N
Nevada2: Fler röster som talar för att inte skjuta upp bytet, fint! [citat] Hade inte koll på att det gick att relina även inkommande vatten, trodde det var endast för avlopp. Bra synpunkt med dränering. Tittar man på den tekniska livslängden är det hög tid men lutar åt att låta det blir ett senare projekt. Verkar inte vara dränerat sedan huset byggdes men källaren är inte inredd och verkar
8 svar · 12,7k läst
·
Jockeikax
Jockeikax: Vi börjar med förutsättningar. -hus byggt -65 -kommunalt avlopp -betongrör - tidigare husägare har haft problem innan. -ägt huset i 2 år (ägt hus tidigare under 20år, så är inte ny på fronten). -kommunens spolbrunn direkt i anslutning till tomtgräns. Problem -Stopp i avlopp, när det är blåsigt och taskigt väder. -kollar då i kommunens spolbrunn, verkar ligga kvar lite vatten
0 svar · 2,4k läst
J
JSten: Det här var en intressant tråd! Går nämligen i liknande tankar själv. Som @Ludde Jakobsson är inne på så ser inte det där röret ut att må särskilt bra, rejält med rost (och verkar även läcka lite?). Det bästa hade nog varit att dra in helt ny PEM slang och skarva på den på befintliga rör utanför plattan (så att resterande del kan bytas i framtiden utan att ta upp hål i
2 svar · 3,7k läst
·
Evakarin54
Evakarin54: [citat] Hej, vi har avstått från att ha vatten till gäststugan. Tyckte det var onödigt. Frostvakten i form av liten värmefläkt ställde vi in i ett tillbyggt litet "pumphus" där vvb och hydropress står. Den köpte vi på Rusta för omkring 300 kr. Vi har isolerat vattenledning (ca 2,5 m lång) som går från brunnen till pumphuset och satt in elledning utanpå vattenledningen.
7 svar · 5,3k läst
M
Mr L: [citat] Är det godkänt som synlig avstängning enligt säker vatten?
7 svar · 2,2k läst
·
F
falkn: Markrören var ofta i kvalité liknande dagens (mitt är byggt -71). Det är inomhusavloppsrören i ljusgrå plast som är skit. Jag tror därmed inte man behöver byta än på ett bra tag om man inte har problem med stopp etc. Det kan ju vara värt att filma. Förmodligen går det även att relina dessa utan större problem.
1 svar · 3,2k läst
K
karlmb: [citat] Givetvis måsye de nå en viss nivå i resultatet. I Sverige (och resten av EU?) Verkar det vara 90% rening av fosfor bla. , vid normal skyddsnivå. Tror jag läste att maskarna fixade 92% eller nåt, men de ska ju kunna visa upp ett officiellt protokoll förstås. UK har upphöjt EN 12566-3 till BS (British std, inte bullshit..) sedan nåt år tydligen och det verkar vara mkt fokus på
35 svar · 14,3k läst
·
J
Jens Germundsjö: [citat] Hur tjockt lager med eps? 10cm?
4 svar · 1,7k läst
·
S
S1875: Tack för ett bra svar. Huset ligger högt upp så jag antar att det kommer vara självfall för avloppet
2 svar · 1,6k läst
·
E
erik12: [citat] Tack! Har grävt ur hela krypgrunden och gjutit nya plintar. Började med att lägga en dryg dm med singel i botten, plast ovanpå det och sist 10mm tjock betongtäckmatta. Limmade mattan med butyl, vilket luktade väldigt mycket lösningsmedel under flera veckor, men som tillslut gav med sig och försvann. Gjorde faktiskt en liten del av huset nyligen också och då limmade jag med MS
7 svar · 4,9k läst
·
R
raecer: Ja, det är en sjuk prisskillnad. Den jag köpte kostade ~500 på bolindo. Var den billigaste jag hittade då. Funderade på att beställa utomlands men tror det är olika diameter på inloppsröret så provade aldrig det.
9 svar · 3,6k läst
C
cpalm: [citat] Lättast och billigast är att leda vattnet till ett dike eller en slänt eller egentligen vart som helst där det inte gör någon skada. Men det är ju generellt sett inte bra om marken lutar ned mot huset.
1 svar · 2,0k läst
S
Stego1: [citat] Vi ogudaktiga brukar säga att något är"i vatten" när det är i våg med vattenpass.
35 svar · 92,9k läst
·
J
jonaserik: Ingen panik blir det om man kopplar den med slangar och tänker till idag hur det blir i morgon med ett byte. bara två slangar och en EL-kabel, tar kanske 2 timmar att byta, har inte sett någon som läcker men däremot patron gått sin väg med byte och det är en 3-fas med jämn belastning på huvudsäkringarna och inte som nu på nästan 90 % av alla VVB med 2 - fasigt och snedbelastning
4 svar · 6,0k läst
·
N
Nikkee: Någon som vet om det har någon betydelse om jag väljer 88 istället för 65? Då den på 88 är billigare konstigt nog.
13 svar · 3,7k läst
·
S
sollentuna: Tack för svar båda två! Jag har haft olja i, men ibland häller man vatten där och så får man börja om. Jag letar efter en permanent lösning så nu har jag beställt mekaniskt luktstopp, tack igen!
3 svar · 3,3k läst
harry73
harry73: Grattis, alltid bra att ha
11 svar · 3,8k läst
·
T
tergo: man kan skruva av vreden på ballofixerna då blir det svårt att öppna av misstag
7 svar · 4,4k läst
·
H
Halkan63: Nej, plattan är inte isolerad. Lägger man inte ut nån typ av reflektorduk under kablarna för att skärma av värmestrålning nedåt?
2 svar · 741 läst
oscarwww
oscarwww: Är det troligt att hus 1959 med källare oisolerad grund har dräneringsrör under plattan? Kan de isf ha lagt under befintliga avloppsrör ca 50cm djup? VA ritningen visar inga dräneringsrör.
0 svar · 592 läst
Krille-72
Krille-72: Köp det grenrör du hade på bilden med 3 honor. Då klarar du dig med 1 skjutmuff. Finns ingen anledning att ha 2 då det faktiskt finns en risk med skutmuffar att dom börjar vandra. Det är svårt att fixera en skjutmuff i mark så ett förlag är att du gjuter lite runt skjutmuffen
10 svar · 11,5k läst
·
J
JSten: Har funderat och räknat vidare på det här och för enkelhetens skull så behåller jag 22mm för båda stammarna. Till det tänker jag mig hårdlödade böjar och grenkopplingar. T.ex. avsticket för husets kallvatten (18mm) blir: 22mm löd t-rör (https://www.rinkabyror.se/artikel/lod-t-ror-22/) En stump 22mm kopparrör Rak löd-övergång 22 till R20
1 svar · 3,8k läst
·
J
JonasLödde: Tack, då blir det nog att köra vidare med koppar den sista biten och upp genom golvet. Tack för snabbt svar!
6 svar · 4,1k läst
useless
useless: Annars finns Vattette plast som är vanliga klämkopplingar med en särskild kopplingsdel för plaströr: https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-plast/
9 svar · 2,5k läst
·
J
Joonathaan: Hej Har försökt rita ett schema hur jag har tänkt, några kommenterar på detta? Hur hade ni gjort? Rummet som heter dusch/tvättstuga, eventuellt dra ihop alla brunnar innan man kopplar mot 110/stammen istället för två instick i stammen? Finns de fördelar nackdelar? Har även ritat ut brunnar/handfat, kom gärna med kritik och hur ni hade gjort. [bild]
12 svar · 3,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ja det är ju skärande kant och inte planände, det kommer ”nog” att funka men det är inte bra.
14 svar · 3,2k läst
·
nikasp
nikasp: Haha, vad bra! Ett annat oslagbart knep är att svära så in i h-vete: [MEDIA=youtube]nFJ93FIn1Lw[/MEDIA]
9 svar · 1,8k läst
·
Kapsyl
Kapsyl: Jag hade tur när jag borrade och fick självtryck i brunnen.så jag bara tömmer systemet mellan hus och brunn och låter sedan vattnet rinna från brunn, genom pump och vidare ut i ett dike. En granne någon kilometer bort anlade en jordkällare när han borrade så hans pump har det också lagom varmt.
2 svar · 2,2k läst
Ulltand
Ulltand: [citat] Eller så händer det om får stopp i avloppet. Glömda öppna kranar är svårt att ta höjd för.
15 svar · 3,2k läst
A
ArneTW: Det lär ju drälla av "blindtarmar" och det verkar ju funka utan större hälsorisker. Kanske inte dedikerade blindtarmar men oanvända tappkranar/badrum/toaletter/handfat osv osv. /ATW
2 svar · 986 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.