En annan ska jag kom att tänka på, föregående ägare renoverade duschrummet för 14 år sedan så de måste ju ha gjort ett vattenmätarbyte åtminstone en gång sen dess och då har det ju sett likadant ut. Kan de då kräva att det skulle vara annorlunda denna gång?

Mycke beror på attityden och humöret hos göken som kommer ut...det här sa jag inte med på både el- och vattensidan är det de sämsta montörerna som blir mätaruppsättare...:rolleyes:

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Byt avstängningar och montera konsolen rätt innan dom kommer ut det är lika bra

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Det vill jag nog hålla med om.
Nu minns jag inte från tidigare i tråden men funkar kranen mot inkommande?
Stäng kranarna, skruva lös och vrid konsollen och dra fast den i väggen.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
D deas34 skrev:
Byt avstängningar och montera konsolen rätt innan dom kommer ut det är lika bra
Ska även avstängningsventiler bytas? Tror jag avvaktar tills de kommer så får vi se om de ger sig på att byta mätaren eller om de ställer några krav. Får väl argumentera med att det sett exakt likadant ut tidigare. Duger det inte så ringer jag hit någon fackman som får pilla med det där.

"Vattenverket" byter bara mätaren, men ventilerna måste givetvis fungera.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det vill jag nog hålla med om.
Nu minns jag inte från tidigare i tråden men funkar kranen mot inkommande?
Stäng kranarna, skruva lös och vrid konsollen och dra fast den i väggen.
Kranen för inkommande funkar nog, fick inget vatten ur kranarna sist jag provade den. Försökte ge mig på att lossa muttrarna tidigare men de satt som satan och konsolen var inte fastmonterad så allt rörde sig lite, började droppa från ena avstängningsventilen när jag höll på så jag avbröt mitt försök att rätta till det. Mot väggen kommer konsolen inte gå att fästa, då vattenmätaren sitter typ 1-2 cm från väggen och konsolen behöver mycket mer plats än så.

Såhär ser riktlinjerna ut, uppfyller egentligen allt FÖRUTOM att den inte sitter mot just väggen, vilket inte ens är möjlgit som det ser ut just nu, då mätaren som tidigare nämnts är för nära väggen och konsolen inte kan vridas dit. Hade jag vänt på konsolen så den är vänd mot golvet så hade det fortfarande inte varit enligt riktlinjerna men hade dock gett mer arbetsutrymme.

Diagram som visar anvisningar för korrekt installation av en vattenmätare inklusive riktlinjer om avstånd och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.