13 555 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Motorskyddet till vattenpump hydrofor slår av
För mig pendlar trycket mellan 2-4 bar när innan pumpen startar. Om det är rätt eller fel vet jag inte men det fungerar bra för oss i alla fall. Jag skulle säkert kunna starta pumpen tidigare men jag tror det är bättre med lite längre gångtid än många start/stopp.
Hej.
Utgångsläget för felsökning, bör vara
att läsa av vattennivån i stigröret.
Kranarna i vardera ände av siktröret ska f ö alltid vara stängda, och bara öppnas när man ska läsa av nivån.
Detta ifall siktröret går sönder.
När ni kollat vattennivån, kan man gå vidare.
Jag gissar på att pluggen i överänden av tanken är tätad i gängorna med lin o pasta.
Läcker förmodligen ut luft, men ej vätska. Och således är tanken proppfull med vatten, vilket är fel.
Men som sagt... Nivån?
Skruv igen kranarna och byt stigrör.
Utgångsläget för felsökning, bör vara
att läsa av vattennivån i stigröret.
Kranarna i vardera ände av siktröret ska f ö alltid vara stängda, och bara öppnas när man ska läsa av nivån.
Detta ifall siktröret går sönder.
När ni kollat vattennivån, kan man gå vidare.
Jag gissar på att pluggen i överänden av tanken är tätad i gängorna med lin o pasta.
Läcker förmodligen ut luft, men ej vätska. Och således är tanken proppfull med vatten, vilket är fel.
Men som sagt... Nivån?
Skruv igen kranarna och byt stigrör.
Redigerat:
Hyrofor är bättre än Hydropress, om man har t ex mangan i vattnet.
I en hydrofortank kommer vattnet i tanken i kontakt med luft, och fäller då ut. Rensa in eller två gånger om året.
Svart gojja hamnar då längst ned i tanken. I stället för tvättmaskin, diskmaskin och toalettens vattenreservoar.
I en hydrofortank kommer vattnet i tanken i kontakt med luft, och fäller då ut. Rensa in eller två gånger om året.
Svart gojja hamnar då längst ned i tanken. I stället för tvättmaskin, diskmaskin och toalettens vattenreservoar.
Pulserar trycket i kranen så finns det inget luft i tanken , pumpen studsar och då kommer motorskyddet att lösa p.g.a många starter efter varandra. Så mera luft i tanken är det enda som hjälper. När trycket är uppe stäng av pumpen och lyssna om vattentrycket sjunker med ett sus genom rören tillbaka till brunnen, då är backventilen otät.
Eller om det rinner vatten utefter Sten foten (bostadshus).
Så det kan vara värt att stänga av pumpen ibland.
Inte tappa vatten.
Läs av manometern på kvällen och kolla på morgonen.
Vet om två stugor som blivit fyllda.
Själv fick jag se några droppar på kopparen intill idoleringen på ett prisolrör.
Förmodligen en por i det 40-åriga kopparröret.
Bra med prisol i det fallet enligt en
VVS-are.
Så det kan vara värt att stänga av pumpen ibland.
Inte tappa vatten.
Läs av manometern på kvällen och kolla på morgonen.
Vet om två stugor som blivit fyllda.
Själv fick jag se några droppar på kopparen intill idoleringen på ett prisolrör.
Förmodligen en por i det 40-åriga kopparröret.
Bra med prisol i det fallet enligt en
VVS-are.
Klicka här för att svara