Hej alla! Jag har en ny hydropress (2 år) och en ny pump (flong ny) Den nya pumpen är en ganska kraftig rackare på 4,9 amp 3 fas och anpassad till den tryckhöjd jag behöver (ca 30 meter) på tryck strömbrytaren sitter 2 skruvar. Den översta (stora hjulet) reglerar tillslag- och frånslag (+ och -) medan den undre reglerar skillnaden mellan tillslag och frånslag. ( om jag har förstått allt rätt) Mitt vatten har efter mycket planlöst skruvande fått väldigt bra tryck men slutar nästan rinna helt innan pumpen jobbar upp trycket igen. Vill ”hobbylösa” detta utan tanke på livslängd på blåsa,tömma trycket etc då jag får kommunalt vatten inom 1,5 år och dessutom är så jävla trött på skiten. Fråga: Tänker jag rätt om att jag har för lågt tillslagstryck? och antingen behöver skruva på den översta (som då kommer höja både tillslag och frånslag med risk för alldeles för högt tryck. Eller istället sänka den säg ett varv och öka skillnaden (den andra skruven) med motsvarande varv? Borde då få lägre tillslagstryck men behålla det höga tryck jag vill ha i systemet? Eller ska jag ta fram cykelpumpen och pumpa? Ps. Jag vet att jag borde köpa en manometer och montera på men jag pallar helt enkelt inte Ds.. Så tacksam för good enoughlösningar och om mitt antagande är korrektMvh John

Du behöver ju minska på "skillnadsskruven" om du vill ha mer konstant tryck. Sedan gäller det ju att du har rätt mängd luft också. Det måste mätas i trycklöst system t.ex av manometer på cykelpumpen. Denna manometer kan du i nödfall också använda vid justering eftersom det rätta trycket kommer att visas när vattentrycket stiger ( gäller bara att backventilen i cykelpumpen håller tätt ).

Redigerat:
  • Gilla
John Schröder
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Du behöver ju minska på "skillnadsskruven" om du vill ha mer konstant tryck. Sedan gäller det ju att du har rätt mängd lyft också. Det måste mätas i trycklöst system t.ex av manometer på cykelpumpen. Denna manometer kan du i nödfall också använda vid justering eftersom det rätta trycket kommer att visas när vattentrycket stiger ( gäller bara att backventilen i cykelpumpen håller tätt ).
[Hejsan Hasse!
Tack för svar! Så om jag förstår dig rätt så ju närmre frånslag ligger tillslag i tryck blir ju naturligtvis trycket jämnare ( därav de ”regler och anvisningar som finns” för att pumpen inte skall behöva gå hela tiden osv. Om jag nu endast skulle minska skillnadsskruven ser jag framför mig att frånslagstrycket minskar medan tillslagstrycket ökar? Stämmer det? Isf skulle jag minska på skillnadsskruven men öka på ”tryckskruven” för att bibehålla samma ”lyft” och få ett jämnare tryck? Mvh John

Lite beroende på typ av tryckströmbrytare, men skillnadsskruven brukar påverka absoluttrycket lite också. Med skillnadsskruven på minimum, så är det ju ( i stort sett) bara huvudtryckskruven, som är aktiv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.