Installerade en ny diskmaskin här hemma igår, och allt gick bra tills det var dags att ansluta avloppsslangen till vattenlåset. Kännas som den nya slangen har en grövre dimension, enligt manualen 22 mm (en Miele).

Så får den inte tätt på anslutningspunkten vi använde för den gamla maskinen, är det ett nytt vattenlås jag behöver? Hittar dock inte information om att det skulle finnas olika standarder?

Det känns som att anslutningen som pekar rakt upp från vattenlåset kanske har lite grövre dimension, är det den jag borde använda? Den är dock stängd, skär jag själv bort locket med kniv bara då? Hur stoppar jag det från att läcka ut vatten ur den andra anslutningspunkten i så fall?

Diskmaskinsslang som inte passar på befintligt vattenlås, som visar olika anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du får skaffa en tätningspropp till den lilla anslutningen. Skär av toppen på den grövre anslutningen och montera slangen.

Svart plasttätningspropp för anslutning, visad i närbild.

• Gilla
DavidByrne
  • Laddar…
Gav det ett nytt försök nu på morgonen, trycka ihop och skruva hårdare verkar ha fått det tätt på den existerande anslutningen

• Gilla
Rob Den Hertog
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.