10 004 läst ·
54 svar
10k läst
54 svar
Servostyrd magnetventil
Inte vad jag vet , det blir någon/ra 90 graders för att få det så rätt som möjligt , ser nog lite tokigt ut, men två 90 då med gänga in eller utv. vad som behövs för att få ihop det, går att få till alla möjliga grader genom att vrida på dom, men tar lite plats.
Plats finns det gott om.J jonaserik skrev:
Jag kanske använde fel ord, jag menade inte ledad som i att ändra vinkel, utan där mutter-delen spinner fritt så att säga.
Redigerat:
Nu får du utveckla det lite mer, kanske med en enkel skiss, din ventil sitter lite avigt till som du säger, kan du inte förlänga från kranen med en vanlig 6 bars slang och sätta en kran på annat ställe, MV kommer ju att sitta före allt och då finns inget tryck kvar på utsidan. Vanlig trädgårdsslang får inte stå med tryck på i solljus, kan bli som en boll på sämsta stället och spricka där.
Sätter jag en kran på annat ställe så behöver jag inte MV, och nej, det finns inget lämpligt ställe att sätta en kran på. Detta är en tillfällig lösning tills dess att jag fått en kran på ett helt annat ställe.J jonaserik skrev:Nu får du utveckla det lite mer, kanske med en enkel skiss, din ventil sitter lite avigt till som du säger, kan du inte förlänga från kranen med en vanlig 6 bars slang och sätta en kran på annat ställe, MV kommer ju att sitta före allt och då finns inget tryck kvar på utsidan. Vanlig trädgårdsslang får inte stå med tryck på i solljus, kan bli som en boll på sämsta stället och spricka där.
Dessutom har jag redan MV, nu behöver jag montera den. Monteringen i sig har egentligen ingenting att göra med att kranen sitter avigt till.
Problemet är följande: Kranen har 1/2"-anslutning med utvändig gänga. MV har 1/2" anslutning med utvändig gänga. Således behöver jag en "muff" med 1/2" invändig gänga.
Problemet med en "stel" muff är att jag blir tvungen att snurra på MV, vilket gör att jag inte kan styra hur MV-huset hamnar rent orienteringsmässigt. Jag vill att huset ska peka uppåt, så att vatten inte kan lägga sig där anslutningskabeln går in.
Därav skulle jag vilja ha en muff med en (eller två) lösa (lekande?) muttrar.
Edit: En sån här, fast dubbel: https://billigtvvs.se/vvs/varme-ventilation/element-och-radiatorer/overgangsnippel-m26xg15-utvandig/
Svårt att säga vad som går att använda, du får ta din MV med till varuhuset och skruva ihop lite delar och se om det fungerar. Bilden som du länkar till först är ett radiatortkoppel om jag inte ser helt fel och stämmer inte med gängorna. Så det enda jag kan säga är Unionkoppling. Kan finnas annat med som jag inte vet.
Skaffa två halvkopplingar + en snutt cu-rör så har du gjort dig en dubbelmutter.J jim_b skrev:Sätter jag en kran på annat ställe så behöver jag inte MV, och nej, det finns inget lämpligt ställe att sätta en kran på. Detta är en tillfällig lösning tills dess att jag fått en kran på ett helt annat ställe.
Dessutom har jag redan MV, nu behöver jag montera den. Monteringen i sig har egentligen ingenting att göra med att kranen sitter avigt till.
Problemet är följande: Kranen har 1/2"-anslutning med utvändig gänga. MV har 1/2" anslutning med utvändig gänga. Således behöver jag en "muff" med 1/2" invändig gänga.
Problemet med en "stel" muff är att jag blir tvungen att snurra på MV, vilket gör att jag inte kan styra hur MV-huset hamnar rent orienteringsmässigt. Jag vill att huset ska peka uppåt, så att vatten inte kan lägga sig där anslutningskabeln går in.
Därav skulle jag vilja ha en muff med en (eller två) lösa (lekande?) muttrar.
Edit: En sån här, fast dubbel: [länk]
Eller
Köp Nito hane inv. R15 + Nito hona inv. R15
Klicka här för att svara