Har precis köpt en MaxJax 2-pelarlyft och måste förstärka upp plattan. Den är enbart 8 cm idag (enligt tidigare ägare) så planen är att gräva ur 1x4 meter och gjuta 20 cm.

I dagsläget har jag ingen golvbrunn och skulle gärna vilja lösa det när jag ändå gräver en stor grop. Frågan är hur jag kan lösa det:
  • Kostnadseffektivt
  • Utan att blanda in kommunen
  • På rätt sida av lagen (se punkt 1)
Kommer inte tvätta bilen i garaget då det är för litet (47kvm) för det och jag vill inte ha vatten överallt. Däremot kan jag tänka mig att motorcykeln och diverse andra mindre prylar kan få sig ett bad. Så vi pratar inga större mängder vatten eller massor med avfettning osv.

Garaget ligger inom detaljplan och kommunen tillåter generellt sett inte golvbrunn i privatgarage. (OBS! Avlopp från t.ex. tvättställ är OK.)

Vad tror ni?

J jim_b skrev:
t gräva ur 1x4 meter och gjuta 20 cm
Borde inte din gjutning ha en utsträckning i bilens längdriktning? Dvs att du gjuter i H-form?

MathiasS MathiasS skrev:
Borde inte din gjutning ha en utsträckning i bilens längdriktning? Dvs att du gjuter i H-form?
Har inte sett att någon som förstärkt sin platta för lyft gjort så.

Merparten av brytkraften, förutsatt att man inte lyfter bilen helt galet off-center, borde vara "inåt".

Det är ju de två lyftpelarna som blir punktbelastning vid sidorna om bilen.
Om det ö h t blir någon kraft mitt under bilen så blir det en sträck-kraft i golvets ytligaste skikt (när sidorna belastas nedåt)

En gubbe jag kände hade ett hål under sin lyft med fall mot som han hade en hink i , bara tömma när det var behov av det.

Hej, Frågade min kommun om avlopp i garage för 10 år sedan, de gav tipset att dra ut det till eget dike så får naturen göra sitt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Dom har väl sina riktlinjer.
Kan knappast vara ett överdrivet problem. 95% av alla äldre garage har ju en golvbrunn till avlopp.
Svårt att tro att alla moderna bilar läcker olja hela tiden eller att folk klabbar med massa avfettning hemma i garaget.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Ser samma ut idag, Står att man ej skall koppla det till kommunalt avlopp, dvs eget dike

Ja hittar inte heller på din nya länk att det är förbjudet med golvavlopp i eget garage till dike

H håbbe1961 skrev:
Ja hittar inte heller på din nya länk att det är förbjudet med golvavlopp i eget garage till dike
Det står att du helst inte ska ha något avlopp alls, men om du måste det ska du ha en filterinsats i ett litet garage och en riktig avkiljare för stora garage.

....vilket känns mindre förvånande än att man ska hälla oljan i ett dike.....!

Skärmdump av en diskussionstråd med text om oljeavskiljare och golvbrunnar i garage samt länkar till ytterligare information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om vi glömmer det här med golvbrunn då eftersom det verkar vara en jävla mardröm att få bra och rätt.

Jag vill åtminstone ha ett handfat som jag kan tvätta händerna i så jag slipper bli ihjälslagen av frun när jag skitar ner handfatet i huset.

Hur går jag tillväga med det?

J jim_b skrev:
Om vi glömmer det här med golvbrunn då eftersom det verkar vara en jävla mardröm att få bra och rätt.

Jag vill åtminstone ha ett handfat som jag kan tvätta händerna i så jag slipper bli ihjälslagen av frun när jag skitar ner handfatet i huset.

Hur går jag tillväga med det?
Kommunen (Umeå) krävde oljeavskiljare även för ett handfat i garage..

catherineb catherineb skrev:
Kommunen (Umeå) krävde oljeavskiljare även för ett handfat i garage..
:rolleyes::thinking:
Jaha. Bäst att gå in på toan och tvätta sig istället. Så det kommer från "rätt" avloppsgren.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.