Ska dra helt nya avlopp inomhus men hur gör man inne om fallet inte ska bli så stort för ute ska det väl ligga minst 50 cm ner.
Eller kan man ha ett fall på ca 10cm per meter från toastolen ?
 
Diskussionen uppstår då och då, och 95% av skribenterna brukar vara överens om att fallet inte kan bli för stort i avlopp med plaströr.
 
wildeside
Det är inga problem, det fungerar i hus med flera våningar tom i höghus.
Jag har fall ute på 3 meters höjd på en längd 4 meter utan problem
 
Teorin mot för stort fall ( som jag tror att även tillverkarna hävdar), är att det fasta avfallet från toan, och även köksavlopp. Skall flyta fram på vattnet i lagom fart. Om vattnet rinner för fort så hinner inte de fasta delarna med, de sjunker mot rörbotten, och fastnar.
Om det sedan är ett problem i praktiken är en annan femma.
 
Claes Sörmland
Det där med fallet gäller långa rörledningar. Man vill inte få upp farten på avloppsvatten som leds långa vägar, det sliter på kulvertväggar, skummar och ställer till det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där med fallet gäller långa rörledningar. Man vill inte få upp farten på avloppsvatten som leds långa vägar, det sliter på kulvertväggar, skummar och ställer till det.
Hur långt är långa rörledningar i meter?
 
Staffans2000
Ett fall kan bara vara för litet, men aldrig för stort.

Staffans
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Hur långt är långa rörledningar i meter?
Hundratals meter typ.
 
wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hundratals meter typ.
Inget som en vanlig villaägare råkar ut för! handlar oftast om 10 tal meter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.