Hej!
Vi har en hos som är byggt 2018, den är djupborrat brunn på 80 meter när den borrades låg vatten på 80l/h.
idag på morgonen så kom det ingen vatten från kranen. Efter 20 timmar hade man vatten igen sen nu på kvällen så har den inte pumpat på några timmar och baren på pumpen står på 0 i bar
Vi har en hos som är byggt 2018, den är djupborrat brunn på 80 meter när den borrades låg vatten på 80l/h.
idag på morgonen så kom det ingen vatten från kranen. Efter 20 timmar hade man vatten igen sen nu på kvällen så har den inte pumpat på några timmar och baren på pumpen står på 0 i bar
Nej, men hydropressen borde inte gå ner till 0 eftersom den är förtryckt med luft.. så kolla så du har tryck i kärlet och kolla så till och frånslaget står rätt först
svårt för pumpen att ge vatten om den inte startar som den ska..
Det var inte jag heller när jag hade köpt mitt hus men man lär sig
i toppen på kärlet borde det sitta en påfyllningsventil som på bildäck. Där fyller man på luft till 0,9*tillslagstryck så om du har 2 bar i tillslag ska det vara förgyllt med 1,8 bar. När du ska fylla så ska pumpen vara avstängd, antingen genom manöver eller dra ut sladden till den. Sen öppnar du en kran och tömmer systemet, låt kranen sen vara öppen och börja fylla på luft. När du är nöjd så stänger du kranen och slår på pumpen igen.
Okej tack för infon jag har nog lärt mig en del men detta va något nytt. Okej hjälper de bilderna mig?
Ja, under det svarta locket ska det sitta en påfyllningsnippel.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQIBBAG&usg=AOvVaw3KwKF4gFpCPmkx-PHwpjn_
Den stora ratten i mitten styr när till och frånslag ska ske och den lilla längst fram styr diffen mellan trycken som jag förstår det.. Men kolla vad den är inställd på först och kolla så trycket i din hydropress stämmer.. man får fylla dem ibland.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQIBBAG&usg=AOvVaw3KwKF4gFpCPmkx-PHwpjn_
Den stora ratten i mitten styr när till och frånslag ska ske och den lilla längst fram styr diffen mellan trycken som jag förstår det.. Men kolla vad den är inställd på först och kolla så trycket i din hydropress stämmer.. man får fylla dem ibland.
Inte helt otroligt att är skit i röret som sitter under tryckströnbrytaren och då jan det vara tätt, testa med att knacka med en hammare på metalldelen under. Gör som hackspetten lite våldsamt , de håller, har du tur så kan det släppa. Ta en bild så undersidan syns på tryckisen, det ser ut som att det är ont om plats frö att gänga av den, dåligt montage, all ska gå att skruva isär utan att riva allt.
Förlåt men vart någonstans står det hur den är inställt och vart och vart hittar man trycker i min hydropress vad den står på hittar inga siffror förutom denna tack för hjälpen
Eftersom det är 0-tryck så startar inte pumpen, först måste du få igång den och det som brukar vara en klassiker är att tryckströmbrytaren inte slår till. Har du kollat så inte säkringen för vägguttaget som pumpen är kopplad till har löst ut. prova med något . radio/lampa eller annat, har du vanliga runda säkringar så byt, i bland hoppar inte pluppen ut.
Edit , det med 1,4 bar är vad kärlet levereras med i förtryck som det heter, oavsett så ska pumpen starta vid 0 på mätaren.
Edit , det med 1,4 bar är vad kärlet levereras med i förtryck som det heter, oavsett så ska pumpen starta vid 0 på mätaren.
Det står område 1,4 till 8,6 bar.
Kanske lagom då att välja 2,0 - 5,5 till att börja med ?
Om så - pumpa luft till 90% av 2,0 d.v.s. 1,8 bar med öppen vattenkran och frånslagen elmatning till pumpen.
Justera tillslaget till 2,0. ( ev. tvångsstyr pumpen till 3 bar och tappa vatten sakta genom "lite öppen" vattenkran.
justera med "diff" till frånslaget ligger på c:a 5,5 - 6,0.
Kanske lagom då att välja 2,0 - 5,5 till att börja med ?
Om så - pumpa luft till 90% av 2,0 d.v.s. 1,8 bar med öppen vattenkran och frånslagen elmatning till pumpen.
Justera tillslaget till 2,0. ( ev. tvångsstyr pumpen till 3 bar och tappa vatten sakta genom "lite öppen" vattenkran.
justera med "diff" till frånslaget ligger på c:a 5,5 - 6,0.
sett så ska pumpen starta vid 0 på mätaren.[/QUOTE]J jonaserik skrev:Eftersom det är 0-tryck så startar inte pumpen, först måste du få igång den och det som brukar vara en klassiker är att tryckströmbrytaren inte slår till. Har du kollat så inte säkringen för vägguttaget som pumpen är kopplad till har löst ut. prova
med något . radio/lampa eller annat, har du vanliga runda säkringar så byt, i bland hoppar inte pluppe224859"]Eftersom det är 0-tryck så startar inte pumpen, först måste du få igång den och det som brukar vara en klassiker är att tryckströmbrytaren inte slår till. Har du kollat så inte säkringen för vägguttaget som pumpen är kopplad till har löst ut. prova med något . radio/lampa eller annat, har du vanliga runda säkringar så byt, i bland hoppar inte pluppen ut.J jonaserik skrev:Eftersom det är 0-tryck så startar inte pumpen, först måste du få igång den och det som brukar vara en klassiker är att tryckströmbrytaren inte slår till. Har du kollat så inte säkringen för vägguttaget som pumpen är kopplad till har löst ut. prova med något . radio/lampa eller annat, har du vanliga runda säkringar så byt, i bland hoppar inte pluppen ut.
Jonas jag har kollat att den får ström och säkringar har inte gått jag hämtade förlängslad från köket och testa vi ett annat uttag pumpen startar inte och bar ligger fortfarande på 0 jag bankade på röret där nere också det hjälpte inte pumpen i brunner är två år gammal kan det vara något med den då?J jonaserik skrev:Eftersom det är 0-tryck så startar inte pumpen, först måste du få igång den och det som brukar vara en klassiker är att tryckströmbrytaren inte slår till. Har du kollat så inte säkringen för vägguttaget som pumpen är kopplad till har löst ut. prova med något . radio/lampa eller annat, har du vanliga runda säkringar så byt, i bland hoppar inte pluppen ut.