K
khessman: Sikta på mellan 45-55cm över färdigt golv. Tänk på var anslutning för tappvatten hamnar ifall de också kommer ur vägg så att inte de krockar med avlopp när blandaren ska anslutas.
1 svar · 3,1k läst
G
gejw: [citat] Ja, det är konstaterat av fackman tidigare. Men bra om det är felet för då är det hyfsat lätt att åtgärda. Tack!
2 svar · 2,2k läst
L
lostinsweden: [citat] [bild]
3 svar · 2,5k läst
·
R
Rolle85: Ta en bild på rören, gå till Hornbach så plockar de ihop de som behövs
27 svar · 15,0k läst
·
torbeno
torbeno: [citat] Det är betong. Ja, jag kommer inte göra detta själv helt enkelt, om rören nu inte går att byta. Jag hade inne en rörmokare till lite annat (ny dragning till huvdiskmaskin mm) och får nog ringa in honom igen.
27 svar · 8,6k läst
·
V
vvs?: Ok
15 svar · 5,9k läst
useless
useless: Skjutmuffen används just vid såna här tillfällen då man inte har plats att få dit en vanlig skarvmuff. Skjutmuffen kan man trä på ena röret och dra tillbaks hela vägen så att man får dit det andra röret. Gör en markering på röret så du vet hur långt du ska skjuta tillbaks muffen.
7 svar · 2,1k läst
·
H
hempularen: [citat] Får väl anmäla dolt fel:)
8 svar · 2,3k läst
B
Bobrob: Tack så mycket för era svar! Då ska det nog lösa sig. Mvh Robert
6 svar · 4,0k läst
·
maire pelli
maire pelli: [citat] Har fått råd att vi bygger ett pumphus.Ock flyttar hydroforen dit.ock från den koplar vi separata ledningar med var sin avstämning kran inne i pumphuset. .undrar om de måste vara lite värme i pumphuset på vinter (frost kyla )
18 svar · 5,4k läst
RoyMunson
RoyMunson: Kontaktade Tapwell och fick reservdelen skickad till mig gratis. En eloge till Tapwell
4 svar · 3,7k läst
·
L
lostinsweden: Jag blir förvirrade med alla olika gumminipplar som finns till avloppsrör. T.ex Purus gör en 105/75 svart. Står att det passar i slätanden på 110 plast rör. De gör en som heter 100/75 som men den har samma beskrivning att den passar i slätänden på 110 rör. Kan någon förklara för mig tack. P.S. En annan fråga. Vad är N rör? Är det gammal gjutjärn?
0 svar · 607 läst
P
peroande: Filtret kallas perlator och dess funktion är att blanda in luft i strålen för att minska stänk och för att minska åtgången på vatten. Det luftblandade vattnet blir nämligen "våtare " i det avseendet att en mindre mängd vatten ger samma effekt vi tex tvätt av händer som en större mängd oblandat vatten.
1 svar · 506 läst
Appendix
Appendix: [citat] Sent svar. Löste detta med att dra en böj och ett avloppsrör som nu löpet ut i en mindre grushög. Blir det problem med denna lösning har bolaget lovat att göra om det. Ja det är golvet. Det är plintgrund Det är faktiskt helt ok att överflödingsventilen löper ut i ett avlopp. Det är så det ska göras. Här var det bara avloppslösningen som inte var helt 100.
2 svar · 799 läst
·
King Average
King Average: [citat] Kondensstrumpa är en isolerstrumpa med plast eller folie runtom som gör att omgivande vattenånga inte kan tränga igenom isoleringen in till röret till skillnad från vanlig isolering där ångan vandrar igenom. Skulle du hamna i ett läge där temperaturen på avluftningsröret ligger under daggpunkten av vindsutrymmet säkerställer kondensstrumpan att ingen kondens bildas. Inte
7 svar · 2,4k läst
M
MagnusMaggie: Klurade ut svaret på en del av min egen fråga: rör i rör. Sen ska jag bara klura ut hur man gör med avloppet...
1 svar · 1,7k läst
S
Stefan1972: Vet inte om jag skulle kunna sova med den där t-kopplingen och rören oklamrade sådär........Den ser ut att vara i plast och det är ju som att tigga att den går av att installera på det där viset...
7 svar · 1,8k läst
·
T
Trrttsch: Hej! Jag har köpt en billig duschkabin på Bauhaus med en enkel blandare utan termostat. Det är lite svårt att ställa in behaglig värme och ibland blir det alldeles för varmt så man nästan skållar sig. Kan man sätta nån sorts extern termostat på röret innan det kommer in i kabinen?
0 svar · 643 läst
useless
useless: Eftersom du har tillräckligt varmt vatten i några tappställen så sitter inte problemet i varmvattenberedaren. Ett vanligt problem är att någon blandare läcker igenom. Testa att tappa vatten på ett ställe och känn om någon av de andra blandarna blir varm.
12 svar · 2,1k läst
·
H
Håbbe01: Finns också odörfällor för avlopps avluftningar googla på odörfälla + avlopp
3 svar · 9,2k läst
L
lostinsweden: [citat] Det går utan att tömma systemet med lite is i magen. Tappa trycket i systemet först så att det inte sprutar på dig när du lossna. Be hjälp av nån. De ska håller en spann och trasor. Ta bort vredet och sedan börja lossna ventilen. Det kommer rinner ut vatten nu så har spannen redo under. Har man tur så kommer vattnet hänga sig i systemet så att det rinner sakta. Ta bort
4 svar · 3,4k läst
·
G
gredd: [citat] Det verkar inte ens vara ok att verket ligger för nära brunnen även om utsläppet är långt bort. Dom räknar väl med att verket kan läcka eller nåt.
10 svar · 6,2k läst
H
Höglandsnäs: [citat] Tack, du har nog rätt i det. Det sitter en 75 mm nu, så då blir det byte
2 svar · 2,7k läst
H
Harald Blåtumme: Hittade denna gamla tråd i som svar på samma fråga jag har idag. Alltså: adapter som gör att man kan ansluta Nilfisk/KEW/Alto- tillbehör till en Kärcher högtryckstvätt i K-serien, den vanligaste på marknaden idag. Jula hade en, den finns inte längre i sortimentet av allt att döma. Man kan beställa via ”svensk” webbshop men fraktkostnad ställer till det uppåt 250 kr för
3 svar · 7,9k läst
D
Anonymiserad 169483: Bara å lina om nippeln 2 minuter
5 svar · 1,6k läst
·
R
rmpudas: Har monterat vattenståndsställ. Då vattnet når högst upp i inspektionsröret , är det då jag skall fylla på trycket? Skall vattennivån alltid synas högst upp.? Tror att det läcker ut luft nånstans, tips efterlyses om hur jag söker läckaget?Har en vanlig typ bildäcks ventil på toppen av hydroforen.
6 svar · 5,4k läst
·
A
Asvard: Jag kommer också att göra detta. Återstår att höra vad miljökontoret anser efter bytet.
3 svar · 1,7k läst
I
ImseVimse: Hej, Den typen av koppling du länkade till sitter i slutet av dräneringsslangen med det borrade locket. Som du säger vore det ju smidigare med en motsvarande snabbkoppling även mot syrepressaren. Det har inte att göra med att befintlig koppling enligt bild tål ett högre tryck (då vattenpumpen går igång) kontra en snabbkoppling (enligt din länk)? Gällande typ av slang är det en halv
4 svar · 1,4k läst
·
L
lordi: [citat] Röret behöver inte kapas. Det gör man bara om det är för långt. Då kapar man spindeln lika mycket enligt instruktionerna. Viktigt är att inte dra för hårt när man stänger. Man ska bara dra tills det känns ett lätt motstånd. Det kommer att rinna lite efteråt när röret töms. Där gör många felet att dra åt ytterligare varvid packningen och spindeln skadas. Vinkeln på
20 svar · 31,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.