Hej!
Jag bor i ett gammalt hus som har helgjutet avlopp till handfatet på en av toaletterna. Nu börjar det bli stopp i avloppet men jag hittar inget bra sätt att rensa.
Se bild.
Om jag skruvar upp skruvarna så är det hopplöst att komma ner å peta med något i vattenlåset. Samtidigt känns hela röret som går ner i golvet som det sitter där, så även om jag försökte lossa röret från handfatet så skulle jag inte kunna komma åt bättre..?
Hur gjorde man förr när inte allt var i plast och gick att montera isär lätt?
Jag bor i ett gammalt hus som har helgjutet avlopp till handfatet på en av toaletterna. Nu börjar det bli stopp i avloppet men jag hittar inget bra sätt att rensa.
Se bild.
Om jag skruvar upp skruvarna så är det hopplöst att komma ner å peta med något i vattenlåset. Samtidigt känns hela röret som går ner i golvet som det sitter där, så även om jag försökte lossa röret från handfatet så skulle jag inte kunna komma åt bättre..?
Hur gjorde man förr när inte allt var i plast och gick att montera isär lätt?
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Byt avloppsrör till ett i plast, jag är osäker på om du kommer få ditt gamla rör rent.
Ser att det är ett gammalt inlägg nen har exakt samma typ av rör och funderar också på hur man ska kunna rensa det? Är inte stopp men det börjar på att sjunka ner sakta så det är nog dags att rensa snart. Om man skruvar loss skruvarna kommer man åt något då eller krävs det att man plockar bort hela röret? Misstänker att det kan bli problem att få tillbaka allt så att det fortfarande är tätt efter då det är rätt gammalt. Detta är vår enda toalett just nu då vi renoverar den andra så vill helst inte göra något dumt så vi blir utan toalett helt.
Om det är lika fint som trådskaparens så är det bara att hålla en hink under under pluggen, skruva bort båda pluggarna och rensa med en bit ståltråd och gärna försöka spola från övre pluggen och i handfatet mot den nedre pluggen med en slangbit.U Ulrikaknifstrom skrev:Ser att det är ett gammalt inlägg nen har exakt samma typ av rör och funderar också på hur man ska kunna rensa det? Är inte stopp men det börjar på att sjunka ner sakta så det är nog dags att rensa snart. Om man skruvar loss skruvarna kommer man åt något då eller krävs det att man plockar bort hela röret? Misstänker att det kan bli problem att få tillbaka allt så att det fortfarande är tätt efter då det är rätt gammalt. Detta är vår enda toalett just nu då vi renoverar den andra så vill helst inte göra något dumt så vi blir utan toalett helt.
Om det är rostigt däremot så kan det vara dags att byta ut det mot ett nytt i plast. Kan kräva en anpassad gummimuff mot avloppsröret i golvet, tex en sådan här https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-gumminippel-58-40-50-gul/
Ok tack för snabbt svar. Då får vi prova det. Inser att den här toaletten också behöver renoveras men det får vänta tills den andra är klar.Exostor skrev:
Om det är lika fint som trådskaparens så är det bara att hålla en hink under under pluggen, skruva bort båda pluggarna och rensa med en bit ståltråd och gärna försöka spola från övre pluggen och i handfatet mot den nedre pluggen med en slangbit.
Om det är rostigt däremot så kan det vara dags att byta ut det mot ett nytt i plast. Kan kräva en anpassad gummimuff mot avloppsröret i golvet, tex en sådan här [länk]
Jag har ett likadant vattenlås på ovanvåningen. För ett tag sedan sjönk vattnet undan väldigt långsamt så jag försökte mig på att börja rensa. Inte det enklaste. Pluggarna satt så hårt att jag inte kunde lossa på dem. Jag började lossa röret under handfatet men ner mot golvet så såg det ut som att allt var gjutet mot röret som går under golvet. Det gjorde att jag inte vågade mig på att dra loss röret där och då riskera att allt gick sönder. Det ligger samma golv i toalettutrymmet, som på hela ovanvåningen, ett massivt trägolv från 1974 så jag kunde se i mellanrummet mellan golv och rör att när jag ryckte i avloppsröret så rörde sig röret under golvet också. Det slutade med att jag använde mig av en vanlig vaskrensare. Jag fick kämpa en del men vattnet rinner ner som det ska.
Ja, jag misstänker att det kan bli problem om man börjar på och försöka lossa på röret. Vårt hus är från samma tidsperiod då det är nog byggt på samma vis.R Rookie84 skrev:Jag har ett likadant vattenlås på ovanvåningen. För ett tag sedan sjönk vattnet undan väldigt långsamt så jag försökte mig på att börja rensa. Inte det enklaste. Pluggarna satt så hårt att jag inte kunde lossa på dem. Jag började lossa röret under handfatet men ner mot golvet så såg det ut som att allt var gjutet mot röret som går under golvet. Det gjorde att jag inte vågade mig på att dra loss röret där och då riskera att allt gick sönder. Det ligger samma golv i toalettutrymmet, som på hela ovanvåningen, ett massivt trägolv från 1974 så jag kunde se i mellanrummet mellan golv och rör att när jag ryckte i avloppsröret så rörde sig röret under golvet också. Det slutade med att jag använde mig av en vanlig vaskrensare. Jag fick kämpa en del men vattnet rinner ner som det ska.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Risken är att röret är som kex under golvet om det börjat bli 50-60 år. Det är även dags att byta där innan det börjar läcka. Gjutjärnsrören brukar växa inåt, dvs de blir allt trängre inuti. Samtidigt som rosten jobbar sig utåt. Går det lätt att få loss röret vid golvet så byt därifrån och uppåt.
Klicka här för att svara