Hej!

Har försökt leta mig till hur man fyller på en hydrofor. Jag fattar att man stänger av pumpen, öppnar kranar och fyller på luft med kompressorn så att det rinner ut vatten, men hur mycket luft? Mätaren rör sig inte när jag fyller på luft utan flippar mellan 1 någonting. Den brukar slå till vid 2 och av vid 4. Kan stå en bra stund och fylla på luft utan att något annat händer mer än att det rinner vatten ur kranen. Orkar inte tömma hela tanken heller utan kör med kompressor.

Jag antar att du har ett nivåglas i hydroforen. Du stänger av pumpen och tappar ur vatten tills nivån är där du vill ha den vid tillslag. Vanligtvis längst ner på nivåglaset. Sedan stänger du alla kranar och fyller på luft tills du uppnår tillslagstrycket. Är det en stor hydrofor kan det ta ganska lång tid.

Jahaaaaa... Okej! Kranarna ska alltså stängas... Tack som fan! Äntligen. Kanske en dum fråga, men vart tar vattnet vägen när man fyller på luft? Tänker att vattnet borde komma ut om luften ska in, haha

Meningen är att inte vattnet skall ta vägen någonstans. Det är trycket som skall öka när man pumpar in mer luft.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Meningen är att inte vattnet skall ta vägen någonstans. Det är trycket som skall öka när man pumpar in mer luft.
Kungligt! Tack snälla :D

Tömde hydroforen tills vattentrycket var dåligt samt klockan stod långt ner, men nivåglaset var fortfarande fullt. Ska man tömma mer eller hur får man vattennivån att sjunka i röret?

Om jag fyller på med luft under tiden kranarna är öppna ökar trycket men det åker bara vatten i röret. Tänkte att det kunde vara ett snabbare sätt att tömma men röret blir aldrig tomt på vatten

Ja, du ska tömma mer. En variant är att tömma helt och strunta i att pumpa in luft.

D Daniel 109 skrev:
Ja, du ska tömma mer. En variant är att tömma helt och strunta i att pumpa in luft.
Okej! Tack för hjälpen. Du menar att jag ska öppna locket då eller?

På något vis måste luft in, hur kvittar.
Kan du tappa ur en kran som ligger lägre än tanken nära kan det räcka med att öppna den. Är den inte i direkt anslutning måste något annat öppnas. Finns en luftventil öppnas lämpligen den. Är tömningskranen över tanken måste luft pumpas in.

Men svaret beror ju på hur installationen ser ut. Och flera svar kan vara rätt på samma anläggning.

D Daniel 109 skrev:
På något vis måste luft in, hur kvittar.
Kan du tappa ur en kran som ligger lägre än tanken nära kan det räcka med att öppna den. Är den inte i direkt anslutning måste något annat öppnas. Finns en luftventil öppnas lämpligen den. Är tömningskranen över tanken måste luft pumpas in.

Men svaret beror ju på hur installationen ser ut. Och flera svar kan vara rätt på samma anläggning.
Har ingen kran som ligger längre ner utan bara ovanför. Öppnade kranarna i bottenvåningen och pumpen är i källaren så det blir en bit upp såklart. Det finns en öppning för att släppa ut trycker ovanpå hydroforen och en nippel vid röret och klockan längst ner.

Jag satte dit kompressorn så att den kunde trycka ut vattnet med hjälp av luft men det kommer väldigt lite vatten i kranen uppe trots att det är kvar vatten i röret som åker runt när jag pumpar in luft. Gör jag fel?

Om jag stänger alla kranar och pumpar in luft, kan det höjas luft i röret då så vattnet försvinner? Det kommer knappt vatten när jag har på kompressorn.

Vatten kan inte komprimeras, det måste släppas ut. Så in med luft och ut med vatten. Så länge det inte kommer luft i kranarna är det inget fel.

Så här ser hydroforen ut. Det finns något lock uppe på och något rör under. Fyller under röret vid nippeln.Nu är trycket vid 4 eftersom jag satte på pumpen. Gav upp :(

Vad gör jag när det inte kommer ut mer vatten trots lufttryck nerifrån?

Förlåt att jag inte fattar något! Förstår att vattnet ska ut och vattennivån ska vara långt ner på röret, men jag vet inte hur fan jag ska få ut vattenhelvetet

Tack snälla för ditt tålamod

• Hydrofor med mätare, rör och ventiler i ett källarrum, tryck vid 4, nära en vattenpump och säck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ingen tappkran i botten?

Annars är standardproceduren:
1 Slå av pumpen
2 Töm hydroforen
3 Fyll luft i tom hydrofor till 0,8*tillslagstrycket, tex 0,8*2=1,6 bar
4 Koppla bort luftfyllerigrejorna
5 Starta pumpen, kontrollera till- och frånslag

Ta inte bort luckan, lätt att den inte tätar sedan då packningen kan bli otät utan ny. Vad har du på höger sida på fotot, är det något filter. Röret på vänster sida vid golvet kommer säker från pumpen.

Fotografen Fotografen skrev:
Finns det ingen tappkran i botten?

Annars är standardproceduren:
1 Slå av pumpen
2 Töm hydroforen
3 Fyll luft i tom hydrofor till 0,8*tillslagstrycket, tex 0,8*2=1,6 bar
4 Koppla bort luftfyllerigrejorna
5 Starta pumpen, kontrollera till- och frånslag
Jo, det finns något i botten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.