3 763 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Luftinjektor till hydrofor?
Vi har en djupborrad brunn med en 300l hydrofor nyligen installerad. Jag funderar nu på att installera en luftinjektor för att slippa att manuellt behöva fylla på luft i hydroforen med jämna mellanrum. Vattenkvaliteten är bra utan dålig lukt eller liknande och syftet med injektorn är enbart att se till att mängden luft i hydroforen håller sig på rätt nivå och på så sätt minimera behovet av manuella påfyllningar av luft. Tänker jag rätt eller? 
//Peter
//Peter
Jag skulle inte investera i en luftinjektor bara för att slippa lufta hydroforen max ett par gånger per år.
Ifall ni luftar oftare, har ni kollat så hydroforen är absolut tät?
Luftinjektor brukar man använda då vattnet behöver en "enklare" behandling/rening, mot ex. svavelväte.
Annars finns ju hydropresser som alternativ, de behöver inte luftas.
Ifall ni luftar oftare, har ni kollat så hydroforen är absolut tät?
Luftinjektor brukar man använda då vattnet behöver en "enklare" behandling/rening, mot ex. svavelväte.
Annars finns ju hydropresser som alternativ, de behöver inte luftas.
Med så mycket förbrukning är hydroforen troligen för liten, ni kanske skulle behöva en 500 liters eller eventuellt ännu större.
Har någon räknat på pumptillslagen, dvs hur ofta pumpen startar vid optimal luftmängd och max vattenuttag?
Har någon räknat på pumptillslagen, dvs hur ofta pumpen startar vid optimal luftmängd och max vattenuttag?
Klicka här för att svara