Byggahus.se
L
Hej!

Helt novis. Ska dra ca 35 m Pem i mark till annat hus på gården som ska bli uthyrningsbostad med allt vad det innebär (dusch, kök, tvätt) Påkopplat vatten från boningshuset. Thermia Villa 90s. Funderar på vilken dimension på slang som krävs. Expansionskärl står på dryga 1 bar. Bifogar bild på värmepumpens specifikationer. Någon som kan bistå med tips?

Mvh Erik
 
  • Specifikationsetikett på en Thermia Villa 90s värmepump med tekniska data som volym, tryck och effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du dra över kall och varmvatten eller värme?
 
PEM-slang duger bara för kallvatten. Tål inte några högre temperaturer över tid.
 
L
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska du dra över kall och varmvatten eller värme?
Det blir bara kallvatten, och en beredare i huset dit vattnet ska.
 
L
joakim_j joakim_j skrev:
PEM-slang duger bara för kallvatten. Tål inte några högre temperaturer över tid.
Blir bara kallvatten huset och en beredare därinne.
 
Du klarar dig med 25mm men jag hade dragit en 32mm. Till bostadshus brukar man lägga 32mm
 
Då har väl inte värmepumpen nånting med det hela att göra?
Jag skulle ha kört med 32 mm.
 
Då instämmer jag med alla andra. Värmepump och expansionskärl har ingenting alls att göra med kallvatten. 32 mm är det jag själv har lagt som kallvattenmatning här hemma.
 
L
useless useless skrev:
Då har väl inte värmepumpen nånting med det hela att göra?
Jag skulle ha kört med 32 mm.
Nej det är fan helt sant. Tänkte inte
 
L
joakim_j joakim_j skrev:
Då instämmer jag med alla andra. Värmepump och expansionskärl har ingenting alls att göra med kallvatten. 32 mm är det jag själv har lagt som kallvattenmatning här hemma.
Helt sant! Tack för hjälp!
 
L
-RB- -RB- skrev:
Vill du kolla själv på vad det blir för tryckfall i olika dimensioner av PEM-slang så finns det en tabell här.

[länk]
Tack ska kika!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.