895 läst ·
5 svar
895 läst
5 svar
ledningsavtal för avlopp privat?
Hej, vi ska gräva för ett avlopp / minireningsverk och behöver fråga om vi får använda 15 m av grannen för att för använda leda avloppet till en gammal brunn som står på en åkermark. Är det någon som har ett enkelt ex. på hur ett sådant ledningsavtal kan utformas?
Menar du att du vill göra ett avtalssrvitut?C curma skrev:
Så här enkelt har vi skrivit:
Ändamål: avlopp
Rätt att anlägga, använda och underhålla infiltrationsbädd i läge A (se bifogad karta) samt att anlägga, använda och underhålla underjordisk ledning för avlopp i läge B (se bifogad karta).
Till förmån för fastigheten XXX
Belastar fastigheten XXX
Om ni bara behöver en ledning blir det ju ännu enklare. Men kom i håg att det bör stå anlägga, använda och underhålla vad det nu är ni vill lägga på grannens mark.
Sen när grannen skrivit under skickar man det till Lantmäteriet för registrering. Kostar en liten administrativ avgift.
Ändamål: avlopp
Rätt att anlägga, använda och underhålla infiltrationsbädd i läge A (se bifogad karta) samt att anlägga, använda och underhålla underjordisk ledning för avlopp i läge B (se bifogad karta).
Till förmån för fastigheten XXX
Belastar fastigheten XXX
Om ni bara behöver en ledning blir det ju ännu enklare. Men kom i håg att det bör stå anlägga, använda och underhålla vad det nu är ni vill lägga på grannens mark.
Sen när grannen skrivit under skickar man det till Lantmäteriet för registrering. Kostar en liten administrativ avgift.
toppen tusen tack för hjälpenJiji skrev:
Så här enkelt har vi skrivit:
Ändamål: avlopp
Rätt att anlägga, använda och underhålla infiltrationsbädd i läge A (se bifogad karta) samt att anlägga, använda och underhålla underjordisk ledning för avlopp i läge B (se bifogad karta).
Till förmån för fastigheten XXX
Belastar fastigheten XXX
Om ni bara behöver en ledning blir det ju ännu enklare. Men kom i håg att det bör stå anlägga, använda och underhålla vad det nu är ni vill lägga på grannens mark.
Sen när grannen skrivit under skickar man det till Lantmäteriet för registrering. Kostar en liten administrativ avgift.
Klicka här för att svara