Krilleman
Jag tolkade det som att muttern på blandar-röret var 3/8... Men nu börjar jag tvivla... :x

Redigerat:
  • Gilla
Choel
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag tolkade det som att muttern på blandar-röret var 3/8... Men nu börjar jag tvivla... :x
Slangen passar enligt bild ser det ut som dock inte 12 röret då han har en G10 och inte en 12?

Krilleman
Hmmm... TS skrev...
makterna skrev:
Monterar nytt handfat men har stött på ett problem. Med den nya blandaren följer en slang med G1/2-gänga. Den behöver fästas i ett rör med R10 (G3/8)-gänga - så jag köpte en adapter på Biltema för detta ändamål. Men problemet är röret med R10-gängan (som för övrigt är 12 mm i ytterdiameter) tar emot på insidan (!) av adaptern så det går knappt att vrida åt mer än något varv. Är det adaptern som är konstig eller har jag gjort något fel? Försökte såga av röret lite närmare "förtjockningsringen" men det hjälpte inte.
Alltså har jag läst fel, "blandarslangen har en 1/2" gänga"... Men den bilden som "Makterna" länkar till har en 12x15 VA koppling... Och en VA koppling som är 12mm är det en 3/8" gänga (10) på och 15mm är det 1/2"gänga (15)

Finn ett fel, något är galet som inte är rätt...

Redigerat:
...

krilleman_215 skrev:
Hmmm... TS skrev...

Alltså har jag läst fel, "blandarslangen har en 1/2" gänga"... Men den bilden som "Makterna" länkar till har en 12x15 VA koppling... Och en VA koppling som är 12mm är det en 3/8" gänga (10) på och 15mm är det 1/2"gänga (15)

Finn ett fel, något är galet som inte är rätt...
Det är kaos nu :)

Om vi försöker reda ut detta:

Han har en blandare med inv G15!
Röret han skall ansluta till ser ut som ett 12 mm koppar rör
Han har köpt en G10 x G15 utv
Den passar inte på 12 mm koppar
Alltså en 12 x G15 behövs!

Så har jag uppfattat det?

Krilleman
Den felande länken = krilleman_215 :o

Dra en lätt slutsats, inga fler lunch-groggar för mig!

Det han har en är förkromad sexkantsnippel 10x15 och ingen 12x15 VA! :wow:

Suck! Att man aldrig kan göra något rätt...

Krilleman
En VA 12xR15 skulle göra susen som sagt! :cool:

1947092

Men vem var det som sa:
"Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter!"

Redigerat:
Kapar denna tråden. :p

Ska dra om ett rörsystem tillfälligt och för att få tag på grejer utan att behöva springa in i butik eller vänta på paket så är Biltema enda rimliga alternativet med sin Drive-In. (y) Dock är det en bit till närmaste varuhus så kan inte åka och få några grejer och testa och sedan åka tillbaka och få tag i resten.

Men blir väldigt osäker. För att få ihop tappventil https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventiler/tappventil-g12-2000033542 med PEX väggfäste https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex...kopplingssystem/pex-vaggfaste-hona-2000030585
Sitter det planbricka och bara skruva ihop eller ska man bruka lin på så små dimensioner?
På deras tappvattenfördelare borde man kunna köra med lin i ändanslutningarna? På LKs sitter det ju packningar.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex-plastrorsystem/push-kopplingssystem/pex-grenror-2000030615

Synd att man inte laddat upp bruksanvisningarna som de har gjort på en massa andra produkter.

Krilleman
Lin+locher är svaret på båda frågeställningarna.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Lin+locher är svaret på båda frågeställningarna.
Perfekt, tack! (y):D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.