Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
För att få en godkänd installation måste du göra om det där och montera en frostsäker utkastare. Vad jag vet är det bara FMM som har en med vv/kv.N noone70 skrev:
Här är lite bilder på hur det kan se ut.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1721#post-4264505
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Okej, då får du leva med en icke godkänd installation och köra med en vanlig inomhusblandare i den stil du vill ha. Tänk då på att det är ditt ansvar att det aldrig fryser sönder då försäkringsbolagen absolut inte kommer betala för det, inte heller om det blir en vattenskada av någon annan anledning.N noone70 skrev:
Dvs du måste stänga av och tömma rören när det finns frostrisk.
...klart det går. Och du måste ju använda en blandare för utomhusbruk, dvs en vattenutkastare.N noone70 skrev:
Den har kranens avstängning på insidan vilket är det som kan göra den frostsäker (därefter är rören lagda med lutning så att kranen tömmer sig själv när du kopplar bort slangen.
Det måste ha blivit lite tankefel vid rördragningen här. Hur ska den kunna göras frostsäker?
Det var en idé jag fick när vi drog vattnet till köket (som sitter innanför) och fick en inpulside om att det skulle vara bra med en utkastare bredvid spabadet när man ska fylla på det och drog RiR även dit och trodde att de fanns frostsäkra utkastare även för den konstruktionen.MathiasS skrev:
...klart det går. Och du måste ju använda en blandare för utomhusbruk, dvs en vattenutkastare.
Den har kranens avstängning på insidan vilket är det som kan göra den frostsäker (därefter är rören lagda med lutning så att kranen tömmer sig själv när du kopplar bort slangen.
Det måste ha blivit lite tankefel vid rördragningen här. Hur ska den kunna göras frostsäker?
Alla slangar mm är RiR som går ner i pannrummet(med golvbrunn) och där finns även avstängningsventiler.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Sitter diskbänken på insidan är det troligtvis väldigt enkelt att installera en riktig utkastare. Det enda lite luriga med utkastare är att få vattnet till rätt ställe men under diskbänken är det ju väldigt lätt.N noone70 skrev:
Redigerat:
Det är väl bara att dra ur RiR rören ur väggen, köpa en FM kitt och köra in kopparröret i de befintliga hålen och sätta ihop RiR med kopplingen som medföljer. Eller har du dragit RiR inne i ytterväggen 
Annars som någon tipsade så installera en avtappning på en lägre punkt och tappa ur systemet när det är dags, blandaren gängar man ju av snabbt.
Annars som någon tipsade så installera en avtappning på en lägre punkt och tappa ur systemet när det är dags, blandaren gängar man ju av snabbt.
