Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hej!
Jag har ett 32mm PEM rör (utvändig diameter) som kommer in i huset i närheten av en tapp som sitter på väggen. PEM röret går under huset och ut till vår trädgård precis där vi vill ha en enkel utomhuskran. Går det på ett smidigt sätt att mixtra ihop dessa två? (Se bild).
Jag har ett 32mm PEM rör (utvändig diameter) som kommer in i huset i närheten av en tapp som sitter på väggen. PEM röret går under huset och ut till vår trädgård precis där vi vill ha en enkel utomhuskran. Går det på ett smidigt sätt att mixtra ihop dessa två? (Se bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enkelt, men kanske inte så elegant sätt, är att använda en anslutningsslang. Dessa finns i en massa olika längder och ibland med olika gänga i repektive ända. Din tappkran har R15 gänga.
För att få till en gänga på PEM-slangen behöver du en PEM-koppling. Det finns en variant som direkt ger en R20 utvändig gänga på en 32mm slang:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-32x20r-utv/
En passande slang blir då:
https://www.rinkabyror.se/artikel/ansl-slang-r-fri-omfl-f-tappvatten-rv-15-20rx1200mm/
Men det finns massor av andra sätt att göra detta om du inte får tag i en anslutningsslang med en R15 och en R20 koppling. Ofta har de samma gänga i båda ändar. Då kan du använda en rak PRK-koppling för 32mm PEM, ta bort den ena tryckskruven, och istället skruva i en 32x15R D-nippel.
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-32x15/
Den tätas med lin mot PRK-kopplingen.
Slangarna har en planpackning och ska inte ha någon mer tätning alls när de dras mot en plan ända som på din tappkran och D-nippeln.
För att få till en gänga på PEM-slangen behöver du en PEM-koppling. Det finns en variant som direkt ger en R20 utvändig gänga på en 32mm slang:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-32x20r-utv/
En passande slang blir då:
https://www.rinkabyror.se/artikel/ansl-slang-r-fri-omfl-f-tappvatten-rv-15-20rx1200mm/
Men det finns massor av andra sätt att göra detta om du inte får tag i en anslutningsslang med en R15 och en R20 koppling. Ofta har de samma gänga i båda ändar. Då kan du använda en rak PRK-koppling för 32mm PEM, ta bort den ena tryckskruven, och istället skruva i en 32x15R D-nippel.
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-32x15/
Den tätas med lin mot PRK-kopplingen.
Slangarna har en planpackning och ska inte ha någon mer tätning alls när de dras mot en plan ända som på din tappkran och D-nippeln.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Den där slangvarianten låter väldigt lovande! Min enda tanke (som riktigt amatör) är om inte en såpass smal slang stryper flödet i onödan? Vattnet kommer vara till utomhusbevattning så jag vill ha så bra tryck som möjligt. Kanske inte påverkas nämnvärt med en såpass kort "flaskhals"? Tusen tack för hjälpen!PNO skrev:
Ett enkelt, men kanske inte så elegant sätt, är att använda en anslutningsslang. Dessa finns i en massa olika längder och ibland med olika gänga i repektive ända. Din tappkran har R15 gänga.
För att få till en gänga på PEM-slangen behöver du en PEM-koppling. Det finns en variant som direkt ger en R20 utvändig gänga på en 32mm slang:
[länk]
En passande slang blir då:
[länk]
Men det finns massor av andra sätt att göra detta om du inte får tag i en anslutningsslang med en R15 och en R20 koppling. Ofta har de samma gänga i båda ändar. Då kan du använda en rak PRK-koppling för 32mm PEM, ta bort den ena tryckskruven, och istället skruva i en 32x15R D-nippel.
[länk]
Den tätas med lin mot PRK-kopplingen.
Slangarna har en planpackning och ska inte ha någon mer tätning alls när de dras mot en plan ända som på din tappkran och D-nippeln.
Då är sätesventilen i kranen en betydligt värre strypning.
Vill du maximera flödet så får du koppla in PEM-slangen permanent på ett grövre rör innan kranen. Det kan också bli en snyggare lösning. Men betydligt mer jobb.
Vill du maximera flödet så får du koppla in PEM-slangen permanent på ett grövre rör innan kranen. Det kan också bli en snyggare lösning. Men betydligt mer jobb.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Kanon. Då kör jag på slangvarianten tills vidare och låter en rörmokare göra en "mer ordentlig" dragning vid senare tillfälle när mycket av vårat V/A ändå kommer bytas ut. Tack igen!PNO skrev:
Klicka här för att svara