Byggahus.se

EcoFlush Extremsnålspolande vs. EcoVac vakuumtoalett

1. Stampen
    Medlem · Stockholm · 70 inlägg

Stampen

Medlem
    Står inför det angenäma skitgörat att välja mellan (extrem)snålspolande toalett med separett (Ecoflush 0,3L eller 2,5L per spolning) eller vakuumtoalett EcoVac (0,6L per spolning).

En av firmorna som vi har offert ifrån rekommenderar EcoVac, de tycker det systemet vinner då tanken (3000L alt. 6000L) inte fylls lika snabbt. Huset är ett fritidshus under uppförande och det är rätt oklart hur mycket det kommer nyttjas och hur länge 3 resp. 6 kbm kommer att räcka - kravet är dock minst 3 kubikmeter och årlig tömning.

Har tittat på videor på båda systemen och våra släktingar ett par tomter bort har separettlösning som de inte är jättenöjda med.

Vad har folk här för erfarenheter, ljudnivå, strul med vakuumpumpar, separetter, renhållning (inkl. kisspapper i hink) osv.?

Prismässigt så är vakuumsystemet marginellt dyrare, men det spelar mindre roll för min del, huvudsaken är att det blir bra, så underhållsfritt och trivsamt som möjligt under en längre tid.

Om ni har andra lösningar som ni vill rekommendera så fire away, villkoren i bygglovet stipulerar följande begränsning(ar):

2. M
    Medlem · Västra Götaland · 26 inlägg

markfixaren

Medlem
    Jag skulle helt klart satsa på ecovac. Ecoflush får ofta problem med att urinröret tätnar. Se även jets lösning som är mycket välutvecklad och pionjär innom området. Jets.se

• Laddar…
  3. D
    Medlem · VästraGötaland · 429 inlägg

doubleH

Medlem
    En nackdel med snålspolande toalett är att vattenmängden riskerar att inte riktigt räcka till för att spola fekalierna hela vägen till tanken - dvs fekalierna kan bli liggande i avloppsröret. Har man tur så löser nästa spolning att "grejorna" når fram till tanken - har man otur så resulterar det i ett stopp i avloppsröret.
    Min pappa jobbade >30 år för en av de större toalett-tillverkarna och föräldrarnas sommarstuga fick agera inofficiell testmiljö för deras snålspolande modeller. Funkade OK, men vi bytte till en normalspolande toalett och tog kostnaden för en extra tanktömning istället.
    I vår egen sommarstuga (+ svärföräldrarnas som ligger granne) har vi haft separett-toalett i ca 20 år.
    Iofs inte med tank för fekalierna utan med inbyggd behållare.
    Men det är inte fekaliedelen som ibland krånglade (förutom när det blev invasion av fluglarver) utan separett-delen som skulle leda ut urinen.
    Förutom det stora "nöjet" att behöva instruera alla gäster om hur man använder en separett-toalett (Nr1 i tratten och Nr2 i stora hålet...) så gör urinsten och ibland en liten olycka med Nr2 i tratten att det lätt blir stopp i rören för urinet.
    För att sammanfatta så var det en stor lättnad när kommunen tvingade alla att ansluta sig till kommunalt avlopp.

• Laddar…
  4. Stampen
    Medlem · Stockholm · 70 inlägg

Stampen

Medlem
    Tack för bra sammanfattning, våra kusiner två hus bort har precis som ni framhåller tankar om att kasta ut separetten och ersätta den med normal toastol av ovan nämnda anledningar, man tar hellre kostnaderna för fler tömningar än att hålla på och trixa med separeringen som i praktiken kanske inte alltid funkar som det är tänkt.

Lutar mer och mer åt Vac - några utmaningar där med att dammsugarmotor etc. strejkar eller beter sig som ni känner till?

Skall även kolla på jets.se

5. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 633 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Jag har ecovac system. Det är långt ifrån underhållsfritt...
    Dels håller sällan vakuumpumpen längre än 4-5 år, vilket jag fått bekräftat av firman som tillverkar pumparna, dom skyller på ”extremt korrosiv miljö” (som att det vore en nyhet...), dels så krånglar nivålarmen (förutom min egen så bekräftade slamtömmaren att det brukar vara ett problem också).

Dock vet jag inte om alternativet är så mycket bättre, men med vakuumsystem man får vara förberedd på att byta lite elektriska prylar då och då (inte så fräscht jobb heller...)

6. D
    Medlem · VästraGötaland · 429 inlägg

doubleH

Medlem
    Samma med vårt nivålarm i septictanken - var nog (minst) 10-15 år sedan vi tröttnade på att laga det...
    Skulle jag installerat en ny anläggning med tank idag så hade jag använt en vanlig toalett - om man köper ett kvalitetsmärke (börjar på G... och slutar på ...berg) så går det att ställa om spolmängden mellan 3 eller 6 liter.
    Ställt den på 3 liter och tagit de ca 2k SEK en extra tömning kostar.
    Det blir ganska många tömningar innan kostnaden överstiger extrakostnaden för en vacumtoalett.

• Laddar…
  7. W
    Husägare · Mälardalen · 1 082 inlägg

witten

Husägare
    Jag har en EcoFlush och har inte några av de problemen som beskrivs så det kan ju gå bra också vill jag bara lyfta fram.

• Laddar…
  8. lnilsson

lnilsson

Elektroniktokig
    En annan sak (som jag inte vet hur det är specifikt med ecoflush), är att det är svårare att hålla toaletten ren när man spolar med mindre mängd vatten.
    Och en till sak med ecovac, avloppsröret är extremt litet (50mm utvändigt), vilket gör att det väldigt lätt kan bli stopp.

Nu låter det kanske som att allting är eländigt, ofta funkar det bra, men jag håller med om att det kostar mer med alla reparationer (som jag ändå gör själv) än några extra tömningar.

9. W
    Husägare · Mälardalen · 1 082 inlägg

witten

Husägare
    Med stora spolningen kan du blåsa på hur mycket som helst eftersom man styr genom hur länge man håller inne knappen. Du kan tomma hela cisternen om du så vill för att spola rent.

10. M

markfixaren

Medlem
  11. A
    Medlem · Stockholm · 858 inlägg

anis16

Medlem
    Vi kör jets och man får vad man betalar för: pumphuset helt gjutet i mässing jämfört med plastdetaljer i ecovac systemet. Kostade säker 2x för systemet men är rejäla grejer, samma system som de säljer till skepp och oljeplatformar. Den enda som man ska se upp med är att det står vätska i PEM röret så man behöver isolera/gräva ner det ordentligt och kanske ha värmeslinga. Vårt har frusit en gång men med varmluft lyckades vi få igång systemet igen.

12. T
    Medlem · 96 inlägg

Telefu

Medlem
    Fann har ett vakuumtoalettsystem. Hur funkar det?

13. M

markfixaren

Medlem
    Fann systemet - jag vet inte, men den är lite "oppfinnarjocke". Sitter en Kärcher motor i halsen på tanken etc. Kanske ok, men jag har hört mest positivt om Jets som är en välbeprövad produkt och har ett stort bolag bakom sig som antagligen produktutvecklar. Men den är nog dyrast bland konkurrenterna. Den går också att koppla på flera enheter på samma tank och pump.

14. A
    Medlem · Stockholm · 858 inlägg

anis16

Medlem
    Fann hade ingen ordentlig porslins-toastolen utan den var i plast när vi tittade på dem.

15. lnilsson

lnilsson

Elektroniktokig
    Lite ”Oppfinnar-Jocke” är ett passande ord också för ecovac.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.