Jag och min granne delar samma enskilda avlopp och vi båda är inflyttade efter detta anlades av tidigare ägare till våra hus. Infiltrationsbädden behöver nu grävas om då den gjort sitt. Jag tycker därför det är läge att ifrågasätta varför jag ska behöva ha hela anläggningen på min tomt dvs min grannes trekammarbrunn samt en stor infiltrationsbädd för att hantera två hushåll. Så vitt jag vet finns ingen skriven överenskommelse gjord, inte vad min granne heller vet och kommunen har ingen sådan dokumentation. Jag undrar därför om jag kan yrka på att min granne får ta hand om sitt eget avlopp? Det som av praktiska skäl skulle tala för det, är att en omgrävning av bädden skulle innebära att den behöver anläggas på annan plats på min tomt vilket innebär stora ingrepp då den till storleken måste hantera två hushåll. Det andra är att marken, pga läget nedanför en slänt, har en tendens att bli vattenbemängd vid nederbörd. Det gör att vattnet i bädden har svårare att sjunka undan. En bädd med endast ett hushåll skulle reducera mängden vatten som behöver sjunka undan på den aktuella platsen. Vad har jag för möjligheter i den här situationen? Min granne utgår från att jag fortsättningsvis vill ha anläggningen på min tomt men av nämnda anledningar samt att det påverkar värdet på min fastighet så är det inte självklart för mig.

Säg att ni fortsättningsvis ska dela på avloppet av ekonomiska skäl men föreslå att denna omgång så hamnar det på grannens tomt. :D

• Gilla
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
Annars får du väl räkna på värdeminskningen på din fastighet och ge din granne ett kostnadsförslag helt enkelt.

För att båda parter ska veta vad som gäller bör det finnas ett servitut. I ert fall verkar det inte finnas. Det kan i så fall möjligen finnas en annan typ av överenskommelse. Men om det inte finns något så kan ni nog hävda att varje fastighetsägare får lösa sitt eget problem. Rimligen bör ni ge er granne en rimlig övergångstid. Om ni väljer en gemensam lösning bör ni göra en tydlig överenskommelse till exempel ett servitut.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är lantmäteriet, inte kommunen, som har hand om servitutshandlingarna. Det bör finnas ett servitut registrerat hos lantmäteriet om att din granne har rätt att nyttja avloppsanläggning på din mark.

Räkna på vad det kostar att bygga två separata anläggningar, så kommer ni fram till att det bästa är att fortsätta dela. Naturligtvis, bör ni dela på kostnaderna om avloppen ska separeras, om det är så att den nuvarade anlades för gemensamt bruk.

Jag delar avlopp med grannen på landet och när kommunen tyckte vi behövde ny infiltration, så kom vi fram till att fortsätta med gemensam. Den byggdes dock i två sektioner, så att om i framtiden våra hus får ägare som inte kommer överens, så går det att ansluta den ena sektionen till en ny trekammarbrunn.

Redigerat:
Claes Sörmland
Ja finns inget servitut så är det i princip bara att meddela grannen att det är dags att ordna sitt eget avlopp men inte på din fastighet. Sen kommer ju hela den sociala aspekten och det blir ofta känsligt när frågor med stora kostnader ska diskuteras.

Typiskt sett är det ingen bra idé att dela på infiltrationer mellan flera fastigheter. Det beror på att vattnet måste fördelas jämnt över en större yta och det ökar risken för snedbelastning av anläggningen. Sådan snedbelastning gör att delar av anläggningen sätter igen och sen sprider sig problemet och infiltrationen havererar. Den tekniska lösningen för detta är att pumpa ut avloppsvattnet istället för att låta det rinna med självfall. Eller att bygga två små infiltrationer med självfall istället för en stor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.