T
turbo100: Hej och tack för info! Jag tror jag håller med om att det kan nog vara knöligt med flex-slang i framtiden som du säger. Man kanske lurar sig själv med enkelheten just nu :) Jag köper nog vanliga rör och kapar ihop det som du tipsar. Det är 40mm rör men det verkar vara vanligare med 32 nu för tiden. Mina gamla sitter med G40 gänga (tror jag) men är det 32mm med gummitätning nu för
2 svar · 3,1k läst
M
Masthugg: Hej @PNO och andra. Drog åt så hårt jag vågade (inte så hårt) men läcker ut någon droppe per dag. Hittade i monteringsanvisningarna att gängpasta går bra och hur hårt man ska dra åt: https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf Jag antar att plaströret som kommer ur väggen är PEX? Det ska då dras åt två varv efter fingerhårt.
7 svar · 4,5k läst
·
S
shootking: [citat] Hej! Måste vara något slags rekord at väcka liv i en över 12 år gammal tråd... Svaret stod några poster upp. Om gerjerna finns kvar ett decennie senare!
20 svar · 11,6k läst
·
O
Olf Oggler: Ingen som vill komma och byta brunnen åt mig? Golvet ska flytas också. Uppsala
16 svar · 3,2k läst
J
jonaserik: Utan termostat så blir elementet bara varmare, mer vatten till det och inget annat händer.
7 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Jepp ejektor är inte totalrund och kunde gå på tvären vid stoppet, men pumpen är helrund vad vet du om hålet, stötborrat eller s.k avantiborrat, stöt gör att det blir mer vatten, men nackdelen är lösa bitar som hänger i hålet. Får du ner en djupis så kanske du aldrig får upp den igen, när en flisa ramlar ner på topp av en pump är kan det vara kört. Pumpen är som kon upptill
5 svar · 1,9k läst
I
InsidersUnited: Antingen hyr man en maskin 2 dagar=ca 4000-5000 kr. Eller en maskin med tillhörande maskinist,häromkring kan man få en stor grävare för ca 1000kr/timmen... Materialkostnaden är försumbar.
31 svar · 8,1k läst
N
NoOne2k: En avloppsbrunn är ingen gynnsam miljö för el eller metall. Jag hade klippt anslutningsskabeln och gjort en fast installation av det hela i en ip67 klassad dosa, skarva sedan kablarna med gel-fyllda skarvar. Nu kommer jag inte ihåg vad den korrekta benämningen är men på jobbet kallar vi dem fiskögon :) Annars är alternativet en ip-klassad låda på en liten stolpe vid brunnen, men det
5 svar · 4,6k läst
·
H
Haetteman: [citat] Ja det är en plastslang (PEL?) Det blir ju samma som utetemp.
6 svar · 2,1k läst
oscarwww
oscarwww: [citat] Tack för svar. Ja den är mot yttervägg. När ledningarna ska separerad i gatan kommer jag bila upp igen (ny håltagning i källarvägg också) och ta bort grenröret så det blir två separata plast hela vägen ut. Den gamla betongrensbrunnen är precis intill gummiövergången.
16 svar · 9,5k läst
·
L
lostinsweden: [citat] Sök en markarbetare/anläggningen
1 svar · 1,4k läst
O
Ovation: 1) Var kopplar jag på avloppet från handfatet? Omedelbart efter WC-stolen? Ansluter jag den med ett "T" där handfatsavloppet kommer ovanifrån så att säga? Nej, du ska ansluta på 110mm rör. 2) Behöver jag lufta av den här nya WC-stolen? Eller räcker det med att den vertikala stammen som jag ansluter till är avluftad? Är det risk att jag suger ur både WC-kröken och vattenlåset i
6 svar · 8,9k läst
L
Lennartgurlet: Hej, har problem med att duschens varmvatten snabbt tappar värme ifall någon annan i huset börjar spola i en kran, så fort kranen stängs av igen återställs vattnets temperatur på någon sekund. Bra drygt när man står och njuter av en varm och skön dusch och värmen plötsligt droppar ner en 10 grader . Jag upplever inte samma problem med duschen på övervåningen. Är det dusch
0 svar · 1,6k läst
Z
Zed: Gänghylsan av plast till hoavloppets "kopp" till min diskbänk har pajat, så nu har vi bara lilla hon att använda *suck* Handfat+avlopp är Franke med sk lyftventil, där man trycker eller drar i en knapp bredvid blandaren för att stänga och öppna "korgen" till avloppet. Hur i hela friden får man ur denna knapp + vajer från hon? På ovansidan är ju den stora knappen, på undersidan
0 svar · 2,2k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] :crysmile:
5 svar · 1,6k läst
·
P
Peter Engkvist: Tack för info! Jag har kollat GIS kartor över området....även tittat på de tillsammans med handläggaren på kommunen.... Fick svaret att GIS kartorna bara är en schablon så jag fick förslaget att göra en geohydrologisk undersökning.... Enligt kartan innebär en anläggning på platsen väldigt liten risk, men det räckte inte för kommunen
2 svar · 1,7k läst
Immobil
Immobil: [citat] Det bör vara den här, om jag inte minns fel: https://www.rinkabyror.se/artikel/ma-packningssats-f-svangpip-koksblandare/
10 svar · 3,1k läst
·
D
Dawwa76: [citat] hej, Jag har ca 20m och 5m höjdskillnad, så någon lämplig pump för att höja blir nog aktuellt. Tack för tipset.
10 svar · 3,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Kör! :D
14 svar · 3,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Dom sitter fast.
1 svar · 1,3k läst
·
tommib
tommib: Du måste nog vara lite mer specifik i din fråga. Vad är ditt problem? Att det tar tid från att du har stoppat ner pumpen i vattnet och den startat tills att det kommer vatten i slangen? Det är normalt och beror på att pumpen måste få ut luften först. Om man har en backventil vid pumpen så att den inte kan suga in luft igen och ser till att den står plant så slipper man problemet på
1 svar · 926 läst
R
RolfoHelena: Då bör jag nog byta slangar. Vill ju inte ha någon översvämning. Tack för svar
2 svar · 776 läst
·
GoC
GoC: [citat] Ja om du är i branschen som reparera avloppsrör så är det så klart gjutjärnsrören du stöter på. Men skulle tro att det är minst lika vanligt med betongrör eller för den skull saltglaserade keramiska rör i gamla hus.
6 svar · 5,5k läst
T
tergo: [citat] du får troligen flytta övergångsnipplen till den nye blandaren eller köpa en ny sen kan det vara att hålet till blandaren i diskbänken är för litet för den nye blandaren
5 svar · 1,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] 1½" (48,3mm utvändigt) är samma sak som DN40, inte DN65. DN65 = 76,1 = 2½”
5 svar · 1,7k läst
·
L
lostinsweden: Du behöver dessa https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/blandarfasten/150-cc-dold-rordragning/8531921-blandarfaste-enkelt-150-cc Du får 2 kåpa med duschen som passar över.
11 svar · 16,6k läst
·
P
Petrus1979: Hej och tack, det visade sig att utbyggnaden står på plintgrund så jag förmodar jag kan dra nytt avlopp och vatten under bjälklaget för att ansluta till husets centrala avloppsrör. Så slipper jag gå in i väggen mot badrummet och riskera spräcka tätskiktet.
2 svar · 1,7k läst
A
Arne999: Jag ska dra ett rör till toastolen genom timmervägg/regel/plywood/gips/ tätskikt/kakel. På andra sidan väggen har jag ett "kopplingsskåp" där jjag drar ifrån men frågan är hur jag gör på badrumssidan. KAn ju dra ett kromat rör och sätta en koppling alldeles i linje med kakelt där jag sedan skruvar vidare en stump till toastolen. Det borde se snyggt ut tycker jag men det kanske inte
0 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.