Byggahus.se

Hur koppla varmvattenberedare?

1. C
    Byggahus Freak! · Nivå 15
    Ska sätta in en liten liten varmvattenberedare i garaget, under diskhon. Har hittat en liten 6liters TESY från Jula, borde räcka för att kunna tvätta händerna och fylla en tvätthink någon gång? Har ju inte så mycket plats under diskhon...

Men hur kopplar jag? Har inte en susning vad jag behöver för att kunna koppla in den... och hittar ingen manual till den! Behöver en blandarventil om jag förstått det rätt? Behöver jag något mer? Hur kopplar jag den till beredaren, ser ju ut att vara plastutgångar?? :thinking:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...varmvattenberedare/varmvattenberedare-003767/

Bild under diskho:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FA6E4684-F864-44C2-9DD6-A4C186C1AE24.jpeg

2. J
    Medlem · Nivå 16
    Du kan i princip vara utan blandnigsventil ( 700kr ) i garaget, bara ställa ner tempen till ca 50 C på termostaten, men du behöver övergångar från 15 klämring till 10 plandel. om slangarna räcker annars skarva med ett par slangar till. Du ska nog sätta ett stopp på den som normalt till diskmaskin med, 3;e slangen , sitter nog ett vred på blandaren, öppnas den så sprutar det vatten.

3. C
    Man kommer ju säkert att dricka lite vatten ur kranen imellanåt, är inte det farligt om man ”bara” håller tempen till 50grader? Sedan är ju beredaren så förbaskat liten så frågan är om man inte vill hålla högre temp för att få ut mer varmvatten pga liten behållare?

Men håller med, kostar ju typ 1000kr bara för en blandarventil så behövs det inte är det ju positivt!

Japp, en ändplugg skall på diskmaskinsuttaget. Det har jag iaf lyckats lista ut... :)

Är det nödvändigt att sätta en ballofix? Har vattenavstängningen i huset för garaget idag.

4. C
    Fattar heller inte hur man ansluter till vvb i plast?

5. C
    Hmm, läste runt lite och verkar (såklart) som att en billig Tesy från jula inte verkar hålla särskilt länge innan dom rostar sönder. Någon härinne som har någon åsikt kring det?

Hittade då ett annat alternativ som verkar ytterst smidigt. En genomströmningsvärmare, galet liten! Skulle en sådan kunna fungera bra tro? Här behöver man väl inte heller någon blandningsventil och varmvattnet tar ju aldrig slut heller? Säkert dyrare att värma vattnet, men med tanke på hur sällan jag kommer använda det borde det inte kosta särskilt mycket ändå tänker jag?

https://www.hornbach.se/shop/CLAGE-Genomstromningsvarmare-M3-3-5kW/5797321/artikel-detaljer.html

6. G
    Medlem · Nivå 7
    Du skall väl inte dricka varmvatten ur kranen?

• Laddar…
  7. C
    Haha, bra poäng där! :rofl:

8. J
    Medlem · Nivå 16
    Jepp kan fungera men den måste ha en 16 A säkring ( 3,5 KW ) och flödet ur den är inte stort, och kommer bara VV ur ett rör,
    pass dig så du inte skållar dig, det finns igen blandning till låg temp. Kan inte förses med blandningsventil.

9. C
    Läste lite mer och det verkar som att man måste ha en särskild blandare till denna.... lång leveranstid, dåligt tryck och måste säkra om till 16A ist för 10A som sitter där idag. Nja, kändes inte så smidigt trots allt då.

Får väl bli den billiga Tesy vvb så får vi se hur länge den håller helt enkelt.

Men då återstår min fråga, hur tusan ansluter man till plaströren som sitter på vvb?

10. J
    Medlem · Nivå 16
    Är det verkligen plast, har du sett den i natura, vid ett ev. fel på ternostat och på gräns till kok skulle dessa smälta. däremot en påfylningsventil med backventil och säkerhetsventil måste du ha.

11. M
    Medlem · Nivå 11
    Om beredaren sitter i och bara används till garage som inte barn (eller andra ovana) använder skulle jag köra högre temperatur utan blandningsventil, det enda som händer är ju att det finns risk att man bränner sig på varmvattnet. (Och att värmeförlusterna ökar lite.) Förutsatt att det inte blir så varmt (över 70?) att pexslangarna inte klarar det.

12. C
    Har läst recensionerna hos Jula och där säger någon att anslutningarna är i plast, och det ser ju onekligen ut så? Men jag vet inte mer än det...

Är det kanske lättare att köpa en blandningsventil med backventil, avtappning och säkerhetsventil i ett? Typ en sånhär:
    https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-tillbehor/tillbehor/blandningsventil-436040/

13. J
    Medlem · Nivå 16
    Då är frågan , är hela beredaren i plast, troligtvis inte då plast förändras till en form av krackelering med hög värme. Så köp en med kopparrör som anslutning, då är du säker att det håller bra länge, Fotnot på det hela, hur har dom anslutet plaströr till själva tanken om den är i metall , kanske gängade plaströr ner i någon muff, verkligen snikvariant.

14. M
    Medlem · Nivå 11
    Tycker anslutningarna på min Biltema-beredare också ser ut att vara i plast, även om jag inte undersökt dem närmare (själva beredaren dock uppenbart av metall). Har hållit utan läckage sen maj 17 i alla fall. Gangsterkopplad till enbart dusch.

Beredare helt i plast är väl inte en helt tokig idé, kommer ju inte rosta sönder då i alla fall. Det finns uppenbarligen värmetålig plast.

15. C
    Var o kikade på den idag och nej, anslutningarna var faktiskt inte i plast! Kanske har varit det en gång i tiden dock?

Hursomhelst så kom jag hem med en hel drös med kopplingar och doningar som jag egentligen inte har någon som helst aning om hur det skall kopplas eller om det behövs!
    Men dum som man är köper man snällt det som står på anvisningarna oavsett om jag ens vet om det behövs eller ej!

Därför sitter jag nu med en ”tillhörande” blandarventil som kostar lika mycket som vvb (hur fel kan det bli? :rolleyes:) samt diverse kopplingar jag tyckte mig behöva vid besöket efter grundlig tankeverksamhet (återigen utan att veta hur det skall kopplas eller vad som behövs!)

Till självaste vvb medföljde en sånhär:
    EF4E7028-22F3-45CE-B0A9-1AF0234B0975.jpeg

Med den bristfälliga manualen (på obegriplig svenska från 2100-talet då vi tappat kommunikationsförmågan pga smart-telefoner och Google translate) så har jag eventuellt lyckats klura ut att det är en ”skyddsventil”?

MEN... jag tror inte mig behöva denna eftersom jag köpt en ”smart” blandarventil för massa pengar som då inkluderar denna och många andra smartfunktioner såsom avstängning av vatten och tom ”blandning” av varm och kallvatten!

Men någonstans inom mig, så säger en röst att det blir kaka på kaka på kaka.... när jag dels kan ställa tempen på vvb (för att inte kunna skålla mig) och sedan kunna ställa blandningen mellan varm/kall vatten på blandarventilem, för att sedan ÅTERIGEN kunna ställa blandningen via kranen (varm och kallvatten?)!!

Så jag vet inte riktigt vad som är rätt eller fel här egentligen!
    Kan ni ge några bra inputs innan jag kopplar in eländet utan att veta varför och hur? :D

Såhär med blandarventil:
    04B29399-2CF8-41B9-8CAC-FD9C08C985AA.jpeg

Eller såhär utan blandarventil:
    A774B09F-369D-4E50-BC53-ABABB80F3CA8.jpeg

Redigerat