Hej!
Har en borrad brunn på 55 meter som tidigare har sinat då och då. Hade hit en spolfirma som spolade brunnen då det ibland kan bli bättre.
Köpte huset för ett år sedan och reningssystemet jag har är en luftblandare med hydropress och ett järn/manganfilter från Europe vattenrening. Kan tillägga att luftblandaren krånglat förut och den tidigare ägaren hade tagit bort ventilen till dräneringen och pluggat slangen, vilket gjorde luftblandaren värdelös. Detta är återställt nu.
Ca en vecka efter de var här och spolade så började det strula med att motorskyddet slog ifrån efter att pumpen gått ca 10-20 sek. Trycket kom bara upp i ca 1,5 bar innan det löste ut så jag har fått återställa varje gång.
Idag kollade jag även trycket i luftblåsan på hydropressen som ska ligga på 1,9 bar enligt tillverkaren. Det låg på 1 bar så jag fyllde på. Efter detta så fick upp trycket till ca 2,4 bar innan motorskyddet slog av. Det fungerade ett par gånger tills det verkade ha gett upp helt. Fick alltså inget vatten alls.
Mätte spänningen på alla faser efter tryckströmbrytaren samt ute vid pumpen, inga konstigheter där. Gick in och testade igen och då fyllde det upp till ca 2,4 bar igen. Nästa gång ingenting.
Det är som att pumpen går trögt och att den hoppar igång ibland. Kan det vara något annat? Tryckströmbrytaren eller motorskydd? De gånger pumpen går igång så är det som att den står och tuggar ett tag när den kommit upp i ett visst tryck innan den slår ifrån för att den inte orkar mer. Kan något ha hänt i samband med spolningen.
Vill göra ett sista försök med att fråga här innan jag ringer in någon fackman. Har säkerligen missat någon viktig info.
Har en borrad brunn på 55 meter som tidigare har sinat då och då. Hade hit en spolfirma som spolade brunnen då det ibland kan bli bättre.
Köpte huset för ett år sedan och reningssystemet jag har är en luftblandare med hydropress och ett järn/manganfilter från Europe vattenrening. Kan tillägga att luftblandaren krånglat förut och den tidigare ägaren hade tagit bort ventilen till dräneringen och pluggat slangen, vilket gjorde luftblandaren värdelös. Detta är återställt nu.
Ca en vecka efter de var här och spolade så började det strula med att motorskyddet slog ifrån efter att pumpen gått ca 10-20 sek. Trycket kom bara upp i ca 1,5 bar innan det löste ut så jag har fått återställa varje gång.
Idag kollade jag även trycket i luftblåsan på hydropressen som ska ligga på 1,9 bar enligt tillverkaren. Det låg på 1 bar så jag fyllde på. Efter detta så fick upp trycket till ca 2,4 bar innan motorskyddet slog av. Det fungerade ett par gånger tills det verkade ha gett upp helt. Fick alltså inget vatten alls.
Mätte spänningen på alla faser efter tryckströmbrytaren samt ute vid pumpen, inga konstigheter där. Gick in och testade igen och då fyllde det upp till ca 2,4 bar igen. Nästa gång ingenting.
Det är som att pumpen går trögt och att den hoppar igång ibland. Kan det vara något annat? Tryckströmbrytaren eller motorskydd? De gånger pumpen går igång så är det som att den står och tuggar ett tag när den kommit upp i ett visst tryck innan den slår ifrån för att den inte orkar mer. Kan något ha hänt i samband med spolningen.
Vill göra ett sista försök med att fråga här innan jag ringer in någon fackman. Har säkerligen missat någon viktig info.
Kontaktor ( låda på väggen som det säller lite i ) eller direkt på tyckströmrytaren.. Med kontaktor så kan det vara brända kontaktytor, lika med tryckbryt. vid lite glapp i dessa så kommer motorskyddet att lösa ut. Det är en livförsäkring av motorn och sköter sitt jobb, kan även vara själva motorn men det måste mätas upp.
Hur testar jag om det är kontaktorn som är orsaken?J jonaserik skrev:Kontaktor ( låda på väggen som det säller lite i ) eller direkt på tyckströmrytaren.. Med kontaktor så kan det vara brända kontaktytor, lika med tryckbryt. vid lite glapp i dessa så kommer motorskyddet att lösa ut. Det är en livförsäkring av motorn och sköter sitt jobb, kan även vara själva motorn men det måste mätas upp.
Jag tror att det är fel på pumpen. Kanske har lossnat skit när de spolade som sedan satt sig i pumpen och gjort att den går trögre och därför löser på överlast. Men inget som satt sig och begränsar flödet för det hade sänkt lasten utan nåt som gör att pumpen mekaniskt är trög att rotera. Jag skulle lyft upp pumpen och sett hur den mår.
Hade hit en elektrikergranne som mätte och konstaterade att felet satt nere i pumpen eller i anslutning till pumpen.
Vi drog upp den och visst hade kabeln till motorn skavt sönder precis i skarv mellan pump och slang. I hörnet på ovansida pympen s.a.s. Precis där det inte går att skarva. Förmodligen har spolfirman skavt upp den när det stoppat ner eller dragit upp pumpen.
Nu letar vi en ny motorkabel, men det verkar inte lätt att få tag på. Någon som vet var det kan finnas? Motorn är en Tesla och pumpen Ebara. Motorkabeln vi söker är en sådan här:
Vi drog upp den och visst hade kabeln till motorn skavt sönder precis i skarv mellan pump och slang. I hörnet på ovansida pympen s.a.s. Precis där det inte går att skarva. Förmodligen har spolfirman skavt upp den när det stoppat ner eller dragit upp pumpen.
Nu letar vi en ny motorkabel, men det verkar inte lätt att få tag på. Någon som vet var det kan finnas? Motorn är en Tesla och pumpen Ebara. Motorkabeln vi söker är en sådan här:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Tänk på att om det är dricksvatten skall kabeln vara livsmedelsgodkänd. Vanligt fel på djupbrunnar. Varje gång pumpen startar så snurrar den till av rekylen och då skaver kabeln mot väggen så att isoleringen förstörs. Lämna pumpen till en proffsverkstad så fixar de till kabeln.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 823 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 823 inlägg
Vet inte exakt vad du behöver, men här finns motorkabel till någon Tesla: https://www.emspump.se/main/page/41/productgroup/258/subcategory/377/product/752/spareparts/
Det slutade med en ny pump. Vi skickade ner en enfaspump istället. Vi dividerade ett tag och kom fram till att det skulle passa bättre. Dels för att det är dålig tillrinning och dels för att vi knappt fick upp pumpen ur hålet, därav skavet på kabeln. Jag behövde dessutom ha vatten så snabbt som möjligt och grannen fick tag på en idag till ok pris.
Så så blev det. Det var skoj att lära sig något nytt. Har aldrig bökat med sånt här förut. Skönt när det rinner vatten ur kranen igen också.
Tack för svaren!
Så så blev det. Det var skoj att lära sig något nytt. Har aldrig bökat med sånt här förut. Skönt när det rinner vatten ur kranen igen också.
Tack för svaren!
Klicka här för att svara


