Håller på att riva ut en tvättstuga anno 1971 där följande koppling sitter. Hoppades bara kunna slita bort och sätta dit en G15 kulventil. Går att gänga ungefär ett varv sen tar det stopp, som om det är olika stigning på gängorna.
Någon som vet vad det är för koppling eller övergång som behövs för att kunna få på en normal G15?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet vad det är för koppling eller övergång som behövs för att kunna få på en normal G15?
G-gänga är cylindrisk rörgänga.
R-gänga är konisk rörgänga.
Dy är klämringskoppling.
Man har aldrig gängtejp ihop med klämringskoppling, risken är att kopplingen spricker. Gängtejpen gör ingen nytta eftersom det är konan som är tätningen, gängan håller bara ihop delarna.
G-/R-gängor har slät ände.
Dy har fasning på insidan så att klämringen kan täta.
R-gänga är konisk rörgänga.
Dy är klämringskoppling.
Man har aldrig gängtejp ihop med klämringskoppling, risken är att kopplingen spricker. Gängtejpen gör ingen nytta eftersom det är konan som är tätningen, gängan håller bara ihop delarna.
G-/R-gängor har slät ände.
Dy har fasning på insidan så att klämringen kan täta.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Om dom är fullkomligt omöjliga skulle jag kapa rören, köpa en meter kopparrör och skarva. Men två skiftnycklar modell större, en på koppling och en på mutter och sen lite jävlar anamma så bör du nog lyckas, men där under kommer du ändå bara hitta gamla klämringar på en sliten rörände som jag inte skulle återanvända. Och med tanke på att den som monterat detta använt gängtejp av någon anledning så sitter där säkert ingen stödhylsa. Kapa direkt och slipp en massa krångel.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men kolla rördiametern noga. Det som idag är 15mm rör var förr 16mm. Det var ngn. gång på 70 talet man bytte. Det finns kopplingar med 16mm klämringskoppling åt ena hållet, och 15 åt andra hållet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
