J jonaserik skrev:
Du ska inte ha pumpen i 3-kammaren , det är ett felmontage, den ska sitta i en pumpgrop efter med självfall från 3-kammaren. Detta för att det ska vara renvatten som den ska pumpa vidare till infiltrationen. Om inte så kommer det att sugas in en mängd skit i den och göra att den går trögt. Vet pumpar som suttit i 5 - 10 år utan att paja.
Ok, det där får jag nog kolla upp. Nu var det iofs en entreprenör som installerade åt mig, men avloppsanläggningen är typgodkänd och enligt anvisningarna skulle den monteras precis såhär "då infiltrationen behöver lyftas upp eller då avståndet mellan slamavskiljare och infiltrationsplatsen är för långt så att självfall inte kan uppnås". Jag har antagit att det är en slamavskiljare med inbyggd pumpbrunn och det finns ju anvisningar om i vilket fack pumpen ska sitta men det förtjänar att kollas så tack för det tipset!

Vi hade ett liknade problem med våran, trodde först det var pumpen som hade gett upp men det var fukt som kom in i eluttaget, bytte det en gång. Året efter hände det igen !
Så nu monterade vi en vridströmsbrytare, och än så länge funkar det utan att jordfelsbrytaren utlöser

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Vi hade ett liknade problem med våran, trodde först det var pumpen som hade gett upp men det var fukt som kom in i eluttaget, bytte det en gång. Året efter hände det igen !
Så nu monterade vi en vridströmsbrytare, och än så länge funkar det utan att jordfelsbrytaren utlöser
Aha, men var satte ni vridströmbrytaren? Före uttaget, eller efter, eller i stället för uttag? Jag har också lokaliserat jordfel till uttaget och bytt det (med samma resultat, att felet dök upp igen), men nu använder jag kabel utifrån så att kopplingarna är utanför brunnen.

G GunnarM skrev:
Aha, men var satte ni vridströmbrytaren? Före uttaget, eller efter, eller i stället för uttag? Jag har också lokaliserat jordfel till uttagat och bytt det (med samma resultat, att felet dök upp igen), men nu använder jag kabel utifrån så att kopplingarna är utanför brunnen.
alltså vi tog bort uttaget och kopplade pumpen direkt i brytaren

• Gilla
GunnarM
  • Laddar…
G GunnarM skrev:
anvisningar om i vilket fack pumpen ska sitta men det förtjänar att kollas så tack för det tipset!
Jepp det finns sådana med , men bäst är med en pumpbrunn utanför 3-kammaren, där det rinner från den, då blir det bara klarvatten som pumpas iväg. Behövs inget stort ett rör ner ca 1- 1,5 meter med pumpen i botten, då använder man en hängkoppling för pumpen, lätt att ta upp, samt framförallt det med fukt reduceras häftigt. Brukar dra upp kabeln och sätta en planka med brytaren som har en glimlampa, även larm med lyse och signal vill kunderna ha.

• Gilla
GunnarM
  • Laddar…
det bästa måste ju vara att koppla in det fast utan stickproppar? Man borde rimligen ha dragit ström i backen när man anlade avloppet. Skarvsladdar i trädgården låter inte som nån praxis direkt.

S Stefan1972 skrev:
det bästa måste ju vara att koppla in det fast utan stickproppar? Man borde rimligen ha dragit ström i backen när man anlade avloppet. Skarvsladdar i trädgården låter inte som nån praxis direkt.
Jo, men det är ju praktiskt med stickpropp under brunnslocket när man ändå måste byta pump så ofta :D

Praktiska kanske JA , men inte bra då en skarvkabel får stryk av solljus, lägg en slang fram till brunnen behöver inte vara mer
1 dm under ytan om det inte är i ett område dom ev.grävas på. Annars ett djup till nacken på en spade + 5 cm till och sätt ett VK på en stolpe bredvid, jacka ur så du får ut kabeln, Inte det heller riktigt bra men är en snikvariant

J jonaserik skrev:
Praktiska kanske JA , men inte bra då en skarvkabel får stryk av solljus, lägg en slang fram till brunnen behöver inte vara mer
1 dm under ytan om det inte är i ett område dom ev.grävas på. Annars ett djup till nacken på en spade + 5 cm till och sätt ett VK på en stolpe bredvid, jacka ur så du får ut kabeln, Inte det heller riktigt bra men är en snikvariant
Tack, för idén men det här med skarvsladd är en ganska provisorisk lösning. Det finns en ledning i marken förlagd i slang, den mynnar ut i brunnen där det sitter ett uttag och enklast skulle nog vara att gräva fram den i så fall och dra upp slangen bredvid brunnen. Jag hoppas hitta en bättre lösning dock.

Med ett uttag/stickpropp så har du en säkerhetsbrytning vid arbete med pumpen. Men för att inte få kondens i uttaget så sätt det på utsidan, tänk på att det måste vara petsäkert , annars 1,7 meter upp. Bäst med en 5 ledare och i den kan ett larm gå tillbaka i i huset med. Sen det med en pumpbrunn, tänk till lite, det kommer en del skit in i pumpen, när pumpen går så skapar den en rörelse/virvel i botten på tanken, som gör att en del skit snurrar runt , går in i pumpen och kan göra så att den går trögt, med haveri som följd.

J jonaserik skrev:
Med ett uttag/stickpropp så har du en säkerhetsbrytning vid arbete med pumpen. Men för att inte få kondens i uttaget så sätt det på utsidan, tänk på att det måste vara petsäkert , annars 1,7 meter upp. Bäst med en 5 ledare och i den kan ett larm gå tillbaka i i huset med. Sen det med en pumpbrunn, tänk till lite, det kommer en del skit in i pumpen, när pumpen går så skapar den en rörelse/virvel i botten på tanken, som gör att en del skit snurrar runt , går in i pumpen och kan göra så att den går trögt, med haveri som följd.
Tack för många bra tips! Eftersom inte tio personer svarat "jag hade exakt samma problem, och löste det så här enkelt" så tar jag och slår en signal till en installatör/anläggare i närheten så får en yrkesman kolla läget. Med lite tur kan jag få råd om en lämplig pumpinstallation, med lite otur blir det dyrare än så.

G GunnarM skrev:
Tack för många bra tips! Eftersom inte tio personer svarat "jag hade exakt samma problem, och löste det så här enkelt" så tar jag och slår en signal till en installatör/anläggare i närheten så får en yrkesman kolla läget. Med lite tur kan jag få råd om en lämplig pumpinstallation, med lite otur blir det dyrare än så.
vår pump har hållit i 6 år än så länge, ända problemet har varit stickkontakten och sen vi monterade vridströmbrytaren så har problemet försvunnit och den installationen kostade ca 1500

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
vår pump har hållit i 6 år än så länge, ända problemet har varit stickkontakten och sen vi monterade vridströmbrytaren så har problemet försvunnit och den installationen kostade ca 1500
Jag ska kolla även eluttaget såklart, men jag har tidigare haft problem både med eluttaget (som blir fuktigt och slår ifrån jordfelsbrytaren) och själva pumpen, som på egen hand orsakar jordfel även när den sitter i annat - torrt - uttag. I den här tråden har det dykt upp lite andra kommentarer om att vi t.ex. inte har en separat pumpbrunn, så jag har letat och läst en smula om det. Slutsatsen är nog att jag hursomhelst kan behöva en annan typ av pump än den som sitter monterad idag och då tar jag gärna hit ett proffs som får kolla på det. Det kan också vara så att min markbädd behöver ses över, inte för att det påverkar pumpen utan för att det kan hända att vattnet som pumpas dit innehåller lite för mycket slam. Jag har också en elektriker på väg i nästa vecka för att se vad om han kan förbättra elinstallaitonen.

• Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.