Har precis köpt en MaxJax 2-pelarlyft och måste förstärka upp plattan. Den är enbart 8 cm idag (enligt tidigare ägare) så planen är att gräva ur 1x4 meter och gjuta 20 cm.
I dagsläget har jag ingen golvbrunn och skulle gärna vilja lösa det när jag ändå gräver en stor grop. Frågan är hur jag kan lösa det:
Garaget ligger inom detaljplan och kommunen tillåter generellt sett inte golvbrunn i privatgarage. (OBS! Avlopp från t.ex. tvättställ är OK.)
Vad tror ni?
I dagsläget har jag ingen golvbrunn och skulle gärna vilja lösa det när jag ändå gräver en stor grop. Frågan är hur jag kan lösa det:
- Kostnadseffektivt
- Utan att blanda in kommunen
- På rätt sida av lagen (se punkt 1)
Garaget ligger inom detaljplan och kommunen tillåter generellt sett inte golvbrunn i privatgarage. (OBS! Avlopp från t.ex. tvättställ är OK.)
Vad tror ni?
Det är ju de två lyftpelarna som blir punktbelastning vid sidorna om bilen.
Om det ö h t blir någon kraft mitt under bilen så blir det en sträck-kraft i golvets ytligaste skikt (när sidorna belastas nedåt)
Om det ö h t blir någon kraft mitt under bilen så blir det en sträck-kraft i golvets ytligaste skikt (när sidorna belastas nedåt)
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
En gubbe jag kände hade ett hål under sin lyft med fall mot som han hade en hink i , bara tömma när det var behov av det.
Dom har väl sina riktlinjer.
Kan knappast vara ett överdrivet problem. 95% av alla äldre garage har ju en golvbrunn till avlopp.
Svårt att tro att alla moderna bilar läcker olja hela tiden eller att folk klabbar med massa avfettning hemma i garaget.
Kan knappast vara ett överdrivet problem. 95% av alla äldre garage har ju en golvbrunn till avlopp.
Svårt att tro att alla moderna bilar läcker olja hela tiden eller att folk klabbar med massa avfettning hemma i garaget.
Idag får du nog ett annat svar.H håbbe1961 skrev:
https://www.stockholmvattenochavfal...riktlinjer/bilvard/riktlinjer_garage_2017.pdf
Det låter lite märkligt faktiskt. 2021. Är det i strängnäs?H håbbe1961 skrev:
Isåfall: https://www.sevab.com/globalassets/...ent/sevab_oljeavskiljare_reviderad_161024.pdf
Det står att du helst inte ska ha något avlopp alls, men om du måste det ska du ha en filterinsats i ett litet garage och en riktig avkiljare för stora garage.H håbbe1961 skrev:
....vilket känns mindre förvånande än att man ska hälla oljan i ett dike.....!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi glömmer det här med golvbrunn då eftersom det verkar vara en jävla mardröm att få bra och rätt.
Jag vill åtminstone ha ett handfat som jag kan tvätta händerna i så jag slipper bli ihjälslagen av frun när jag skitar ner handfatet i huset.
Hur går jag tillväga med det?
Jag vill åtminstone ha ett handfat som jag kan tvätta händerna i så jag slipper bli ihjälslagen av frun när jag skitar ner handfatet i huset.
Hur går jag tillväga med det?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Kommunen (Umeå) krävde oljeavskiljare även för ett handfat i garage..J jim_b skrev: