Hej, vi ska gräva för ett avlopp / minireningsverk och behöver fråga om vi får använda 15 m av grannen för att för använda leda avloppet till en gammal brunn som står på en åkermark. Är det någon som har ett enkelt ex. på hur ett sådant ledningsavtal kan utformas?
 
C curma skrev:
Hej, vi ska gräva för ett avlopp / minireningsverk och behöver fråga om vi får använda 15 m av grannen för att för använda leda avloppet till en gammal brunn som står på en åkermark. Är det någon som har ett enkelt ex. på hur ett sådant ledningsavtal kan utformas?
Menar du att du vill göra ett avtalssrvitut?
 
Jiji Jiji skrev:
Menar du att du vill göra ett avtalssrvitut?
ja precis!
 
Så här enkelt har vi skrivit:
Ändamål: avlopp

Rätt att anlägga, använda och underhålla infiltrationsbädd i läge A (se bifogad karta) samt att anlägga, använda och underhålla underjordisk ledning för avlopp i läge B (se bifogad karta).

Till förmån för fastigheten XXX
Belastar fastigheten XXX

Om ni bara behöver en ledning blir det ju ännu enklare. Men kom i håg att det bör stå anlägga, använda och underhålla vad det nu är ni vill lägga på grannens mark.

Sen när grannen skrivit under skickar man det till Lantmäteriet för registrering. Kostar en liten administrativ avgift.
 
  • Gilla
curma och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Så här enkelt har vi skrivit:
Ändamål: avlopp

Rätt att anlägga, använda och underhålla infiltrationsbädd i läge A (se bifogad karta) samt att anlägga, använda och underhålla underjordisk ledning för avlopp i läge B (se bifogad karta).

Till förmån för fastigheten XXX
Belastar fastigheten XXX

Om ni bara behöver en ledning blir det ju ännu enklare. Men kom i håg att det bör stå anlägga, använda och underhålla vad det nu är ni vill lägga på grannens mark.

Sen när grannen skrivit under skickar man det till Lantmäteriet för registrering. Kostar en liten administrativ avgift.
toppen tusen tack för hjälpen:D
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag hade helgraderat mig och skrivit VA istället för avlopp, en dag kanske det ska dras fram kommunalt VA och då kan vattenledningen dras samma sträcka som avloppet går.
 
  • Gilla
curma
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.