Hej,

Jag har björnfilter i mitt lilla hus och att byta filter ska vara superlätt...om man vet hur man gör.

En närbild av ett brunfärgat Björnfilter med etikett, fastsatt vid vita och grå rörkopplingar, belyst i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man skruva på den bruna underdelen (med etikett) eller den vita mellandelen? Ska man skruva motsols?

Stort tack!

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Krilleman
Sitter det där filtret verkligen efter hyrdopress/hydrofor?

Och det hade ju underlättat med ventiler på varje sida av filtret för bytet...

Krilleman Krilleman skrev:
Sitter det där filtret verkligen efter hyrdopress/hydrofor?

Och det hade ju underlättat med ventiler på varje sida av filtret för bytet...
Filtret sitter innan hydropressen. Direkt från brunnen har vi två filter. Är det fel menar du?

Krilleman
B Björn7777 skrev:
Filtret sitter innan hydropressen. Direkt från brunnen har vi två filter. Är det fel menar du?
Ja det är det.

På sugsidan som ditt filter sitter på nu vill man inte ha in luft i onödan.

Björnfilter ska alltid sitta på trycksidan efter hydropress/hydrofor, och gärna med kulventiler på varje sida för att underlätta filterbyte.

Från anvisningen som länkades ovan:
Instruktion om installation av filterbehållare med tips om rörkopplingar och tätningsmetoder.

Stort tack, det ska vi kika på. Det intressanta är att han som ägde huset innan oss var nån form av rörmokare.

Vi har iaf lyckats byta filtret. Och lufta ur hydropressen. Vad jag tycker är märkligt är att tidigare kändes hydropressen jättetung, nu är den lätt som en badboll. Det är dock bra tryck i kranen. Det kommer svarta korn som vi inte sett tidigare. Vet inte om det kommer från filtret eller något annat. Nån aning?

• Närbild på ett vitt handfat med svarta korn utspridda runt avloppet, tecken på möjlig vattenfiltreringsfråga.
    Skapa konto
  • Närbild på svarta kornutspridda i vatten, potentiellt från ett vattenfiltersystem.
    Skapa konto
Lätt som en plätt innebär att det är mer luft än vatten i tanken och då arbetar den bra, som du säger bra tryck i kranen frid och fröjd. Hur lång tid tar det för att samma fel kommer tillbaka vas du vet.

Oj, det kan jag inte riktigt svara på. Men ganska mycket längre än den årliga luftningen. Tror den gick ett par år sedan förra luftningen.

I stugan så har jag lika med att luften försvinner, och tömmer varje år tanken och fyller vatten( behöver inte tryckluft ) det är syrefattigt vatten i borrhålet och under tryck så stjäl vattnet luften, men jag bryr mig inte, bara lite jobb en gång om året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.