Vatten & Avlopp
Christian645: [bild] Hejsan, bakom denna vägg finns en vattenslang med egen blandare som används till trädgården. Men vad är dessa två för slags kranar?
andersmc: [citat] Det går inte, eftersom det inte är två vanliga vinkelkopplingar. Inne i dem är det en bearbetad yta som är en del av själva stängningen av vattnet. Byter du dem mot något annat kan du inte längre stänga av vattnet.
KnockOnWood: [citat] Hej själv :) Har själv haft samma problem när vi flyttade in i vårt nybyggda hus år 2010. Det var lantligt beläget med enskilt avlopp, trekammarbrunn, fördelningsbrunn och infiltration. När vi började sitta ute i trädgården våren 2011 kände vi en otrevlig avloppslukt. Efter lite spanande, och med hjälp av en kunnig granne, fann vi att avluftningen, som mynnade ut ovanför
Thehag76: Hej, Jag har köpte en villa med en CTC V35 som jag har kickat igång. Den har en laddomat 21 som fungerar som den skall nu. Men jag har upptäckt att skvallerröret droppar med ca 4sek mellanrum. Jag lossade den lilla ventilen röda inkopplade "ventilöppnaren" och i ventilen finns en nål som inte går att rubba. Jag har ett tryck på 0,5 bar i pannan så det skall vara okej. Men skall det
jonaserik: Tror skiten sitter i backventilen, ska gå att ta isär och rensa, för det går inte att spola baklänges
klkl: Hej! Jag hae nu köpt en bänkdiskmaskin och eftersom jag har en blandare utan möjlighet att koppla till diskmaskin hade jag nu velat koppla den via kranen tillfäligt. Jag är medveten vilka risker det kan medföra men eftersom det bara är en tillfällig lösning tills jag byter blandare så har jag inga större problem med det. Min fråga är nu vad det är jag behöver för att kunna koppla
-MH-: Du behöver den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckande-vattenutkastare.169282/
Peter_K: [bild] Lägger in det här också även om det är fel forum del då jag tycker det är synd att kasta det men i helgen hamnar det nog tyvärr i containern. https://www.byggahus.se/forum/threads/retro-porslin-toa-och-handfat-bortskaenkes.410504/
Tomasmexitegel: [citat] Tack för infon. Kranarna importerar jag själv. Bestälde ett prov ex och plockade isär den till beståndsdelar. Den var välbyggd så nu vågar jag ta hem samma serie till handfat, dusch mm.
Torptjejen: [citat] [citat] Kom inte iväg till torpet förrän nu och såg då att brunner är så vattenfylld så det går inte se inuti den att ringen är skev. Däremot ser det ut som att det är otätt utanför cementringen där som den glidit inåt, om ni förstår vad jag menar. [bild]
sockerollon: Hej Dags att förbereda projekt inför sommaren. Ska bl.a. bygga ett utekök och till det dra kall- och varmvatten. Tidigare husägare hade tydligen någon liknande lösning för en herrans massa år sedan då det finns två rör som kommer ut ur grunden. Jag vill gå på dessa för att sedan dra lämplig slang tio meter under altanen till uteköket. Men då är alltså frågan vad det kan
villasuperstar: I vårt badrum sitter en liten ring vid kranen som sprack för ett tag sen och har därefter börjat bli mer och mer "vickbar" i samband med att bitarna från kranen har lossnat. Vad jag kan se finns det en liten gummipackning som ligger mellan kranen och handfatet men är det denna som håller kranen på plats, eller är det något annat? Hur går jag till väga för att fixa denna på smartaste
Krille-72: [citat] Om det är åt dig själv vilket jag förutsätter så förstår jag att du inte vill chansa att bila bort brunnen med tanke på golvvärmen. Det seriösa alternativet är dock att bila bort brunnen. Men en lösning skulle vara att ta bort vattenlåset. Stoppa in ett passande rör som du tätar noga runt. Sen monterar du vattenlås till diskbänken som vanligt. För att kunna inspektera
hydrolift: [citat] Husgrunden. (y)
Claes Sörmland: [citat] Detta beteende är helt förväntat när någon felaktigt har installerat två vattenlås efter varandra. När vattnet rinner in i röret mellan vattenlåset har luften som det ersätter ingenstans att ta vägen. Då uppstår ett övertryck så att luft med vattenstänk pyser ut i minsta glipa. Vattenlåset i krypgrunden ska bort. [citat] Kanske försökte tidigare ägare åtgärda lukten
NY15: Okej men vi hade inget problem med trycket innan egentligen så vet inte varför han ändrade start och stopp
Roger Simonsson: Prova att byta plats på rören så du får anslutningen från DM närmast utloppsröret
dwd: Ett förtrydligande. [citat] Det är ca 12-13 meter till slänten så det är ingen jättegrej. Kommer i samband med detta ändå lägga ner ett annat rör till slänten från framsidan huset för att dränera ett vattensjukt hörn på gräsmattan (vill dock ej dra det till husets dagvattensystem) så kommer behöva schakta upp den sträckan ändå. Det var väl mest frågan kring om det fanns
Peter_K: Nuvarande ventil läcker till och från så det blir vatten på golvet och trycket sjunker. Om jag ser rätt ska det vara en 1.5 bar med 20 mm utvändig gänga samt klämkoppling, typ LK510 https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-22-1-5/ [bild] [bild] [bild]
Fastighetsskötarn: Såg ut så här, rejäl ring en bit ner på brunnen. Hilti 1000 gjorde susen. Satt dit Fernco och ny brunn nu, ska bara gjuta grovbetong. Ruskigt kul detta!
Fastighetsskötarn: Hej! Kallvattenledningen till en kran på väggen i vårt pannrum har en konstig färg och det slår igenom ner på väggen. Ledningen går rakt ner som det svarta visar. Någon som sett liknande tidigare? Kan det vara mögel? Bör man bli orolig?
tttomten: Ingen som vet om 1/2” NPT utvändig kan ersättas med något som är lätt att få tag i? För att testa själv så måste jag tappa båten på kylarglykol och det är jag inte så sugen på om jag inte vet att jag enkelt får ihop det igen.
jagkanspika: Ursäkta kapning av gammal tråd, gör en chansning om någon kan svara på detta, men jag har en likadan brunn fast precis utanför garageporten (alltså utomhus). Förutom själva silen/gallret som har gått sönder så undrar jag hur jag ska få till ett bra vattenlås (?). Garageporten är i källarplan så en del grus och sand spolas ner mot brunnen när det regnar. Jag skulle vilja ha en
Plutus: Du drar den "lagom" hårt, är den tät när du sätter på vattnet så räcker det, annars drar du den "lite" till.:-) Både ringen och gängorna kan smörjas, muttern ska löpa lätt och trycka ringkanterna mot röret
bradgard: Har upplevt sen vi flyttade in i huset att trycket i vattenkranarna är dåligt. Vi har ju rensat kranar och en kran är dessutom bytt. Att döma av isoleringens utseende har vattenrören suttit sen huset byggdes vid slutet av 60-talet. Vi hade en rörmokare här i annat jobb som tittade på rören i en hast och påpekade problemet med att man använt olika material i rörövergångar och som
tangerine: Har köpt ett projekt. Hus utan varken kök eller badrum. Kök skall byggas längs yttervägg i befintlig del av huset. Badrum tänker vi blir i en tillbyggnad. Det finns kommunalt vatten och avlopp i tomtgräns och vi har bestämt att koppa in oss på det. Att bygga till badrum och sätta in kök är inget vi hade planerat att göra direkt, men utan vatten är det ju svårt att kunna expelvis
jonaserik: [citat] Sitter nog en pil på fläktkåpan som säger vilken riktning den ska snurra, bara att lysa i kåpan och starta/stoppa pumpen så syns det. sen som sägs det kan vara luft i impellerhuset och då pumpas det dåligt. Den typen av pump får inte ha någon luft i sig. sitter det någon ventil mellan pumpen och tanken, stäng den öppna pluggen mitt på pumpen , öppna lite på ventilen finns
Psan: [citat] Dum fråga, men båda är ut mot det kommunala?
Stefan1972: [citat] Nä inte problem så men med vanligt rör uppåt behöver man inte tänka på golvets tjocklek. En klassisk wc anslutning kan ju ha sina begränsningar om det vill sig.