Hej!
Inser att detta med rör är smått en djungel när man vill montera kulventiler, övergångar och blandare. Exempelvis denna;
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...stallation/kul-tappventiler/kulventil-452286/
Är denna gjord för klämringskoppling, plankoppling med packning eller en fusion av båda delar? Tittar man på märkesvaror så har ju planadaptern mycket större anliggningsyta än ovan.
Skulle någon vänlig själ vilka peka mig i rätt riktning? Anslutningen idag vad jag får fram är R10 utvändig gänga som kranen är ansluten till.

Vi ska byta blandare i köket och denna har stålspunna slangar med packning (3/8” enligt Ikea :rolleyes:) och lekande mutter. Det sitter inga ventiler under bänken idag så jag tänkte sätta dit ett par för enkelhetens skull.

Claes Sörmland
A Gustson skrev:
Hej!
Inser att detta med rör är smått en djungel när man vill montera kulventiler, övergångar och blandare. Exempelvis denna;
[länk]
Är denna gjord för klämringskoppling, plankoppling med packning eller en fusion av båda delar? Tittar man på märkesvaror så har ju planadaptern mycket större anliggningsyta än ovan.
Skulle någon vänlig själ vilka peka mig i rätt riktning? Anslutningen idag vad jag får fram är R10 utvändig gänga som kranen är ansluten till.
Den är en rörgänga och inte en klämringskoppling men jag håller med om att anläggningsytan inte ser så fantastiskt övertygande ut för användningen lekande mutter med packning.

A Gustson skrev:
Vi ska byta blandare i köket och denna har stålspunna slangar med packning (3/8” enligt Ikea :rolleyes:) och lekande mutter. Det sitter inga ventiler under bänken idag så jag tänkte sätta dit ett par för enkelhetens skull.
Enklast är kanske att köpa två minikulventiler med klämringskoppling som passar på dina rör och planände R10 (G 3/8” är ett annat namn för samma storlek). Vatette är ju ett trevligt märke och det finns planadaptrar som konverterar en klämringskopplingsände till planände så att din blandare passar rakt på. Även Bauhaus har något nonnamemärke och passande planadaptrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.