1 161 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Säkerhetsventil
Jag har en säkerhetsventil vid min varmvattenberedare som börjat läcka lite. När jag läser om dessa ventiler så står det att "effekten på säkerhetsventilen ska vara större än kärlets nominella effekt"
Vilken effekt avses här? Om det är trycket då ventilen ska öppna, så kan den väl rimligtvis inte vara större än trycket som kärlet ska klara av?
Vilken effekt avses här? Om det är trycket då ventilen ska öppna, så kan den väl rimligtvis inte vara större än trycket som kärlet ska klara av?
Effekt är väl fel ord, men om du tänker tryck, så är det nominella trycket lika med arbetstrycket och inte kärlets maxtryck. Därav följer att säkerhetsventilen ska ha ett tryck över det nominella för att fungera som tänkt.Sangris skrev:
Exempelvis : Vattentryck normalt varierande mellan 2-5 bar, VVB:s maxtryck 10 bar ger säkerhetsventilens utlösningstryck någonstans mellan 6-9 bar.
Ja, så måste det förstås vara. Effekt är Esbe's uttryck på en sida jag hittade. Bad & vvs, tror jag det var...HasseTeknik skrev:
Effekt är väl fel ord, men om du tänker tryck, så är det nominella trycket lika med arbetstrycket och inte kärlets maxtryck. Därav följer att säkerhetsventilen ska ha ett tryck över det nominella för att fungera som tänkt.
Exempelvis : Vattentryck normalt varierande mellan 2-5 bar, VVB:s maxtryck 10 bar ger säkerhetsventilens utlösningstryck någonstans mellan 6-9 bar.
Klicka här för att svara