Hej
Har en tryckströmbrytare som inte slår till. För att få igång den behöver jag knacka på kanten som är strax under fjädern där jag ställer lägsta nivån innan pumpen ska gå igång.
Kan det räcka med att ta bort den och rengöra?
Jag brukar föredra att byta saker som krånglar. Köpte en ny XMP tryckströmbrytare på Jula men blir inte klok på kopplingsschemat.
Den gamla tryckströmbrytaren är en Cewe TBE3. Mätte spänningen som är 230 direkt på svarta och blå ledaren.
När jag mätte XMP brytaren verkar den sluta mellan 1-2 2-3 och 3-4. Blir det inte kortslutning om nollan och fasen går mellan 1-2? Känner inte till uppbyggnaden inuti därav frågan. Har ingen lust att beställa en likadan TBE 3 då jag behöver vänta på leveransen och vill ha fungerande vatten.
Bifogar lite bilder på pumprum, pump och gamla inkopplade tryckströmbrytaren och XMP jag köpte på Jula med kopplingsschemat.
Hoppas det hjälper till.
Har en tryckströmbrytare som inte slår till. För att få igång den behöver jag knacka på kanten som är strax under fjädern där jag ställer lägsta nivån innan pumpen ska gå igång.
Kan det räcka med att ta bort den och rengöra?
Jag brukar föredra att byta saker som krånglar. Köpte en ny XMP tryckströmbrytare på Jula men blir inte klok på kopplingsschemat.
Den gamla tryckströmbrytaren är en Cewe TBE3. Mätte spänningen som är 230 direkt på svarta och blå ledaren.
När jag mätte XMP brytaren verkar den sluta mellan 1-2 2-3 och 3-4. Blir det inte kortslutning om nollan och fasen går mellan 1-2? Känner inte till uppbyggnaden inuti därav frågan. Har ingen lust att beställa en likadan TBE 3 då jag behöver vänta på leveransen och vill ha fungerande vatten.
Bifogar lite bilder på pumprum, pump och gamla inkopplade tryckströmbrytaren och XMP jag köpte på Jula med kopplingsschemat.
Hoppas det hjälper till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Sent svar så ditt problem är säkert redan löst.
Du ska koppla in nya tryckströmbrytaren likadant som den gamla. Svart och blå tamp ska ligga över en slutande kontakt, eftersom de är manöverkretsen för en kontaktor. Det är därför du mäter 230 V över dessa, då kontaktorn inte är dragen. Kontaktorn sitter i kontaktormotorskyddet på väggen.
För övrigt tycker jag personligen att Telemecanique XMP är en sämre tryckströmbrytare än din gamla TBE 3. Svårare att ställa in tryck på, samt trängre och besvärligare att koppla in.
Sent svar så ditt problem är säkert redan löst.
Du ska koppla in nya tryckströmbrytaren likadant som den gamla. Svart och blå tamp ska ligga över en slutande kontakt, eftersom de är manöverkretsen för en kontaktor. Det är därför du mäter 230 V över dessa, då kontaktorn inte är dragen. Kontaktorn sitter i kontaktormotorskyddet på väggen.
För övrigt tycker jag personligen att Telemecanique XMP är en sämre tryckströmbrytare än din gamla TBE 3. Svårare att ställa in tryck på, samt trängre och besvärligare att koppla in.
Klicka här för att svara
