F
Hej,
Vi har ett oisolerat sommarställe där vi borrat en brunn för ca 20 år sen med dränkbar pump. Denna är kopplad till en hydropress som finns i köket under diskbänken, utan golvbrunn i närheten. Vi bygger nu ett nytt hus på tomten som är isolerat för åretruntboende. Vi vill nu ha in vatten i det nya huset. Brunnen befinner sig närmare nybyggda huset än det gamla. Nu funderar vi på följande:
1) bör man bygga ett pumphus? Hur stort? Tänker att det ska få plats för hydrofor/hydropress och vattenrening.
2) vi läste på villaagarna.se att de avråder från hydropress, för vattnet kan bli påverkat av kontakten med gummi som kan påverka lukt och smak, samt att mikroorganimer kan växa till. Någon som har erfarenhet och synpukter på detta? antar att det bästa då är att ha en hydrofor, som vi placerar i pumphuset, och vi kan då ta bort den gamla hydropressen i sommarhuset? Som det ju vore bra att bli av med, då jag antar att det är risk för vattenskador eftersom vi inte har golvbrunn under hydroforen.
Tack!
Vänliga hälsningar
Fredrik

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Hej,
Om vi har läst samma artikel så var det en redaktionell annons från ett företag som säljer just hydroforer.
De stora tillverkarna av Hydropresser använder livsmedelsklassat material.

I och med att membranet (blåsan) i hydropresserna särskiljer vatten från luft så är risken för mikrobiell tillväxt mindre i en hydropress.

Funktionen på en hydropress är samma som en hydrofor men du får underhålla en hydrofor mer, påfyllning av luft (vatten är syreförbrukande) innehåller vattnet Järn och Mangan t.ex. blir det än mer syreförbrukande.
Med resultatet att luften kommer försvinna än snabbare, fylla på luft oftare. Annars kan brunnspumpen slitas pga för många pumptillslag på kort tid.

Den enda fördelen du har med hydrofor är att om strömmen går så har du större mängd vatten lagrad, för att få ur den sista skvätten behöver du öppna bottenventilen om den är monterad.
Det vattnet vill du inte använda ändå, risk för nyponsoppa.

Till sist så är den stora fördelen priset för hydropressen. Halva priset kan du räkna med, på vissa ställen 1/3 av priset. Hydropress i kompositplast/glasfiber är att rekommendera pga ev. korrosion från vattnets innehåll (lågt pH-värde eller Salter).

Lycka till.

• Gilla
Freddekk och 1 till
  • Laddar…
F
Tack Bergback! Värdefull information. Blir definitivt en hydropress.

• Gilla
bergback
  • Laddar…
Du skriver att du ska ha plats för vattenrening. Börja med att ta ett vattenprover och skicka det till ett ackrediterat lab, vissa kommuner har egna lab annars finns ex. Eurofins.

Beroende på vad du får för provsvar kan det vara lämpligare med en hydrofor än hydropress.

Respektive produkt har sina fördelar, som jag ser det då är den stora fördelen med hydropressen utrymmet den tar i anspråk. En hydrofor kommer troligtvis att överleva din livstid, hydropress en har en gummiblåsa och gummi åldras.

Har man platsen för det hade jag rekommenderat en hydrofor framför en hydropress.

• Gilla
Freddekk
  • Laddar…
Om jag hade tillräckligt utrymme (vilket jag har idag) så skulle jag aldrig välja bort en hydrofor för en hydropress. Jag har en hydrofor idag från 1967, har svårt att tro att någon hydropress överlever ens halva den tiden. Dessutom får man hålla på att byta blåsa i när den går sönder, det slipper man vid en hydrofor, plus att pumpen inte startar och stoppar lika ofta.

När det gäller att fylla på luft så finns det automatluftare om man nu tycker det är jobbigt med 5 minuters jobb två gånger om året.

• Gilla
Freddekk
  • Laddar…
F
Tack NoOne2k och Maledictus!
Verkar inte så givet med hydropress längre, får ta mig en funderare. och se vad som är rimligt platsmässigt. Verkligen tack för att ni svarat på min fråga!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.