Hej.
Idag fick jag provresultatet av dricksvattenprovet. Sen förra provet för ett år sen, har järnhalten blivit 10 x större (5 mg/liter) och mangan 3 gånger större (0,83 mg/liter), Vad som är nytt i år är att det borrades en energibrunn på ca 20 meter från den grävda vattenbrunnen.
Självklart kan man lösa problemet med ett filter som kostar 40K+.
Men det finns en chans att högen med borrkax, på 6 meter från vattenbrunnen, kan vara problemet? Eller är det bara min förhoppning att det löser sig med tiden? Är det någon som vet vart man ringer för råd? Ringer man ett vattenlabb, då hamnar man hos en säljaren.
Borrkaxet ser ut som mork sand. Kan man ta prov på sand också?
Mvh /Eric