Hejsan!
Har troligtvis fått isbildning i vattenrören efter ett strömavbrott i stugan. Med resultatet att en kopplingsbult (eller vad den heter?) spängts sönder och det droppar vatten. Röret med bulten går till min duschblandare. Naturligtvis kan jag inte duscha eftersom varje gång jag sätter på vattnet sprutar det ut ur den trasiga biten i röret.
Nu till min fråga.Var kan snarast möjligast jag köpa en sådan bult? Om man nu inte kan täta den provisoriskt på något vis?
Tacksam för svar!
Har troligtvis fått isbildning i vattenrören efter ett strömavbrott i stugan. Med resultatet att en kopplingsbult (eller vad den heter?) spängts sönder och det droppar vatten. Röret med bulten går till min duschblandare. Naturligtvis kan jag inte duscha eftersom varje gång jag sätter på vattnet sprutar det ut ur den trasiga biten i röret.
Nu till min fråga.Var kan snarast möjligast jag köpa en sådan bult? Om man nu inte kan täta den provisoriskt på något vis?
Tacksam för svar!
Redigerat:
VA-Trör med FPL-koppling.... Inte strålande kombination.
Inte heller lock med packning på klämringsände....
Men för att endast plugga din anslutning på ett korrekt sätt som läcker köper du två artiklar:
Dels en 15mm mutter från Vatette, och en Plugg.
Dra åt tills det stumnar med den koniska delen av pluggen mot T-röret.
Klart.
https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Plugg-VA-1219-15-mm-1945971/5109218/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Kopplingsmutter-VA-1220-15-mm/7952890/artikel-detaljer.html
Vill du bara göra samma sak igen (men det är ej att rekommendera) så köper du ett lock med packning i dimension 15.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lamringar-nipplar-och-bussningar/lock-452270/
Vill du ha en Vatette mutter + plugg skickad till dig så kan jag bistå med det, men då har du inte prylarna i brevlådan först tidigt nästa vecka. Skicka PM i så fall.
Men för att endast plugga din anslutning på ett korrekt sätt som läcker köper du två artiklar:
Klart.
https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Plugg-VA-1219-15-mm-1945971/5109218/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Kopplingsmutter-VA-1220-15-mm/7952890/artikel-detaljer.html
Vill du bara göra samma sak igen (men det är ej att rekommendera) så köper du ett lock med packning i dimension 15.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lamringar-nipplar-och-bussningar/lock-452270/
Vill du ha en Vatette mutter + plugg skickad till dig så kan jag bistå med det, men då har du inte prylarna i brevlådan först tidigt nästa vecka. Skicka PM i så fall.
Somm @Krilleman är inne på, du bör nog byta kopplingen till vänster med, vad jag tycker mig se är att det är klämringen som syns där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aah, tack för infon!Har dock 30 mil till närmsta Hornbach så det får bli någon annan butik. Kanske närmsta vvs firma sälja kopplingsmuttrarna?Krilleman skrev:
VA-Trör med FPL-koppling.... Inte strålande kombination.
Klart.
[länk]
[länk]
Kommer tyvärr inte hinna vänta på posten. Med stort tack ändå
Får bli en tur till Jula då skulle jag tro
Redigerat:
När du har fixat till läckan kan det vara lämpligt att provtrycka vatteninstallationen så att det inte har frusit sönder på fler ställen innan du startar gång vattnet igen. Provtryckningspump finns att hyra på närmaste maskinuthyrare eller kanske närmaste vvs-firma.K kaffetorsk skrev:
Bra idé! Jag skall faktiskt ta hit en vvs:are i vår för ett lite större jobb. Kommer absolut be honom/henne se över systemet grundligt för eventuella brister då.N NoOne2k skrev:
Du behöver ingen pump. Det räcker med en manometer som du kan ansluta på på ett lämpligt ställe. Du måste ha ett slutet system. Inget tryckfall på 15 minuter och det är tätt. Pumpen är bra innan man driftsätter med vatten. Men i det här fallet funkar det lika bra med en manometer för ett par hundralappar plus lite olika kopplingar.
Det är bl.a den som behöver fixas vid nästa besök av en röris.Silver78 skrev:
Du behöver ingen pump. Det räcker med en manometer som du kan ansluta på på ett lämpligt ställe. Du måste ha ett slutet system. Inget tryckfall på 15 minuter och det är tätt. Pumpen är bra innan man driftsätter med vatten. Men i det här fallet funkar det lika bra med en manometer för ett par hundralappar plus lite olika kopplingar.
Jag vet inte riktigt om jag håller med dig där. Hade det varit så att några kopplingar hade bytts av en annan anledning så hade jag med bara provtryck med befintligt vattentryck. Nu är det en konstaterad skada på ett ställe. För att stressa systemet lite och upptäcka ev. svaga punkter rekommenderar jag att man provtrycker med en pump.Silver78 skrev:
Det finns två sidor av det myntet. Har systemet varit utsatt för frysning så är det framförallt skarvar som tar den värsta smällen. Om man stressar systemet med ett tryck som är högre än drifttryck kan det medföra ytterligare skador. Om det är tätt vid normalt tryck som man övervakar över tid lite och då. Så kan man provtrycka systemet med pump när det finns bättre förutsättningar.N NoOne2k skrev:Jag vet inte riktigt om jag håller med dig där. Hade det varit så att några kopplingar hade bytts av en annan anledning så hade jag med bara provtryck med befintligt vattentryck. Nu är det en konstaterad skada på ett ställe. För att stressa systemet lite och upptäcka ev. svaga punkter rekommenderar jag att man provtrycker med en pump.
Klicka här för att svara