Hej

jag behöver få tag i lämplig utkastare för varmt/kallt vatten 160cc
Mora blandare med vit utkastare för vatten monterad på en silverfärgad vägg, behov av 160cc modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Du kan ju välja vilken du vill 160 cc
Eller missuppfattar jag frågan ?
 
kulle kulle skrev:
Du kan ju välja vilken du vill 160 cc
Eller missuppfattar jag frågan ?
Det är utomhus, tänkte om man behöver någon speciell typ
 
Rickard.
Rickard. Rickard.ag skrev:
För att få en godkänd installation måste du göra om det där och montera en frostsäker utkastare. Vad jag vet är det bara FMM som har en med vv/kv.

Här är lite bilder på hur det kan se ut.
[länk]
Går inte att göra om.
 
Rickard.
N noone70 skrev:
Går inte att göra om.
Okej, då får du leva med en icke godkänd installation och köra med en vanlig inomhusblandare i den stil du vill ha. Tänk då på att det är ditt ansvar att det aldrig fryser sönder då försäkringsbolagen absolut inte kommer betala för det, inte heller om det blir en vattenskada av någon annan anledning.

Dvs du måste stänga av och tömma rören när det finns frostrisk.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Går inte att göra om.
...klart det går. Och du måste ju använda en blandare för utomhusbruk, dvs en vattenutkastare.

Den har kranens avstängning på insidan vilket är det som kan göra den frostsäker (därefter är rören lagda med lutning så att kranen tömmer sig själv när du kopplar bort slangen.

Det måste ha blivit lite tankefel vid rördragningen här. Hur ska den kunna göras frostsäker?
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...klart det går. Och du måste ju använda en blandare för utomhusbruk, dvs en vattenutkastare.

Den har kranens avstängning på insidan vilket är det som kan göra den frostsäker (därefter är rören lagda med lutning så att kranen tömmer sig själv när du kopplar bort slangen.

Det måste ha blivit lite tankefel vid rördragningen här. Hur ska den kunna göras frostsäker?
Det var en idé jag fick när vi drog vattnet till köket (som sitter innanför) och fick en inpulside om att det skulle vara bra med en utkastare bredvid spabadet när man ska fylla på det och drog RiR även dit och trodde att de fanns frostsäkra utkastare även för den konstruktionen.
Alla slangar mm är RiR som går ner i pannrummet(med golvbrunn) och där finns även avstängningsventiler.
 
Klart att det går att göra om, men det är inget som jag vill lägga ner pengar på utan isf struntar jag i det
 
Du får stänga av vattnet, skruva lös blandaren och ta in den varje höst.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får stänga av vattnet, skruva lös blandaren och ta in den varje höst.
Man skulle ju kunna sätta på en tömningsventil i pannrummet så att man kan tömma rören på vatten.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Ja, men du behöver förmodligen ta in blandaren också. Med lite tur klarar den sig om du lämnar den öppen med rören tömda, men dumt att chansa.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är ju en bra ide att ha vatten där och även om det är lite mer jobb så borde det ju gå att fixa till från utsidan....
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Rickard.
N noone70 skrev:
Det var en idé jag fick när vi drog vattnet till köket (som sitter innanför)
Sitter diskbänken på insidan är det troligtvis väldigt enkelt att installera en riktig utkastare. Det enda lite luriga med utkastare är att få vattnet till rätt ställe men under diskbänken är det ju väldigt lätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
sunnis
Det är väl bara att dra ur RiR rören ur väggen, köpa en FM kitt och köra in kopparröret i de befintliga hålen och sätta ihop RiR med kopplingen som medföljer. Eller har du dragit RiR inne i ytterväggen :rolleyes:

Annars som någon tipsade så installera en avtappning på en lägre punkt och tappa ur systemet när det är dags, blandaren gängar man ju av snabbt.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.