T
Thomas808: Hej! Jag hade tänkt att renovera vår grävda brunn och som del av detta funderar jag att skapa en bättre lutning från brunnen. Brunnen sticker upp bra från marken bara det att lutningen från kan förbättras lite. Jag hade tänkt att gräva bort den befintliga lutningen och göra om den. Vilket material är bäst att återfylla med? Vad tror ni om: Skapa en initial lutning av jord. Lägga
0 svar · 706 läst
M
MoveMe: Hej, Är det någon som installerat Biokube som kan dela med sig av erfarenhet? Tycker dem verka kompaktast av de som verkar klara höga reningskrav.
0 svar · 2,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Att Prisolhöljet är brutet. Eller Radisolditot. Men strunt i det. Kan du inspektera kopplingarna från kattvinden, är det inget problem. Staffan
7 svar · 1,8k läst
·
O
Osg: Håller på att riva mitt badrum och ska demontera en vägghängd toalett. Måste kapa 12 mm koppar röret och på enklast möjliga vis plugga detta tills en rörmokare installerar ny toalett så smånigom. Vill helst ha detta gjort ikv. Finns nog mängder av trådar om detta men söker fort svar så jag kan slå på vattnet igen. Tack! [bild]
0 svar · 467 läst
·
O
Osg: Hej, River mitt badrum och ska demontera vägghängd toalett. Måste kapa anslutande 12 mm röret och på något vis plugga detta tills en rörmokare installerar ny toalett så småningom. Vad är enklaste sättet att göra detta på? Finns nog mängder med trådar om detta men vill gärna ha detta gjort redan ikv så jag kan slå på vattnet igen. Tack :)
0 svar · 378 läst
·
Flippegubben
Flippegubben: Mycket skumt, vi har bott i huset sen 2012 och aldrig hört något men sen de grävde i gatan har våra rör börjar skorra, vibrerande ljud så fort man sätter på kranen, har man spolat en stund blir det tyst som förr. Vad beror detta på?
0 svar · 652 läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Räcker det inte med att öppna säkerhetsventilen ( 4 ) och öppna en varmvattenkran för luftinsläpp?
1 svar · 1,7k läst
·
S
skydiver: [citat] Ø75 är ok på platser där DUT är varmare än -18°C och om det är kallare än så rekommenderas Ø110, så egentligen skulle man klara sig från Uppsala och söderut med Ø75. (Egentligen beror det också på stammens normflöde, om det är lägre än 5 l/s duger det med 50 resp. 75, men 5 l/s uppnås snabbt även i en villa.) [bild]
6 svar · 11,8k läst
·
ivigtut
ivigtut: oj. ser dyrt ut
1 svar · 2,8k läst
·
ivigtut
1 svar · 2,8k läst
·
M
massestudiowd: Hejsan, Detta är min första post i detta forum. Har varit läsare under lång tid, och dragit stor nytta av all den kunskap som all medlemmar besitter. Idag är det min tur att delge lite information. Kanske detta inte passar alla, utan mera riktar sig till fastighetsägare och små, medelstora samt större bostadshus. I vilket fall har jag varit delaktig i att skapa informationen till en
0 svar · 980 läst
mexitegel
mexitegel: När det gäller avloppsrör så är det av allt att döma något som fortfarande hänger i sedan betongrörens tid, i plaströr ska detta inte vara något problem. När det projekterades för kommunalt avlopp till vårt område som ligger i brant terrräng frågade jag bland annat projekteringsfirman hur det förhöll sig men enligt dem finns det bara krav på minsta lutning. Vårt avlopp lutar
3 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Nej, det arbetet är inget krav som licens eller liknande.
3 svar · 2,6k läst
M
-MH-: Jaha, då har det utgått påbud att det vore fint om det fanns varmvatten till påsk...:surprised: Snabbast möjliga att få ihop detta då? [bild] 1) Ersätt den läckande vinkeln (röd pil) och hoppas att själva röret är helt 2a ) Ersätt vid svarta pilar A och B med 2 x skruv till klämring, och sedan kopparrör med 1 x lödböj mellan. 2b) Ersätt mellan svarta pilar A och B med 2 x skruv
17 svar · 3,0k läst
·
M
MoveMe: Hej, Verkar ju finnas så många fabrikat, kan ni som har ett mini reningsverk dela med er av erfarenheter? Det är hög kravt där det ska installeras för det ligger i Göteborg. Hade kanske fått kommunalt VA om jag väntar ytterligare 5 år..... Krav: Marken är berg, så ett minireningsverk som gärna är grunt eller tar lite plats. Gärna som man kan sätta under grusvägen ( måste den
0 svar · 1,4k läst
nino
nino: Jo det är till varmvattnet såg jag nu.
6 svar · 1,3k läst
·
B
BJohan: För mig är reduktionen av bakterier viktig eftersom verket kommer att ligga nära badplats och vattentäkt. Ett polonite fosforfilter tar bort 99,9 % av bakterierna. Hur bra är Uponor clean 1 på att reducera bakterier?
3 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: Ja kanske, jag tyckte den passade perfekt även utan men jag vet inte, jag smörjde också lite på klämringen som måste kunna glida mot muttern för att kunna pressas ihop, kanske var det det som gjorde susen.....
9 svar · 1,9k läst
·
lkn02001
lkn02001: Tackar. Då sluter jag min till att det är så!
4 svar · 820 läst
M
mogge_73: [citat]
5 svar · 6,6k läst
·
M
mogge_73: Dessa texter sitter ofta på Amerikanska produkter, dom har sjukt höga krav på såna produkter, tror inte att det är bättre med produkter som saknar dessa lappar. Jag skulle nog rek. Dig att sätta dessa filter efter tryckkärlet istället. Kulventil före och efter så du slipper tömma hela ledningsnätet, när du byter filter.
1 svar · 2,5k läst
·
M
mogge_73: Tryckströmbrytaren arbetar oftast mellan 2 och 4 bar. När det saknas mottryck så startar och stannar tryckströmbrytaren hela tiden, därav svajet! starttryck är alltså där pumpen startar. Den stänger av sig på stopptryck.
11 svar · 2,4k läst
C
Caponi: [citat] Jättebra, stort tack för din tid och ditt svar :)
2 svar · 1,8k läst
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: [citat] Den här skulle ju eventuellt kunna funka, om man sätter i en bit stuprör i 90mm plaströret. Det borde ju gå att få på? 98/114-70/88MM GUMMIKOPPL.AVL. 88-282 99–113 /70–88 mm. Från ex. avloppsrör i plast eller MA gjutjärnsrör till ex. plast eller gjutjärnsrör.
3 svar · 1,9k läst
·
GoC
GoC: [citat] Ja, det blir snyggt och fint om du gjuter igen med grovbetong. Den är inte alls grov. Bila bort betong, gräv upp grus, ta bort gammal brunn, montera ny, fyll tillbaks grus till ca 1dm under golvnivå, packa till gruset, blanda betong, fyll hålet, ”vibrera” betongen (går fint med att köra en murslev ner i betongen så den flyter ut, jämna till och glätta utan med den samma
16 svar · 6,4k läst
·
I
ilcretzzo: [citat] Det beror nog på att de har rört om i brunnen. Kommer förhoppningsvis blir återställd vattenkvalitet om ett par dagar. Men jag skulle inte dricka det ett par dagar om jag vore gravid, inte för att jag tror något är farligt med det utan bara för att vara på de säkra sidan. När vi bytte pumpen smakade vattnet lite konstigt första dagen.
1 svar · 1,5k läst
Amazonic
Amazonic: Blir nog en hydrofor igen. Har denna enbart en anslutning precis som den jag har? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/vatten/vattenpumpar/hydrofor-och-hydropress/debe-c2-lite-ut-2012150-hydrofor-150-l-2812650
4 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: En regelbit mot kanten och släggan, knacka först på ena sidan sedan andra sidan ,med lite lätta slag och senare med hårdare med måtta, se efter så den inte kommer snett bara
15 svar · 3,3k läst
·
ådal
ådal: Denna på en lämplig plats? https://www.hornbach.se/shop/FALUPLAST-Sadelslangnippel-32-110-mm-x-45-8082434/8595844/artikel-detaljer.html Lägg upp en bild på hela vattenlåset, så kanske vi kan se en lättare lösning!
3 svar · 1,6k läst
·
Christian645
Christian645: [bild] Hejsan, bakom denna vägg finns en vattenslang med egen blandare som används till trädgården. Men vad är dessa två för slags kranar?
0 svar · 576 läst
·
A
andersmc: [citat] Det går inte, eftersom det inte är två vanliga vinkelkopplingar. Inne i dem är det en bearbetad yta som är en del av själva stängningen av vattnet. Byter du dem mot något annat kan du inte längre stänga av vattnet.
4 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.