir nog dyrt i längden att ha spolbil där regelbundet. Troligen måste något åtgärdas. Det är tänkbart att tidigare ägare haft annan användning och inte noterat de problem ni har. Om det är ett äldre avlopp är detta nog något som kan förväntas, så att driva dolt fel är nog svårt, men när ni mer säkert vet problemet kan det bedömas bättre.
Huset är byggt 82 och badrummet är renoverat 94. Vet inte vad som klassas som äldre men det har ju några år på nacken. Den tidigare ägaren sa att han i princip bara duschat nere för "badrummet nere är trevligare". Han försökte också frånskriva sig dolda fel men vi vägrade det, man börjar typ fatta nu varför han försökte....
 
A
jenniferhed jenniferhed skrev:
En fråga till.

Kan det vara avluftningen som spökar? För nu är "stoppet" löst, det rinner på bra när det är mindre mängder vatten och toaletten fungerar. Men när man öser på med mycket vatten så blir det stopp men så rinner det undan sakta. När vattnet runnit bort så fungerar toaletten igen + att spola i duschen. Men som sagt, vid större mängder blir det stopp.

Jag har provat att hälla i en stor hink med vatten i duschen, rakt ner i själva avloppet - jag har tagit bort den där grejen i avloppet som man sätter över typ, vattenlåset. Det funkar till en gräns men sen blir det stopp och det bubblar ur avloppet. Sedan rinner det bort sakta och funkar sedan igen.

Sjukt luddigt förklarat av mig men jag är som sagt ingen expert på detta område - har bara varit husägare i 3 månader :crysmile:
Inte alls luddigt förklarat,snarare utmärkt (y)(y):D
 

Bästa svaret

C
jenniferhed jenniferhed skrev:
Grejen är att som jag tidigare skrivit så sitter endast duschen, handfatet och toaletten på en stam som sedan går ner i källaren till ett annat rör som sedan går ut till gatan. Det stora röret vi inga problem då allting annat fungerar som det ska hemma.
OK, då låter det ju onekligen som att teorin med flytspacklet skulle kunna stämma. Några tankar;

1 - så fort avrinningen börjar "tveka" bör ni spola. Det är inte bra att vatten blir stående i röret även om det rinner förbi stoppet så småningom, risken är att vatten droppar ut genom små otätheter på ställen där man inte vill ha vatten. Om ni har en egen högtryckstvätt med spolslang så är det ju ganska enkelt att spola själv, om än lite bökigt.

2 - det är ju risk för att dessa stenar som orsakar stoppet åker vidare ner i det "stora" röret och så småningom orsakar stopp där. Om inte annat bör man tänka sig för när man spolar så att man försäkrar sig om att man får ut dem istället för att de spolas vidare längre ut i avloppet. Var har dessa kommit ut någonstans när spolfirman har spolat?

3 - detta skulle nog kunna anses vara ett dolt fel. Tycker inte att det kan förväntas att man filmar avloppet, antar att det funkade bra vid överlåtelsen, och huset är också såpass nytt att man inte kan förvänta sig denna typ av fel pga ålder. Sen kan det ju vara en uppförsbacke att få säljaren att ersätta er, men man kan ju iallafall ta upp det.
 
Claes Sörmland
Det låter ju troligt att det är uthällt flytspackel som är problemet i och med att det moderna avloppsrör och ingen markdragning av stammen med problem. Filmning ger svaret. Det går att mekaniskt avlägsna spackel med "fräsning".

Vad gäller dolt fel så kan det nog vara det. Men tänk på att ersättningen för dolt fel inte gäller åtgärdskostnaden eller ert "lidande" utan istället den prisnedsättning man kunde vänta sig om felet var känt. D v s man måste upp i ett ganska stort belopp för att det inte ska gå på det vanliga underhållskontot.
 
Tack! Det här med fräsning låter faktiskt som något vi kommer behöva göra då jag är ganska säker på att det är just det här spacklet som ställer till det.

Jag ska prata med vår jurist vi hade när vi köpte huset om dessa kostnader och hur vi kan göra. Jag är dock bara glad att det nu låter som att vi kan åtgärda detta utan att behöva bryta upp golvet haha.

Jag känner att jag har fått lite mer kött på benen nu med alla dessa svar och tips, jag återkommer när/om vi får någon bukt på problemet :)
 
  • Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering av problemet nästan ett år efter

Med filmning av rören visade sig vara gammalt flytspackel som täckte halva (!!!) ytan av rören. Vi fick fräsa och fick ut ca 4 kg spackel (av det vi fick ut alltså, vet inte hur mycket som rann bort med avloppet). Nu har avloppet funkat klockrent sedan dess.

bilden visar hur det såg ut.... inte undra på att vi fick stopp
 
  • Inspektionsbild från en avloppsrörskamera som visar röret blockerat av gammalt flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Carina.o och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.