P
Min gamla varmvattenberedare NIBE ES20-400-4 från 1971 slutade plötsligt ge varmvatten.
Vad kan vara fel och är det någon idé att laga den eller är det lika bra att köpa ny?

Jag har kollat alla säkringar, alla är hela, när jag sätter på den ”startar någonting” låter som den arbetar, ström går det enda fram till elpatronen.

Är det svårt att byta elpatron och är det värt det? Om det nu det är den som är sönder.

Jag tänkte att det kanske är något fel som är lätt att fixa, så jag inte beställer en ny med installation och så visar det sig att felet var lätt fixat.

Jag har tagit lite bilder:
Vad är det på bild nr3?

• Gammal NIBE varmvattenberedare som inte ger varmvatten, står i ett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en NIBE ES20-400-4 varmvattenberedare från 1971 visar tekniska specifikationer.
    Skapa konto
  • Varmvattenberedarens anslutningsrör och ventiler under en träpanel.
    Skapa konto
  • Interiör av en NIBE ES20-400-4 varmvattenberedare med synliga elanslutningar och termostat.
    Skapa konto
Bild 4 .Börja med att vrida på termostaten den med temp på, då ska det smälla i den fyrkantiga ovanför. Den runda i mitten är överhettningskydd och på mitten an knobb som ska vara inne, tryck på den, ett klick och den har löst. Byt alla säkringar 3st . Ingen värme och fyrkanten smäller, blir det troligtvis en ny EL-patron. Stora grå fyrkanten är en stålplatta som tas bort för att komma åt patronen. Beredaren måste tömmas först med ventilen vid golvet. Glöm inte stänga av inkommande vatten till beredaren. En viktig sak är i underkant av lådan så sitter
elinkopplingen och den kommer att få en hel del rostvatten på och i sig. Gärna skruva bort allt .OBS ta ur propparna innan.

• Gilla
Anonymiserad 5589 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
400 liter, vilken bjässe. Det enda som går att säga helt säkert utifrån bilderna är att tillverkaren bytt telefonnummer.

• Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Magnus E K Magnus E K skrev:
400 liter, vilken bjässe. Det enda som går att säga helt säkert utifrån bilderna är att tillverkaren bytt telefonnummer.
... samt att ett byte till en mindre modern beredare skulle innebära en stor besparing på elräkningen, den investering tar inte många år att räkna hem :thinking:

• Gilla
1
  • Laddar…
Beror väl på hur stor familjen är och vilket VV-behov som finns. så länge som något fungerar eller kan repas för en mindre penning, varför då byta

Mats-S
J jonaserik skrev:
varför då byta
Därför att man kommer till en punkt då det ur ekologisk hållbarhetssynpunkt inte är försvarbart att köra vidare med en obsolet energikrävande produkt, samt att det är bättre att byta innan den havererar totalt. Hur många har inte kommit hem efter en semester för att upptäcka att beredaren har rostat sönder, med en smärre översvämning som värsta resultat.
300 liter räcker lugnt till dom flesta hushållen, även om man har långtidsduschande tonåringar :cool:

MultiMan
Varmvattenberedare med elpatron har haft och har i princip 100% effektivitet. Jag har en VVB från 1977 och den är välisolerad, märks i princip inget värmeläckage på utsidan.

Betydligt fler "moderna" beredare som rostar sönder än dessa gamla.

• Gilla
Lemans och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Anonymiserad 5589
  • Laddar…
Lite skumt att ett trefas elpatron inte ger någon värme alls. Alla tre värmeslingor som pajar samtidigt verkar lite märkligt

Jovisst...men de kanske pajjat en i taget och den sista rök nu?
Väsande brukar kunna komma från att vattnet får kontakt med slingorna.

Om inte VVB ligger över en JFB så går spänningen via jord och värmer till den pajar helt, är den över en JFB så skulle den lösa direkt när spänningen går till jord. 3 element och dom kan paja efter varandra, när ett är kvar så värmer den med 1 Kw och på en natt så blir VVB varm. Har sett ett flertal med bara ett element i bruk vid byte när dom då slutar att värma. Elementen spricker för det mesta när det är kalkhaltigt vatten då kalken avsätts på dom och värmen kan inte kylas bort, t.o.m att dom kan glöda under kalken.

Men man borde ju kunna få fram ca tempen i vvb med att skruva på termostaten när den klickar, ligger det på 60 gr så kanske blandtermostat hakat upp sig i kall läget. Om det nu finns en, kankse den pampiga bronsstatyn ovanpå vvb

P
Tackar för alla svar och tips!! Vilken grymt bra hjälp man får här inne!!
Idag hade jag tid och greja med varmvattenberedaren. Det fel som jag kommit fram till med hjälp av ER, är att den lilla fyrkanten som skall slå till när beredaren skall sätta igång, det är väl ett slags relä, den slog aldrig till eller ifrån när jag satte på stängde av/höjde sänkte temperaturen. Efter lite pill med relät så började den slå till och ifrån igen, min killgissning är att den avlånga plastbåten i mitten på fyrkanten som slår till och ifrån på något sätt fastnat/hängt sig.
Jag har även bytt alla säkringar till nya (inga var söndriga).

Jag grejade idag vid ca kl 12 och vid ca kl 17 var vattnet ca 40 grader och nu så man nästan bränner sig. Jag tänkte på det ni skrev att delar av elpatronen kan vara sönder, men jag tänker att det tar tid att värma upp 400liter vatten, den har stått avstängd hela denna kalla veckan.

Nu återstår det bara och se om detta var felet:thinking: Jag får se under veckan om den slutar fungera igen. Det är ju sjukt att den fortfarande fungerar efter 50år!!

Nästa steg är väl att byta elpatronen (som ni också tipsade om) om den inte håller värmen eller köpa en helt ny med installation. Fortsättning följer........

Köp en bättre beg tex NIBE , nytt är onödigt då det gäller VVB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.