Vi grävde nytt avlopp (slamavskiljare+markbädd) 2011. I slamavskiljaren sitter en dränkbar pump med flottör. Igår pajade den fjärde pumpen vi haft sedan installationen. Pump nummer ett och två var Grundfos, sedan bytte jag till nåt dyrmärke som de rekommenderade i VVS-butiken (den började strula efter ett år och pajade efter två), och nu senast satte jag i en tolv år gammal trädgårdspump från Ö&B, som är den som funkat längst.

Problemen har varit lite olika, men ofta verkar det som om pumparna börjar ta in vatten/fukt som får jordfelsbrytaren att slå ifrån. Grundfos-pumparna bara pajade, eftersom oljan/vätskan i pumphuset läckte eller torkade ut.

Jag börjar fundera på att koppla bort jordfelsbrytaren från pumpen (den har en egen grupp i elcentralen), men det kommer ju fortfarande vara ett problem om pumpen pajar eftersom slamavskiljaren svämmar över då. Det har hänt ett par gånger och är sådär halvkul att åtgärda.

Är det någon annan som haft likande problem? Om inte - vad har ni för pump som fungerar?

Vad gör pumpen då? Jag menar hur ofta arbetar den? Var pumpas slammet då? Vet inte i detalj hur sånt här ser ut men känns bara lite märkligt med ett avloppssystem som kräver en pump ?

S Stefan1972 skrev:
Vad gör pumpen då? Jag menar hur ofta arbetar den? Var pumpas slammet då? Vet inte i detalj hur sånt här ser ut men känns bara lite märkligt med ett avloppssystem som kräver en pump ?
Det brukar behövas om huset ligger lågt i förhållande till resten av avloppsnätet/slambrunnen.

Det är inte slammet som pumpas bort utan gråvattnet, det som blir över när slammet avskiljts. Avloppsvattnet från huset rinner ut genom ett rör under källargolvet, sedan till slamsvskiljaren som ligger en bit ned i trädgården. Eftersom vi har lerig jord så har vi en infiltrationsbädd som ligger ovan jord, därför måste vattnet lyftas en och en halv meter innan det rinner bort till infiltrationen. Pumpen sitter alltså i avskiljaren/avloppsbrunnen en bit från huset Jag tror att det här är en inte helt ovanlig lösning, man ser ju markbäddar lite varstans på landsbygden - i alla fall där jag bor.

Jag skulle rekommendera att kolla hur lång gångtid du har till att börja med. Tex hur går pumpen när någon duschar. Spolar i toalett mm

ok, det jag tänkte mest på var ju drifttiden. Kan man anta att den i själva verket går ganska lite? Skulle tro att en bra sån där pump, en Grundfos borde hålla oerhört länge. Det om något är ju bra pumpar. Men iallafall. Går de väldigt lite så kanske de inte mår så bra i det långa loppet. Hållbarheten bygger nog på att den roterar med jämna mellanrum, att tätningar får smörja och att den blir varm så fukt torkas ut osv osv.

Tack för svar! Jag vet ingenting om gångtider, mer än att den tredje pumpen jag hade ballade ur efter ungefär ett år, då slutade den slå av när den väl börjat pumpa. Jag drog upp pumpen och gjorde rent allt, och särskilt då flottördelarna. Efter det funkade den ett par dagar innan det var dags igen. Efter två år började den skjuta jordfelsbrytaren, då fick den gå i pension.

Normalt lyfter pumpen vatten fortare än man fyller på från huset - med dusch, wc, tvätt eller vad det nu kan vara - så när vi spolar mycket vatten så slår den kanske av och på ett par gånger. Å andra sidan lyfter den nog femtio liter i stöten, så det kan inte handla om jättemånga gånger per dygn.

Grundfospumparna: jo, när jag läste det finstilta i manualen så framgick att den måste servas på auktoriserad verkstad minst en gång om året för påfyllning av vätska. Förutom att det är lagom kul att en gång om året dra upp avloppspumpen, göra ren den, packa i bilen och köra till verkstad - och vara utan avlopp tills den är klar - så svarade den lokala servicefirman aldrig i telefon.

Jag tror som sagt var personligen att det kan vara jordfelsbrytaren som spökar, att det helt enkelt blir lite kondens i pumpen och att det är det som är orsaken. Men om det bara är jag som har det här problemet med avloppet så blir jag ju fundersam.

Måste ju vara överkurs med en jordfelsbrytare till en sån där pump..........Finns ju ingen att skydda därnere direkt.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ursäkta dum fråga:sitter pumpen direkt i slamtanken? I min installation och de jag sett runtomkring har man en pumpbrunn efter slamtanken där pumpen som lyfter vattnet till högre liggande infiltration sitter. Han som installerade åt mig sade det var för att inte få med slammet, som definitivt inte skall till infiltrationen och dessutom inte är bra för pumpen. Jag är dessutom feg, satt ett ljud och ljuslarm på en egen nivåvippa och annan fas än avloppspumpen. Jag märker ganska bra om något går snett. (Hänt 1 gång, naturligtvis första dagen på semesterresan, granne ringer och frågar vad som piper och blinkar i min trädgård)

Nej, pumpen sitter inte i slamtanken utan i den tredje kammaren i en avskiljare av trekammartyp. Vattnet där är ganska fritt från slam. Slammet samlas i en egen kammare och hämtas av renhållningen som suger upp det med slang till en tankbil. Det är nog en ganska vanlig konstruktion för enskilda avlopp. Det vatten som pumpas till infiltrationen är i stort sett fritt från slam.

S Stefan1972 skrev:
Måste ju vara överkurs med en jordfelsbrytare till en sån där pump..........Finns ju ingen att skydda därnere direkt.
Så tänker jag också. Jordfelsbrytaren sitter i elcentralen i huset, den är gemensam för hela anläggningen. Men värmepannan som är ganska ny är kopplad förbi, så om jordfelsbrytaren slår ifrån så slocknar hela huset men pannan tuffar på. Min tanke är att om felet med pumpen är att den triggar jordfelsbrytaren "i onödan" för att det kommit en smula kondens i den, så kunde lösningen kanske vara att koppla förbi brytaren.

C
G GunnarM skrev:
Problemen har varit lite olika, men ofta verkar det som om pumparna börjar ta in vatten/fukt som får jordfelsbrytaren att slå ifrån.
Funderar på en eventuell gemensam nämnare här. Det är inte anslutningskabeln som är dålig och släpper in vatten som den vägen hamnar i pumpen?

U Urban J A skrev:
Ursäkta dum fråga:sitter pumpen direkt i slamtanken? I min installation och de jag sett runtomkring har man en pumpbrunn efter slamtanken där pumpen som lyfter vattnet till högre liggande infiltration sitter. Han som installerade åt mig sade det var för att inte få med slammet, som definitivt inte skall till infiltrationen och dessutom inte är bra för pumpen. Jag är dessutom feg, satt ett ljud och ljuslarm på en egen nivåvippa och annan fas än avloppspumpen. Jag märker ganska bra om något går snett. (Hänt 1 gång, naturligtvis första dagen på semesterresan, granne ringer och frågar vad som piper och blinkar i min trädgård)
Larm har jag också funderat på. Vad använder du, kan du rekommendera något?

C cpalm skrev:
Funderar på en eventuell gemensam nämnare här. Det är inte anslutningskabeln som är dålig och släpper in vatten som den vägen hamnar i pumpen?
I så fall är det den kabel som sitter fast monterad i pumpen. Alla pumpar kommer med ca 10 meter kabel och en stickpropp. För tillfället använder jag en förlängningssladd från huset, och den ansluter innan brunnen, så den vägen kommer inget vatten in.

Till saken hör att det finns ett eluttag i brunnen, precis under locket och halvannan meter över vattennivån. Där ska pumpen egentligen anslutas, men särskilt under höst/vinter så blir det kondens i brunnen och uttaget, och då slår jordfelsbrytaren ifrån även om jag inte har något anslutet i det uttaget. Och det är den gruppen som spökar, det har jag kollat. Och just därför har jag en j-a förlängningssladd genom hela trädgården till avloppet. Och längtar efter kommunalt avlopp ibland ...

Du ska inte ha pumpen i 3-kammaren , det är ett felmontage, den ska sitta i en pumpgrop efter med självfall från 3-kammaren. Detta för att det ska vara renvatten som den ska pumpa vidare till infiltrationen. Om inte så kommer det att sugas in en mängd skit i den och göra att den går trögt. Vet pumpar som suttit i 5 - 10 år utan att paja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.